انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
فراخوان انتخاباتی آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌ها
فرصت کوتاه خدمت برای وزیر صمت
ایجاد ناامنی در مبارزه با بی‌حجابی عاقلانه و شرعی نیست
شجریان و آزادی انتقاد
آیت‌الله‌صانعی صف‌شکن بود
ایران نباید در تله جنگ قره‌باغ بیفتد
انفجار بمب کرونا در کشور
نظارت بر انتخابات پارلمانی در عراق چگونه خواهد بود؟
واکنش‌ها به وزیر پیشنهادی صمت
پیداوپنهان سفر ظریف و همتی به چین و عراق برای بازگرداندن پول‌های بلوکه‌شده
چرا آواز و آوازه شجریان ماندگار و درگذر زمان جلوه‌اش بیشتر خواهد شد؟
فرصت‌ انتخابات، بهترین زمان برای تغییر
طوفان ناتمام در غرب آسیا
درس‌هایی از یک‌میلیون مرگ ناشی از کووید-19
نقش ایالات‌متحده در منازعه قفقاز
اصلاح‌طلبان باید به دنبال انتخابات منصفانه باشند
عدم تصویب لوایح FATF در تحریم‌‌ ۱۸ بانک ایران به ترامپ کمک کرد
ناگفته های جنگ تحمیلی به روایت فرمانده کل سپاه
اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در میانه شیوع کووید-19
توصیه‌های مهم فرمانده کل قوا به مسئولان درباره عبور از مشکلات کشور
تأثیر انتخابات آمریکا و ابتلای ترامپ به کرونا بر بازارهای ایران
دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم
خیز اصولگرایان و نظامیان برای انتخابات 1400
انتقام اردوغان از سوریه در قفقاز
عـزل رئیس‌جمهور ...!
مزیت‌ها و معایب تشکیل دادگاه جرایم سیاسی پس از تاخیر 41ساله
نگاه جنسیتی بر حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری حاکم است
محکومیت 15 دانه درشت مفسد اقتصادی
توهین ذوالنوری به رئیس‌جمهور، بدتر از آتش زدن برجام در مجلس دهم است!
فشار پمپئو رهبران عراق را در مخمصه قرار داده است
تفاوت معنادار سخنرانی رؤسای‌جمهور ایران و چین در سازمان ملل
چرا امریکا می‌خواهد سفارتش در بغداد را تعطیل کند؟
هزینه عدم تصمیم‌گیری به‌موقع و عجله تندروها برای تصاحب پاستور!
تداوم حمله نمایندگان اصولگرا به رئیس‌جمهور
بمب زمانی ژئوپلیتیک در اروپا
جایگاه والای آیت‌الله سیستانی، کیهان را وادار به عذرخواهی کرد
دفاع سیـد حسـن خمینی از جانشـین فرمانده جنگ و نخست‌وزیردوران دفاع مقدس
مردم جنگ می‌خواهند یا صلح؟
پشت‌صحنه انصراف نمایندگان اصولگرا از استیضاح رئیس‌جمهور چیست؟
اگر بایدن رئیس‌جمهور امریکا شود فرصت برای نجات برجام نخواهد داشت
نکات تازه درباره بزرگ‌ترین انتخابات دهه‌های اخیر آمریکا
تهدید بازارهای نفت متأثر از درگیری‌های ارمنستان و آذربایجان
علت و ریشه افت قیمت ‌ در بازار ارز، طلا و بورس
اوضاع کرونا غیرقابل‌کنترل شده؛ دو هفته کشور را تعطیل کنید
حضور هدفمند اصلاح‌طلبان در 1400
برخی به خاطر منافع اقتصادی خود، مخالف تصویب FATF هستند
آیا ایالات‌متحده به شبه‌نظامیان در عراق حمله خواهد کرد؟
از پول‌شویی و اخذ تسهیلات بانکی غیرقانونی تا دستبرد به صندوق ذخیره فرهنگیان
هشدار دکتر مصطفی معین از سوءاستفاده انتخاباتی از بحران کرونا
بیشتر
کد خبر: 82672 | تاریخ : ۱۳۹۹/۶/۲۹ - 00:05
سخنان بی‌پرده مهدی نصیری درباره حجاب  اجباری
گزارش

سخنان بی‌پرده مهدی نصیری درباره حجاب اجباری

اشاره: روز چهارشنبه برنامه‌ی تلویزیونی زاویه میزبان مناظره‌‌ای بی‌سابقه درباره‌ی «قانون الزام حجاب» بود. در این برنامه‌ی زنده‌ی شبکه‌ی چهار سیما مهدی نصیری، پژوهشگر حوزه‌ی دین و سیاست به‌عنوان مخالف «الزام حجاب» و حسین سوزنچی، دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) به‌عنوان موافق این الزام حضور داشتند. در این برنامه نصیری با تأکید بر اینکه الزام حجاب تابه‌حال نتیجه‌ی عکس داشته است خواستار تجدیدنظر در این موضوع شد و سوزنچی با تأکید بر اینکه حجاب نماد اسلام است، علت مخالفت‌ها را «بد اجرا کردن قانون» دانست. در ادامه گزیده‌ای از سخنان مهدی نصیری و واکنش وزارت ارشاد به اظهارات وی را به نقل از جماران می‌خوانید.

ستاره صبح-

مهدی نصیری در برنامه تلویزیونی زاویه گفت:  ما چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی با پدیده‌ی «شل حجابی» و یا بعضاً گرایش به بی‌حجابی مواجه هستیم. مسئله‌ی حجاب از مقوله الزام نیست که بشود با الزام قانونی آن را محو کرد و از بین برد، کاری که رضاخان می‌خواست انجام دهد. و نه با این الزام می‌شود حجاب را حفظ و تثبیت کرد و گسترش داد. حجاب از مقوله‌ی التزام و باور است، از مقوله‌ی امر قلبی است. من در این برنامه نمی‌خواهم بگویم که جمهوری اسلامی از فردا اعلام رفع الزام قانونی حجاب کند. در این برنامه می‌خواهم بگویم که می‌خواهم که بحث عدم الزام خط قرمز ما نیست و این موضوع ادله و استدلال‌هایی دارد و تا به امروز اشتباه کردیم که این مسئله را ذیل خطوط قرمز بردیم. آیا از منظر شریعت و فقه می‌توانیم حجاب را الزام کنیم؟ و قانون رعایت حجاب وضع کنیم؟ یک دیدگاه می‌گوید بله! حکومت دینی می‌تواند حجاب را الزام کند و دیدگاه دیگر می‌گوید که ما در شریعت و فقه دلیلی برای الزام حجاب نداریم. من الآن فرض می‌گیرم که دیدگاه امکان الزام حجاب صحیح باشد، اما اگر تجربه‌ی چهل‌ساله‌ی ما نشان داده باشد که این قانون الزام موفق نبوده است و به حفظ و تثبیت حجاب نینجامیده و خودش هم از عوامل تضعیف حجاب بوده آیا ما شرعاً و عقلا می‌توانیم این روند را ادامه دهیم؟ به نظر بنده نه! از منظر منطق عقلی و شرعی نمی‌شود ادامه داد. ما وقتی این‌همه تأکید روی حجاب داریم و از اجزای دیگر دین در مقام عمل غافل بودیم یا موفق نبودیم، خروجی این مسئله در ذهن جامعه همان دین ناقص‌الخلقه است. پس‌ازاین منظر نباید شما روی این موضوع این‌قدر اصرار کنید. نکته‌ی بعدی این است که ما قائل به آزادی انتخاب دین و عقیده هستیم به استنادات آیات عدیده قرآنی. خداوند می‌خواست موجودی خلق کند که او آزادانه بر سر دوراهی خیر و شر قرار بگیرد و انتخاب کند و درنهایت پاسخ خداوند را بدهد. یعنی اگر ثابت شود که یک جامعه‌ای به هر دلیل نسبت به یک حکم دینی باورش ضعیف است و یا مقاومت دارد، خود ِ همین مقاومت از ادله‌ای می‌تواند باشد که شما کوتاه بیایید و از اجرا منصرف شوید. نکته‌ی بعدی این‌که ما در صدسال اخیر انتقال گفتمانی داشتیم از سنت به مدرنیته. تجدد آمده و در شئون مختلف زندگی ما سیطره پیداکرده است. ازجمله تحولاتی که رخ‌داده است اینکه زن سنتی صدسال و دویست سال پیش تحولاتی در سبک زندگی‌اش و نگرشش رخ‌داده. از نتایج مجموعه‌ی این تحولات تضعیف باور به حجاب است و اهتمام به آن. این‌یک مانعی در برابر شما است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و گفت اوضاع فرقی نکرده و ما به همان شدتی که نسبت به زن سنتی می‌توانستیم انتظار التزام به حجاب را داشته باشیم باید از زن مدرن هم به همان میزان توقع داشته باشیم. اشکال بعدی که این الزام ایجاد کرده است ایجاد یک دوقطبی در جامعه‌ی ما در چهل سال اخیر است، دوقطبی باحجاب و کم جواب یا شل حجاب. و این دوقطبی آثار بسیار بد فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی داشته است. آیه‌ی  امربه‌معروف و نهی از منکر در بین دو آیه مطرح‌شده که اولی توصیه به وحدت می‌کند و بعدی نیز پرهیز از تفرق می‌دهد. یعنی مثلاً اگر عمل امربه‌معروف و نهی از منکر منجر به دوقطبی شدن جامعه شود، همچون مسئله حجاب، کاملاً خلاف آیات قرآن عمل می‌کنید. این مسئله منجر به یک منکر بزرگ‌شده است که همان دوقطبی شدن جامعه است. نکته‌ی بعدی اینکه ما تجربه‌ی کوتاه آمدن در امور بسیاری داریم، مثل ماهواره، ویدئو، حضور زنان در ورزشگاه و…فکر می‌کنم در این مسئله هم با دادن هزینه‌های بسیار بیشتری کوتاه خواهیم آمد. آخرین نکته اینکه یکی از چالش‌های رفع الزام حجاب اعتراضی است که اقشار متدین‌تر و سنتی‌تر به این مسئله‌دارند  که حق هم دارند و از موضع صداقت است اما باید با آن‌ها صحبت کنیم و توضیح دهیم و مشکلات این الزام را برایشان تبیین کنیم تا آن‌ها نیز به رفع الزام رضایت بدهند. ما بر اساس مبانی قرآنی، هم سنت معتبر و هم سیره‌ی اهل‌بیت (ع) چنین اصلی نداریم که احکام الهی را به هر قیمت و با هر نتیجه‌ای باید اجرا کرد. این تلقی که بعضی دارند که مأمور به تکلیفیم و نه به نتیجه، مبنای عقلی و دینی ندارد. ما نتیجه‌ی کارمان را در هر عرصه‌ی در مقام حکمرانی باید ببینیم. این نحوه‌ی مواجهه‌ای که باحجاب از پس از انقلاب تا به امروز در پیش گرفتیم که این فریضه الهی است و باید تثبیت و گسترشش دهیم تأثیر مثبتی نداشته و بعضاً تأثیر معکوسی داشته است. ما از سال ۷۳ به این‌طرف نظرسنجی‌های بسیاری نشان می‌دهد که سالی بین یکتا دو درصد افت حجاب داریم و این محسوس هم است. میانگین عدم رعایت حجاب شرعی در کشور ما هفتاد درصد است. سیر نزولی رعایت حجاب را هم شاهدیم.   اتفاقاً جالب این است که همه‌ی باحجاب‌های ما هم قائل به این نیستند که باید حجاب الزامی باشد. من فکر می‌کنم که آمار قابل‌توجهی از محجبه‌های چادری ما معترض هستند به این نحوه‌ی مواجهه باحجاب. الزام به حجاب پیامدهای مثبتی نداشته است. منشأ درگیری‌های زیادی شده، الآن‌همه‌ی دانشگاه‌های ما مشکل‌دارند که با مسئله‌ی حجاب چه‌کار کنند؟ امور انتظامات می‌گذارند و برخورد می‌کنند و تذکر می‌دهند و بحث پیش می‌آید. صحنه‌های متعددی در خیابان‌ها دیدید درباره‌ی برخورد گشت ارشاد، صحنه‌هایی است که فطرت آدمی نمی‌پذیرد که یک مواجهه‌ی این‌طوری باخانمی که حجاب را رعایت نکرده بشود و امور او را به‌زور وارد ماشین می‌کند و آن خانم جیغ می‌زند و فریاد می‌کشد. یا مثال دیگر ما خانم میرزا خانی داشتیم که نابغه‌ی ریاضی بود و رفت در خارج از کشور و یک چهره‌ی جهانی است. ما مسئله‌داریم که این خانم میرزا خانی را اگر بخواهیم به‌عنوان یک الگوی علمی به جامعه معرفی کنیم باید چه‌کار کنیم؟  آخرین بحث هم این پیامک‌هاست. پیامک زده می‌شود [درباره کشف حجاب در خودرو] اولا که بعضاً این پیامک‌ها اشتباه است و بعد درخواست می‌شود که به آنجا بروند و ماشین خوابانده می‌شود و جریمه می‌شوند و کلاس گذاشته می‌شود و… این‌ها که پمپاژ تنفر می‌کند در جامعه.  نه‌تنها آن‌ها که با این موارد مواجه می‌شوند، ناظران بیرونی… قانونی که به هر دلیلی مقاومت اجتماعی در برابر آن باشد، مقاومت اجتماعی که کلی عارضه ایجاد می‌کند، نشان می‌دهد که یک جای کار اشکال دارد، یعنی اینجا یک معضلی وجود دارد… این نوع دین‌ورزی عاقلانه نیست. این نوع دین‌ورزی شرعی هم نیست. یک نوع دین‌ورزی ناقص و غیرعقلانی که اهم‌ها را فراموش می‌کند، اصول را فراموش و ضایع می‌کند، از عدالت و پرداختن به فقر غافل می‌شود و بعد به یک مسئله‌ی فرعی یا مهم می‌پردازد.  طبق آمار روزی هزار سقط‌جنین در جامعه‌ی ما می‌شود. اگر فرض بگیریم در یک شهری هزار خانم باهم تبانی کنند حجابشان را بردارند، این‌یک بمب خبری خواهد شد و همه بسیج می‌شوند برای مقابله با آن، ما در برابر هزار سقط در روز چه واکنشی داریم؟ در مقابل پانصد طلاق در روز چه واکنشی داریم؟ در برابر فروپاشی اصل خانواده در این اجتماع چه مواجهه‌ای داریم؟
تقریباً ۱۵ سال است که در جریان آمارهایی که شورای فرهنگ عمومی کشور و وزارت ارشاد درباره‌ی این موضوع ارائه می‌دهد هستم. این آماری هم که گفتم بالای هفتاد درصد مخالف حجاب الزامی هستند برمی‌گردد به آماری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه‌کرده و نکته‌ی جالب آن‌هم این بود که در شهر قم هم درصد مخالفین الزام بیشتر از موافقین بود و در استانی مثل خراسان جنوبی نیز این درصد باهم مساوی بود. بنده معتقدم که اگر الزام حجاب برداشته شود درصد بسیار محدودی هستند که عریان می‌آیند بیرون، من این تعداد را زیر ده درصد می‌بینم. ببینید یک‌وقت قانونی وضع می‌کنید که در برابر آن هفتاد درصد مقاومت است و یک‌وقت هم قانونی می‌گذارید که در شدیدترین حالت ده درصد مقاومت می‌کنند. باده درصد مقاومت می‌توانید جریمه و مجازات بگذارید. حضرت امام یک‌جمله‌ای دارند که می‌گویند اگر مردم یک نظام دیکتاتوری را که بدترین نظام است انتخاب کردند کسی نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد، دیگر بالاتر از این‌که نیست. یعنی ما برای حکمرانی، برای اجرای احکام الهی باید مردم را با خودمآن‌همراه کنیم. 

واکنش پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به سخنان نصیری
یافته های پیمایش ارزش‌ها و نگرش ‌های ایرانیان در مورد حجاب نشان می‌دهد برداشت و اظهارنظر مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان با یافته‌های این پژوهش کاملاً ناهمخوان است.  پاسخ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به یک اظهارنظر ناهمخوان در مورد یافته‌های موج سوم پیمایش نگرش‌های ایرانیان به گزارش ایلنا، اخیراً مهدی نصیری(مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان) در برنامه تلویزیونی شبکه 4 به یافته‌ای از نتایج موج سوم پیمایش ملی ارزش ها و نگرش های ایرانیان اشاره‌کرده است که در تعارض جدی با یافته های واقعی این پیمایش است. وی گفته است «بر اساس آمار وزارت ارشاد 70 درصد مردم ایران مخالف الزام به حجاب هستند.»  در پیمایش ارزش ها و نگرش های ایرانیان (پژوهشی که در سال 1394 و در سطح شهری و روستایی کشور انجام‌شده است) سؤال شده «تا چه اندازه با این جمله که "همه خانم ها باید حجاب داشته باشند حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشند" موافق یا مخالف هستید؟». بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این پیمایش 53.1 درصد موافق این گزینه بوده و تنها 22.2 درصد با آن مخالفت کرده‌اند. 24.8 درصد نیز گزینه نه موافق نه مخالف را انتخاب کرده‌اند. لذا برداشت و اظهارنظر آقای نصیری با یافته‌های این پژوهش کاملاً ناهمخوان است.لازم به یادآوری است ستون آبی‌رنگ نمودار 2 از تجمیع درصد افراد "مخالف حجاب اجباری" با افراد بی‌طرف (کسانی که گفته‌اند "نه موافق‌اند و نه مخالف") شکل‌گرفته است. هرچند افرادی که نظر خود را در قالب " نه موافق و نه مخالف" اظهار کرده اند را نمی‌ توان الزاماً مخالف حجاب اجباری در نظر گرفت.در دو استان نامبرده آقای نصیری (قم و خراسان جنوبی)، درصد موافقان با این گویِ، از مخالفان بیشتر است. لذا در هر دو مورد اعلامی آقای نصیری، یافته‌های مستخرج از این طرح، با اظهارات ایشان در تضاد است.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.