انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
کاهش 10 هزار تومانی نرخ ارز از پیامدهای زودهنگام پیروزی بایدن است
رویدادهای قبل و بعد از برجام نشان داد برخی به دنبال فشار بر مردم هستند
روایت سردار رشید از انقلاب، تعامل ایران و آمریکا و قرار گرفتن ایران ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد
تفاوت استراتژی دموکرات‌ها درباره ایران نسبت به جمهوری‌خواهان
خسارت تبدیل شهرها به قبرستان سنگ‌ها!
قالیباف: آدرس مشکلات اقتصادی پاستور، بهارستان و میرداماد است نه میشیگان و آریزونا
مردم از شعارهای رئیس مجلس و نمایندگان چیزی گیرشان نمی‌آید
پیامدهای ناگوار نتیجه انتخابات آمریکا برای مردم ایران
آیا نظامیان شانس رئیس‌جمهور شدن دارند؟
وضعیت کرونا وحشتناک شده است
شوک بر بازارهای نفت در صورت پیروزی بایدن
منافع ملی قربانی رفتارهای جناحی
درگذشت قاضی حداد براثر کرونا
هشدار ایران به ترامپ
71 شهر کشور در محاصره کرونا
دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات و بحران‌ها را حل کند
ماجرای فهرست 20 نفره برای ریاست‌جمهوری 1400 چیست؟
خطر ظهور پوپولیسم!
پیامدهای انتخاب بایدن برای دنیا و ایران
واکنش مقامات و اصولگرایان به انتخاب بایدن
مجلس احساسی، ناپخته و سلیقه‌ای عمل می‌کند
جو بايدن و امکان مذاکره با ايران
سیاست رئیس‌جمهور بعدی آمریکا درباره ایران چیست؟
بحران کرونا درسی برای زلزله احتمالی تهران
مشکلات اقتصادی را متخصصان می‌توانند حل کنند، نه نظامیان
آقای روحانی؛ اشتباه چهار سال پیش در ارتباط با انتخابات آمریکا را تکرار نکنید
اجلاس آنلاین سازمان همکاری شانگهای به ریاست روسیه
از بین رفتن برجام با رفتار یک بام و دو هوای اصولگرایان
پشت پرده تأخیر در نتایج انتخابات ایالات‌متحده
انتخابات1400 را از قهر مردم نجات دهید
خوش‌بینی و موانع روابط آمریکا و ایران در دوره ریاست جمهوری بایدن
دلایل روند کاهشی قیمت ارز، طلا و دیگر کالاها پس از انتخاب بایدن
اصلاح‌طلبان از تردید تا حضور در انتخابات 1400
پیروزی بایدن؛ تقویت اصلاح‌طلبان و بهبود اقتصادی
نقش ناکارآمدی سیاست فشار حداکثری ترامپ درباره ایران
اقتصاد مسئله اول کشور است
فرصت‌ها را مردم سوزانده‌اند یا مسئولان؟
من در منزل صادق لاریجانی در آمل بازداشت شدم
آیا جو بایدن سیاست ایالات‌متحده در خاورمیانه را تغییر خواهد داد؟
طعنه رئیس‌جمهور به مخالفان دولت
تمرکز بر رفع تحریم‌ها به‌جای نزاع‌های سیاسی
تعامل با دنیا و تصویب لوایح FATF به رفع مشکلات کمک می‌کند
ضرورت نگاه مثبت به آمدن بایدن به جای ترامپ
راهکار قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، تن دادن به نظرات متخصصان است
هشدارهای تکان‌دهنده رئیس سازمان نظام پزشکی درباره فاجعه کرونا در کشور
کدام کلید می‌تواند قفل بحران کرونا را باز کند؟
داوود فیرحی و مسئله دولت در ایران
بدون تعطیلی شهرها، نمی‌توان موج هجومی کرونا را کنترل کرد
نقش کارتل‌های اقتصادی و شیوع کرونا بر نتیجه انتخابات آمریکا؛ برنده ترامپ یا بایدن؟
روحانی دیکتاتور است!
بیشتر
کد خبر: 82730 | تاریخ : ۱۳۹۹/۷/۸ - 00:52
حضور هدفمند اصلاح‌طلبان
 در 1400
تحلیل وزیر کشور دولت اصلاحات درباره انتخابات ریاست جمهوری

حضور هدفمند اصلاح‌طلبان در 1400

اشاره: انتخابات یک فرصت برای مردم است تا با گزینشی که انجام می‌دهند در تعیین سرنوشت خود تأثیرگذار باشند. شواهد و قرائن نشان می‌دهند هر زمان که حضور حداکثری در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراها رخ‌داده اصلاح‌طلبان پیروز شده‌اند. هرچند موانع و مشکلاتی بر سر راه انتخاب بدون قید و شرط رأی‌دهندگان وجود دارد، بااین‌وجود مردم از یک‌سو و اصلاح‌طلبان از سوی دیگر نباید نسبت به انتخابات ریاست جمهوری 1400 بی‌تفاوت باشند. رأی‌دهندگان شاید نتیجه نگیرند، اما حضور هدفمند در انتخابات می‌تواند باعث روشنگری شود. «حجت‌الاسلام سید عبدالواحد موسوی لاری» وزیر دولت اصلاحات، نماینده دوره‌های اول و سوم مجلس و نایب‌رئیس سابق شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تازه‌ترین نقطه‌نظرهایش را با خبرگزاری ایرنا در میان گذاشته که گزیده‌ای از آن در ادامه می‌آید.

ستاره صبح-

آینده اصلاح‌طلبان
 هدف اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 1400، معرفی نامزد واحد و آشتی مردم با صندوق رأی است و اگر یک جریان سیاسی نتواند خود را با شرایط روز همساز کند، با مشکل روبرو می‌شود. امکان اینکه اصلاح‌طلبان به فردی برسند که مرضی الاطراف باشد، یعنی هم‌نهادهای حاکمیتی روی او حرف نداشته باشند و هم اصلاح‌طلبان از طیف‌های مختلف او را قبول داشته باشند، شدنی است، اما اصلاح‌طلبان باید توجه کنند که چگونه می‌توانند مردم را با صندوق‌های رأی آشتی دهند. این مهم‌ترین مسئله است تا اینکه الف کاندیدا باشد یا فرد ب.  عملکرد جریان اصلاح‌طلبی در چند مقطع قابل‌بررسی است؛ مقطعی که از سال ۷۵ شروع و ۸۴ تمام می‌شود که اصلاح‌طلبان با حضور در عرصه سیاسی و پیروزی در انتخابات دوم خرداد، دولت اصلاحات را تشکیل دادند. مقطعی از سال ۹۲ تا امروز که اصلاح‌طلبان بنا بر مصالحی از نامزدی که از جبهه آنان نبود، حمایت کردند و در آنچه در این هفت سال اتفاق افتاده شریک بوده و هستند.  

حضور هدفمند در انتخابات
در دوره احمدی‌نژاد وضعیت اصلاح‌طلبان مشخص بود و جای بحث ندارد به‌خصوص بعد از حوادث ۸۸ و مسائلی که پیش آمد؛ اما از سال ۹۱ و ۹۲ جریان اصلاح‌طلب به این جمع‌بندی رسید که باید مجدداً در عرصه انتخابات حضور پیدا کند و فعال باشد. اینجا جریان اصلاح‌طلب می‌خواست موجودیت خود را با حضور درصحنه اعلام کند. اصلاح‌طلبانی مثل آقایان عارف و جهانگیری ثبت‌نام کرده بودند. مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کاندیدای خاص اصلاح‌طلبان نبود، اما اصلاح‌طلبان به ایشان علاقه‌مند بودند و دوست داشتند که ایشان درصحنه باشد. بعد از عدم‌تأیید او توسط شورای نگهبان، اصلاح‌طلبان باتدبیری که به نظر من در زمان خودش جزو یکی از تصمیمات سیاسی به‌موقع و بجا بود، تصمیم گرفتند از بین کاندیداهایی که درصحنه بودند از حسن روحانی حمایت کنند. گرچه عارف کاندیدایی بود که در درون جبهه اصلاحات تعریف می‌شد و آقای روحانی این‌طور نبود؛ زیرا روحانی تا آن مقطع به‌عنوان یکی از اعضای جبهه اصولگرایی شناخته می‌شد و جزو جامعه روحانیت مبارز بود. در دوران اصلاحات و بعدازآن در دوران احمدی‌نژاد هم آقای روحانی جای پایی در متن فعالیت‌های اصلاح‌طلبانه برای خود درست نکرده بود، اما اصلاح‌طلبان در سال 92 یک معادله دقیق به این جمع‌بندی رسیدند که برای موفقیت در انتخابات باید از کاندیدایی که به آن‌ها نزدیک‌تر است، عبور کنند و به کاندیدایی که فاصله بیشتری از آن‌ها دارد، اما می‌تواند گزینه‌ای برای اجماع باشد، حمایت کنند. این تصمیم اصلاح‌طلبان در آن مقطع یکی از شاهکارهای سیاسی در ایران بعدازانقلاب است و حتی در کشورهای جهان سوم کمتر دیده‌شده که بتوانند در یک مقطع زمانی یک یا دوروزه طوری خود را جمع‌وجور کنند که به چنین موفقیتی دست پیدا کنند. البته این موفقیت در انتخابات است، نه موفقیت در پیشبرد اهداف. موفقیت‌های بعدازآن در انتخابات مجلس و انتخابات شوراها با همان آهنگ تنظیم شد؛  آهنگی که اصل حرکت برمدار اجماع سازی و اجماع گزینی بود و در انتخابات مجلس و انتخابات شوراهای کلان‌شهرها هم موفقیت حاصل شد.

سه ضلع انتخابات 
انتخابات ریاست جمهوری تا امروز و تا این لحظه تحت تأثیر انتخابات ۹۸ است یعنی سؤال‌هایی که در اذهان مردم است، در ذهن کنشگران سیاسی هم وجود دارد. محافل مختلف سیاسی در این مسئله بحث و سناریوهای مختلف را ارزیابی می‌کنند. انتخابات سه ضلع دارد ۱-مردم ۲-متولیان انتخابات ۳-کنشگران سیاسی. اگر متولیان انتخابات قانونمند حرکت کنند و مردم احساس کنند که رأیشان مهم است شرکت می‌کنند. اگر مردم پای صندوق‌ها بیایند اصلاح‌طلبان پیروز خواهند بود. در چنین فضایی اصلاح‌طلبان می‌توانند به اجماع و نقطه‌نظر واحد برسند. اگر بزرگان اصلاحات اراده جدی داشته باشند این کار شدنی و دست‌یافتنی است.  

مردم به‌پای صندوق رأی می‌آیند؟
مسئله بعدی خود مردم هستند. سؤال این است آیا می‌شود مردمی که در سال ۹۸ پای صندوق‌های رأی نیامدند را دوباره پای صندوق‌های رأی آورد؟ آیا می‌توان عوامل قهر مردم با صندوق‌های رأی را شناسایی کرد و آیا تصمیم‌گیرندگان حاضرند عواملی که باعث شده مردم با صندوق‌های رأی قهر کنند را از بین ببرند یا به حداقل برسانند؟   
مردم احساس می‌کردند که بعد از جریان رد صلاحیت‌ها، بنا نیست که آنان تصمیم‌گیرنده باشند و عده دیگری می‌گویند ما کاندیدا را برای شما تعیین می‌کنیم. تلقی عمومی این بود.  ضمن اینکه دلخوری‌هایی هم از وضعیت معیشتی وجود داشت. حوادث گذشته هم تأثیر گذاشته بود. به نظر من، موضوع مهم این است که ‌آیا می‌شود مردم را پای صندوق‌ رأی آورد؟ انتخابات حق با مردم است و ناظر و مجری خدمت‌گزار مردم هستند. مردم باید احساس کنند که قدرت انتخاب دارند. فکر می‌کنم اگر اصلاح‌طلبان بخواهند اقدامی کنند، باید در رایزنی‌ها و نشست‌هایی که دارند به یک ساختار اجماع برسند و آن را سامان دهند، در مرحله بعد باید با دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط به حاکمیت وارد گفت‌وگو شوند. اصلاح‌طلب و اصولگرا دو جریان در درون حاکمیت و زیر چتر جمهوری اسلامی هستند و زیر سقف قانون اساسی باید حرکت کنند. نهادهای حاکمیتی باید تعریف روشنی از خود داشته باشند و تمایلی به جناح‌ها نداشته باشند.

رد صلاحیت گسترده
هیچ دوره‌ای همانند دوره ۹۸ به این شکل که در همه حوزه‌های انتخابیه با برنامه‌ریزی مشخص، افراد را رد صلاحیت کنند وجود نداشت. در دوره‌های مختلف در مجلس هشتم و چهارم رد صلاحیت داشتیم. از زمانی که اصل ۹۹ قانون اساسی تفسیر شد و شورای نگهبان برای خود نظارت استصوابی قائل شد و این نظارت را در همه عرصه‌ها و شئون دید، ما با چالش روبرو بودیم. در دوره چهارم ۴۴ نفر از نمایندگان مجلس سوم رد صلاحیت و نتوانستند در انتخابات مجلس چهارم حضور یابند. در مجلس ششم که وزیر کشور بودم رد صلاحیت‌های گسترده داشتیم ولی مذاکرات شروع شد. من خودم برای بازگرداندن کسانی که رد صلاحیت شدند، ساعت‌ها وقت گذاشتم.

سلطه بر ماحصل انتخابات
در جلسات متعددی با شورای نگهبان از حقوق کاندیداها دفاع می‌کردم و در پاره‌ای موارد هم با شورای نگهبان به توافق می‌رسیدیم. در آخرین جلسه‌ای که با شورای نگهبان بود آن‌ها هم با من همدلانه حرکت کردند، شورای نگهبان یک اصل کلی را دنبال می‌کند که من آن را قبول ندارم و آن‌هم سلطه بلامنازع بر ماحصل انتخابات است. گاهی می‌گویند نمایندگان اگر در داخل مجلس هم باشند ما به‌عنوان شورای نگهبان باید بگوییم که خوب هستند یا بد. این در حالی است که نه اصل 99 قانون اساسی و نه قانون عادی این را نمی‌گوید. شورای نگهبان یک تکلیف نظارتی برای انتخابات دارد نه گزینش منتخب. اشتباهی که می‌کنند این است که فکر می‌کنند مسئولیتشان انتخاب فردی است که می‌آید درحالی‌که مسئولیت ‌آنها نظارت بر امر انتخابات است. اگر به مشروح مذاکرات مجلس بررسی قانون اساسی مراجعه کنید در آنجا وقتی‌که بحث انتخابات شد، کابوس همه دخالت دولت در امر انتخابات در ذهنشان بود. چیزی که در دوران ستم‌شاهی دیده بودند.

اقدام هیئت دولت روحانی
آقای روحانی کارهای خوبی انجام داده است. ‌این‌کارهای خوب را موانع بیرونی نگذاشته به نتیجه خوبی برسد. ضعف‌ها و ناتوانی‌هایی هم وجود داشته است و من نمی‌خواهم این‌ها را نادیده بگیرم. اصلاح‌طلبان در یک شرایط خاص بنا به مصالحی از این دولت حمایت کردند و حمایت آنان مستمر بوده و الآن‌هم هست. بنده عضو کمیته منتخبی بودم که با ‌آقای عارف صحبت کردیم و از ایشان خواستیم که کنار برود و از ‌آقای روحانی حمایت کردیم.  من که نمی‌توانم بگویم ما این کارها را نکردیم. ما این کارها را کردیم و بهترین کار در آن زمان‌همین بوده است. نمی‌خواهم بگویم که ما سهیم در نقطه قوت آقای روحانی هستیم، اما در نقطه‌ضعف‌هایش سهمی نداریم اما همیشه گفته‌ایم ما به‌عنوان اصلاح‌طلب دیدگاه‌هایی داریم که آقای روحانی آن‌ها را دنبال نکرده است. حالا به خاطر اینکه آقای روحانی برخی از مسائلی که ما  بیان داشتیم، دنبال نکرده است ما که بازی را به هم نزدیم. مثل اصولگرایان که بعدازاینکه تشت رسوایی احمدی‌نژاد افتاد، گفتند او منحرف است. ‌روزی قبای امام زمان پرتنش می‌کردند و در مجلس دکمه‌های کتش را می‌بوسیدند و روزی هم وی را منحرف دانستند. ما چنین کاری نمی‌خواهیم بکنیم و نمی‌کنیم چون اصولاً روحانی را با احمدی‌نژاد قابل قیاس نمی‌دانیم. ما البته به‌عنوان جریان اصلاحات نسبت به عملکرد دولت انتقاد داریم و آن را هم می‌گوییم. بخشی را ممکن است آقای روحانی بپذیرد یا قبول نکند.

انزواطلبی به نتیجه نمی‌رسد
هیچ جریان سیاسی با انزواطلبی خودخواسته نمی‌تواند به نتیجه برسد. تاکتیک غیر از راهبرد و استراتژی است. ممکن است ما بگوییم در این انتخابات نمی‌آییم و در انتخابات دیگر حضور پیدا کنیم مثل روشی که مجمع روحانیون در مجلس چهارم بعد از رد صلاحیت‌ها شرکت نکرد، اما در انتخابات ریاست جمهوری محکم ایستاد.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.