انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
کاهش 10 هزار تومانی نرخ ارز از پیامدهای زودهنگام پیروزی بایدن است
رویدادهای قبل و بعد از برجام نشان داد برخی به دنبال فشار بر مردم هستند
تفاوت استراتژی دموکرات‌ها درباره ایران نسبت به جمهوری‌خواهان
روایت سردار رشید از انقلاب، تعامل ایران و آمریکا و قرار گرفتن ایران ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد
خسارت تبدیل شهرها به قبرستان سنگ‌ها!
قالیباف: آدرس مشکلات اقتصادی پاستور، بهارستان و میرداماد است نه میشیگان و آریزونا
مردم از شعارهای رئیس مجلس و نمایندگان چیزی گیرشان نمی‌آید
پیامدهای ناگوار نتیجه انتخابات آمریکا برای مردم ایران
آیا نظامیان شانس رئیس‌جمهور شدن دارند؟
وضعیت کرونا وحشتناک شده است
شوک بر بازارهای نفت در صورت پیروزی بایدن
درگذشت قاضی حداد براثر کرونا
هشدار ایران به ترامپ
71 شهر کشور در محاصره کرونا
منافع ملی قربانی رفتارهای جناحی
ماجرای فهرست 20 نفره برای ریاست‌جمهوری 1400 چیست؟
پیامدهای انتخاب بایدن برای دنیا و ایران
دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات و بحران‌ها را حل کند
واکنش مقامات و اصولگرایان به انتخاب بایدن
خطر ظهور پوپولیسم!
مجلس احساسی، ناپخته و سلیقه‌ای عمل می‌کند
جو بايدن و امکان مذاکره با ايران
سیاست رئیس‌جمهور بعدی آمریکا درباره ایران چیست؟
آقای روحانی؛ اشتباه چهار سال پیش در ارتباط با انتخابات آمریکا را تکرار نکنید
مشکلات اقتصادی را متخصصان می‌توانند حل کنند، نه نظامیان
اجلاس آنلاین سازمان همکاری شانگهای به ریاست روسیه
از بین رفتن برجام با رفتار یک بام و دو هوای اصولگرایان
بحران کرونا درسی برای زلزله احتمالی تهران
پشت پرده تأخیر در نتایج انتخابات ایالات‌متحده
خوش‌بینی و موانع روابط آمریکا و ایران در دوره ریاست جمهوری بایدن
انتخابات1400 را از قهر مردم نجات دهید
اصلاح‌طلبان از تردید تا حضور در انتخابات 1400
دلایل روند کاهشی قیمت ارز، طلا و دیگر کالاها پس از انتخاب بایدن
پیروزی بایدن؛ تقویت اصلاح‌طلبان و بهبود اقتصادی
فرصت‌ها را مردم سوزانده‌اند یا مسئولان؟
نقش ناکارآمدی سیاست فشار حداکثری ترامپ درباره ایران
من در منزل صادق لاریجانی در آمل بازداشت شدم
آیا جو بایدن سیاست ایالات‌متحده در خاورمیانه را تغییر خواهد داد؟
تمرکز بر رفع تحریم‌ها به‌جای نزاع‌های سیاسی
اقتصاد مسئله اول کشور است
طعنه رئیس‌جمهور به مخالفان دولت
ضرورت نگاه مثبت به آمدن بایدن به جای ترامپ
تعامل با دنیا و تصویب لوایح FATF به رفع مشکلات کمک می‌کند
هشدارهای تکان‌دهنده رئیس سازمان نظام پزشکی درباره فاجعه کرونا در کشور
داوود فیرحی و مسئله دولت در ایران
کدام کلید می‌تواند قفل بحران کرونا را باز کند؟
راهکار قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، تن دادن به نظرات متخصصان است
نقش کارتل‌های اقتصادی و شیوع کرونا بر نتیجه انتخابات آمریکا؛ برنده ترامپ یا بایدن؟
بدون تعطیلی شهرها، نمی‌توان موج هجومی کرونا را کنترل کرد
هشدار درباره 60روز پیش رو برای ایران و خاورمیانه
بیشتر
کد خبر: 82761 | تاریخ : ۱۳۹۹/۷/۱۴ - 00:24
یادداشت

ایجاد ناامنی در مبارزه با بی‌حجابی عاقلانه و شرعی نیست

اشاره: امام‌جمعه اصفهان و بجنورد روز جمعه گفتند: «باید فضای جامعه را برای بی‌حجاب‌ها ناامن کرد.» البته امام‌جمعه بجنورد گفته که سخنان او تحریف‌شده است. این گفته‌ها واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. چند تن از دخترانی که سال‌های گذشته بر روی صورت آن‌ها اسید ریخته شده بود و سلامتی و زیبایی خود را تا آخر عمر ازدست‌داده‌اند به این سخن واکنش نشان دادند. گفتنی است که فرد اسیدپاش به زنان اصفهانی تاکنون دستگیر نشده است. دراین‌ارتباط هادی سروش، استاد حوزه یادداشتی را در جماران منتشر کرده که با استناد به آیات قرآن و صحبت‌های علما سخن امام‌جمعه اصفهان را نادرست دانسته است. در ادامه گزیده‌ای از یادداشت وی را می‌خوانید.

ستاره صبح-

من دو سؤال از گویندگان محترم این مطلب دارم. سؤال اول بنده این است که ناامنی که می‌فرمایید به چه معنایی است؟ سؤال دوم این است که ناامنی که برای بی‌حجاب‌ها توصیه می‌کنید، مستند به چه دلیلی است؟ پاسخ به این دو سؤال مسئله را روشن خواهد کرد. اگر پاسخ کافی و وافی به این دو سؤال ارائه نشود، ما در مخاطرات احتمالی جدی قرار خواهیم گرفت. اما در رابطه با سؤال اول که مقصودتان از ناامنی چیست؟
ناامنی چیست؟
سه ناامنی در ذهن بنده شکل‌گرفته که می‌توانم عرض کنم: ناامنی فیزیکی، ناامنی قضایی و ناامنی اخلاقی. اگر مقصود «ناامنی اخلاقی» است، یعنی اگر کسی رفتار غیراخلاقی داشت ما هم با او رفتار غیراخلاقی داشته باشیم؟ این را می‌دانیم که از دیدگاه شرع و عقل؛ هیچ‌گونه اجازه‌ای به ما داده نشده که در مقابل بی‌اخلاقی‌ها، ما هم بی‌اخلاقی کنیم. قرآن، روایات معصومین (ع) و حکم عقل مبنی بر این است که؛ با بداخلاقی‌ها، رفتار اخلاقی داشته باشیم تا آن شخص را به اخلاق وادار کنیم. درنتیجه اگر مقصود از ناامنی، ناامنی اخلاقی است، به علت عدم دلیل شرعی یا عقلی، مردود است. اما اگر مقصود از ناامنی، «ناامنی قضایی» برای افراد هنجارشکن باشد، خیلی مسئله روشنی است. برای اینکه هرگونه ایجاد ناامنی قضایی برای مجرمان قطعی، به عُهده قانون و اقدامات حکومتی است. طبیعتاً درجایی که قانون و اقدامات منطبق بر قانون وجود داشته باشد هیچ‌گونه اعتراضی بر کسی نیست. اما مستحضرید که اقدامات یا ناامنی‌های قضایی باید متکی به‌حکم حاکم شرع و قاضی باشد و هر فردی در جامعه نمی‌تواند به‌صورت خودمختار رفتار کند و بگوید من می‌خواهم حدی جاری کنم و یا می‌خواهم تعزیر کنم. این‌ها در فقه ما مردود شمرده‌شده است. مهم در معنای ناامنی، معنای سوم آن است که مقصود «ناامنی فیزیکی» برای بی‌حجاب‌ها باشد. ناامنی فیزیکی، یعنی؛ رفتاری که از ایجاد مزاحمت در انظار عمومی شروع می‌شود تا ضرب و شتم و سرانجام‌ شاید به «اسیدپاشی» منتهی شود! آیا ما در کل فقه، یک دلیل داریم که چنین ناامنی فیزیکی را برای عموم شهروندان به شکل خودسرانه و یا حتی دستوری، اجازه دهد؟ قطعاً بدانید که یک دلیل هم نداریم. اجازه بدهید چند آیه از قرآن کریم را اشاره‌کنم که خداوند متعال چقدر نسبت به کسانی که از حدود و مبانی تعریف‌شده تعدی می‌کنند، دارای شدت عمل می‌باشد. آیه نخست از سوره مبارکه بقره آیه ۲۲۹ است؛ این آیه کسانی را که از حدود الهی تعدی می‌کنند، به‌عنوان «ظالم» معرفی کرده است.
در آیه اول سوره طلاق هم مسئله «ظلم» مطرح است: «ترک حُدُودُ اللَّهِ وَ مَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ». این هم از کسانی شکایت می‌کند که از حدود الهی تعدی کنند و می‌فرماید به خودشان ظلم کرده‌اند.
آیه سوم در این رابطه؛ آیه ۱۴ سوره مبارکه نساء است که سخن خود و جاودانگی درجانم است، که خود سخت‌ترین مجازات اُخروی افرادی است که بدون استناد به دلیل معتبر شرعی اقدام می‌کنند و یا مجازاتی را از حد شرعی آن می‌گذرانند؛ فرمود: «وَ مَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَتَعَدَّ حُدُودَهُ یُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فِیها». خلاصه تعدی کنندگان به حدود الهی؛ چه اخلاقی باشد و چه قضایی و چه فیزیکی و خودسرانه، دارای عاقبت پرخطری است که عذاب طولانی و یا غیر منقطعِ الهی می‌باشد. از انبوه روایاتی که در این باب داریم من یک روایت را اشاره‌کنم؛ امام صادق (ع) فرمودند: «خداوند متعال هیچ حلال و حرامی را قرار نداده مگر اینکه حدود آن را مانند حدود و ابعاد خانه شخصی، کاملاً مشخص کرده است». (کافی ۵۹/۱) اینکه امام صادق (ع)؛ «حدود الهی» را به مرز و حدود خانه شخصی تشبیه نمودند که کمترین تجاوز از حدود معین یک مِلک، باعث ورود در مِلک و یا راه عمومی می‌شود، دارای اهمیت و ظرافت گویا و مهمی است. نتیجه می‌گیریم؛ کوچک‌ترین و کمترین تجاوز از حدود الهی، بیرون از دین بوده و خودخواهی خود آن فرد متعدی بازمی‌گردد.

تبعات برخورد خودسرانه
برخورد مستقیم و خارج از حدود شرعی و قانونی، آن‌هم به شکل خودسرانه هزینه‌های زیادی را ایجاد می‌کند که برخی از آن عبارت است از:
اول؛ اگر راه چنین برخوردهایی باز شود، از کجا معلوم که این برخوردها به برخوردهای شخصی، قبیله‌ای، خانوادگی و حتی جناحی و سیاسی کشیده نشود؟ آن موقع است که کسی نمی‌تواند جلودار رفتارهایی باشد که به نام دین انجام می‌شود.
دوم؛ وقتی برخوردها به اسم و توجیه «ناامن» کردن شکل بگیرد منتهی به جنایت خواهد شد. استاد مطهری بر این باوراست: «برخی به اسم نهی از منکر، جنایت می‌کنند!»
سوم؛ تعدی از حدود الهی؛ ما و جامعه ما را به نقطه‌ای منتهی می‌کند که مصداق بیان امیرالمؤمنین (ع) می‌شود. ایشان درنهج البلاغه نسبت به کسانی که تندروی می‌کنند، فرمودند: «ای‌بسا شمشیر شما در گردن کسانی قرار بگیرد که معصیتی کرده‌اند و یا معصیتی نکرده‌اند.» (خطبه ۱۲۷)
ضروری است که ناامنی‌های قضایی، فیزیکی و اخلاقی که به‌وسیله افراد هنجارشکن ایجاد می‌شود، باید به فراخور جرم و توسط افراد مسئول و به شکل‌هایی که دین و قانون اجازه داده بررسی شود و اِعمال قانون شود؛ وگرنه ممکن است که افراد بی‌گناه آسیب ببینند و یا افراد مجرم مورد ظلم‌های متجاوزانه قرار گیرند! در اینجاست که مقابله با آن عکس‌العمل‌هایی که به بهانه «توقف جرم» صورت گرفته، بسیار مشکل، و نیز برای حکومت پرهزینه خواهد بود.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.