انتخاب تاریخ:   /  /   
خبرهای این صفحه پربیننده‌ترین خبرها
کد خبر: ۵۰۶۰۴ | تاریخ : ۱۳۹۸/۷/۲ - شماره: 1176
ستاره صبح بررسی کرد

روند کاهشی میزان گوگرد در بنزین توزیعی

آلودگی هوا در سال ٩٧ به دلیل بهبود کیفیت بنزین ٥٧ درصد کاهش داشت بیش از هفت میلیون خودرو و موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند

اشاره: طی روزهای گذشته برخی مسئولان محیط‌زیست اعلام کرده بودند که توزیع بنزین در برخی جایگاه‌های تهران مطابق استانداردهای یورو نبوده یا گوگرد آنها بالاتر از استاندارد بوده، موضوعی که وزارت نفت آن را رد کرده است. دیروز در واکنش به این خبر معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران گفت:‌ «مطابق نمونه‌هایی که در ۶ ماه نخست سال از بنزین توزیعی در سطح تهران گرفته‌شده، تا امروز میزان گوگرد به ۲۴.۹ ppm رسیده که روندی کاهش و امیدوارکننده داشته است.» همچنین معاون جدید محیط طبیعی و تنوع زیستی در مراسم معارفه اش گفت:«منبع آلودگی گوگرد هوا تنها بنزین نیست، باید به اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودروها توجه کرد.» با آغاز پاییز مردم کلان‌شهرها نگران افزایش آلودگی هوا هستند، اما به گفته وزیر نفت عده‌ای با انتشار اخبار دروغ اهداف سیاسی را دنبال می‌کنند ، زیرا اکنون کیفیت بنزین تولیدی ایران یورو 4 و پاک است و به همین دلیل بنزین ایران به بورس‌های جهانی ورود پیدا کرده و در آنجا فروش رفته است.

روند کاهشی گوگرد
وحید مرندی مقدم‌ -معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران- در نشست خبری در محل سازمان ملی استاندارد ایران گفت:‌ «میزان گوگرد در بنزین توزیعی تهران در سال ۹۴ به ۵۰ ppm ، سال ۹۵ به ۳۲ ppm ، سال ۹۶ به دلیل مشکلات پالایشگاه شازند به ۶۹ ppm  و سال گذشته به ۳۴ ppm کاهش یافت.»

استانداردهای جدید 
وحید مرندی مقدم‌ افزود: «استاندارد قبلی بنزین در موضوع آلاینده‌ها مربوط به سال ۸۷ بود که حد مجاز گوگرد در آن ۳۰۰ میلی‌گرم در لیتر در نظر گرفته‌شده بود، اما در استاندارد جدید به ۵۰ گرم در میلی‌گرم در لیتر بهبود یافت، همچنین حد مجاز سرب در بنزین به صفر رسیده، حد مجاز آروماتیک‌ها استاندارد جدید ۳۵ میلی‌گرم در لیتر در نظر گرفته‌شده و حد مجاز بنزن به یک ppm کاهش‌یافته است. با پالایشگاه‌های موجود نمی‌توان برای کاهش آلایندگی‌های بنزین اقدام کرد و باید صنعت نفت نیز به ارتقای پالایشگاه‌ها بپردازد.»

نبود توجه به کیفیت خودروها
مرندی مقدم خاطرنشان کرد: «فقط کاهش آلایندگی‌های بنزین نمی‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند بلکه باید وضعیت کیفی خودروها نیز بهبود یابد.»وی در خصوص میانگین کشوری میزان گوگرد در بنزین گفت: «در سال ۹۳ به ۱۰۲.۴، در سال ۹۴به ۵۸، سال ۹۵به ۴۸، سال ۹۶ به ۶۰ و در سال گذشته ۴۷ ppm  رسید.  گوگرد می‌تواند از منابع متعددی در هوای تهران وارد شود که بنزین فقط یکی از آن‌هاست، وظیفه شرکت کنترل هوای تهران نیز اندازه‌گیری گوگرد در هوا است نه بنزین و مطابق قانون، اندازه‌گیری میزان گوگرد در بنزین وظیفه سازمان ملی استاندارد است.‌ تنها دو آزمایشگاه در تهران و بندرعباس و یک آزمایشگاه پژوهشگاه صنعت نفت، صلاحیت آزمایش میزان گوگرد در بنزین را دارا هستند.»
انحراف‌هایی در استاندارد بنزین‌ توزیعی تهران دیده شد
معاون جدید محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت از محیط‌زیست تصریح کرد: «بنزین و گازوئیلی که در استان تهران توزیع می‌شود باید استاندارهای محیط‌زیستی داشته باشد اما در برخی جاها انحراف‌هایی دیده‌شده است.»کیومرث کلانتری که تا چند روز پیش مدیرکل محیط‌زیست استان تهران بود روز دوشنبه در مراسم معارفه مدیرکل جدید محیط‌زیست این استان اظهار داشت: «همکاران محیط‌زیست در بخش پایش نسبت به سوخت توزیعی نظارت دارند. »
اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی
وی در ادامه در خصوص اجرایی شدن استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی، گفت: «اجرای این استانداردها برای خودروهای وارداتی از بدو ورود به کشور الزامی بود، اما آخرین‌مهلت برای خودروهای داخلی یکم دی‌ماه ۹۸ در نظر گرفته شد.»معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران تأکید کرد:‌ «این سازمان مجری مصوبه‌های شورای عالی استاندارد است و این مهلت را تمدید نخواهد کرد. ‌بررسی‌های سازمان ملی استاندارد برای اجرای استانداردهای ۸۵ گانه از ابتدای دی‌ماه امسال آغاز خواهد شد و در این زمینه به نظر می‌رسد خودروهای قدیمی بیشترین مشکلات را داشته باشند.»

کاهش ٥٧ درصدی آلودگی 
هوای پایتخت 
معاون جدید محیط طبیعی و تنوع زیستی خاطرنشان کرد:« باهم افزایی دستگاه‌های مختلف در کارگروه کاهش آلودگی در استانداری تهران، شاهد کاهش ٥٧ درصدی آلودگی هوا در سال ٩٧ بوده‌ایم. بیش از هفت میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت در تهران وجود دارد که نتیجه آن افزایش آلودگی هوای تهران است.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد