انتخاب تاریخ:   /  /   
خبرهای این صفحه پربیننده‌ترین خبرها
کد خبر: ۵۰۶۰۷ | تاریخ : ۱۳۹۸/۷/۲ - شماره: 1176
یادداشت

توانمندسازی نظام آموزشی

سیده فاطمه ذوالقدر - نماینده مجلس

محورهای اساسی حائز اهمیت در نظام آموزش‌وپرورش را در یک نگاه کلی باید در تأمین زیرساخت‌ها، ارتقای راهبری و مدیریت منابع انسانی، توسعه مشارکت، ارتقای برنامه‌های درسی،‌ افزایش اثربخشی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، توسعه عدالت آموزشی، پرورشی و ورزشی، توسعه فناوری اطلاعات و مدیریت فضای مجازی و تجهیز محیط‌های آموزشی و پرورشی خلاصه نمود. موضوع تقویت مهارت‌های ارتباطی و آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان در میانه‌ی آماج تهاجم فرهنگی و تبلیغات فضای مجازی نیز یک ضرورت است. مهارت‌های زندگی قدرت سازگاری افراد را بالا می‌برد، شخص می‌تواند مسئولیت‌های اجتماعی و شخصی زندگی را بهتر بپذیرد و توانمندی‌هایش را بروز دهد و از آسیب‌های ناشی از ناتوانی در حل مشکلات در امان بماند. دانش‌آموز با یادگیری این مهارت‌ها خود را قادر می‌سازد با مسائل زندگی به‌طور مؤثرتری مقابله نماید و از پس زندگی و شغل خود در آینده به‌خوبی برآید.تجهیز و توسعه هنرستان‌ها و گسترش مهارت‌آموزی و فرهنگ‌سازی در میان دانش‌آموزان و والدین آن‌ها جهت پذیرش این امر نیز باید در اولویت‌های نظام آموزشی قرار گیرد تا به هنگام تعیین رشته و هدایت تحصیلی، با عدم توازن در رشته‌های مختلف مواجه نشویم و هم اینکه دانش‌آموزان مهارت‌هایی را آموزش ببینند که کاربردی باشد و بتوانند از آن استفاده کنند و این‌چنین به ارتقای مهارت، کارآفرینی و توسعه جامعه کمک بیشتری گردد. همه ما برای اینکه بتوانیم در جایی مشغول به کار شویم، دستی در تولید داشته باشیم و مسائلی از این قبیل را با موفقیت پشت سر بگذاریم، نیازمند مهارت‌هایی هستیم تا از پس زندگی فردی و اجتماعی خود برآییم.لذا، آموزش و پروش باید این نکات را در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری با تحولات نوین جامعه در قالب توسعه‌ی فرهنگی، سیاسی و تربیتی، جای دهد و با بهسازی مداوم نیروی انسانی در قالب بازسنجی، با هدف کیفیت‌بخشی و کارآمد ساختن نیروی انسانی در صدد ایجاد نظام آموزشی به‌روز و مؤثر باشد.انطباق ساختار محتوای آموزشی با نیازهای کاربردی و واقعی دانش‌آموزان و مناسب بودن میزان حجم دروس، توجه به خلاقیت‌ها و ابتکارات متنوع دانش‌آموزان و تمرکز بر فعالیت‌های پرورشی با استفاده از روش‌های فعال و خلاق ازجمله مؤلفه‌هایی است که می‌بایست همواره و متناسب با زمان و مکان زندگی در امر آموزش، لحاظ گردد. این روزها البته مشکلی که بیش از همه در نظام آموزشی به چشم می‌خورد، گوناگونی و به‌نوعی طبقه‌بندی مدارس است که آسیب جدی را نه تنها متوجه نظام آموزشی که متوجه جامعه و آينده كشور می‌سازد. مؤسسات آموزشی آزاد و برخی افراد سودجو نیز در این میان از این موضوع بهره جسته و به اسم آزمون‌های قبولی و به‌خصوص آزمون بزرگ کنکور، هزینه‌های هنگفت بر خانواده‌ها تحميل و سود نامشروع بسیار نصیب خود می‌کنند. یکسان‌سازی مدارس در راستای ایجاد عدالت آموزشی و حذف تنوع مدارسی که به‌جز تخریب آموزش و اهداف آموزشی و عاملی جهت پایداری بعضاً اهداف نابجای مؤسسات آموزشی آزاد، عایدی دیگری ندارد، نتایج روشن و سازنده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد