کد خبر : 750240 تاریخ : 1404/6/24 - 03:26
طبقاتی شدن جامعه گروه اجتماعی: بر اساس قانون اساسی آموزش و درمان باید رایگان و مناسب برای همه اقشار جامعه تأمین شود، اما ضعف حکمرانی و کمبود بودجه باعث شده تا هزینه آموزش و درمان به مردم تحمیل شود. فرزندان طبقات متوسط در مدارس دولتی درس می خوانند و پولدارها در مدارس خصوصی. مهمتر اینکه دارو هم کمیاب ایت و هم گران که به ضرر قشر ضعیف جامعه است.
بیمارستان‌ها و مدارس خصوصی با دریافت هزینه زیاد آموزش و درمان را طبقاتی کرده‌اند. این در حالی است که تعداد فقرا رو به افزایش است و شاهد شکاف درآمد و هزینه در دهک‌های جمعیتی هستیم. نتیجه کنکور امسال نشان داد که 70 درصد رتبه‌های بالای کنکور متعلق به مدارس خصوصی و خاص بوده است. جامعه به شکلی شده که در عمل هر کس پول بیشتری دارد از آموزش و درمان بهتر استفاده می‌کند. این فرایند یعنی طبقاتی شدن جامعه را به تصویر می‌کشد. این در حالی است که فلسفه انقلاب و شعارهای رهبران آن این بود که فاصله فقیر و غنی در جامعه باید کم باشد که عکس آن اکنون دیده می‌شود. هزینه بالای شهریه مدارس، هزینه بیمارستان و دارو و درمان فشار به حقوق‌بگیران و فرودستان وارد کرده و می‌کند.

ناتوانی در تأمین هزینه‌ها
سلمان اسحاقی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه سلامت شاهد جامعه‌ای طبقاتی هستیم؛ جامعه‌ مرفه، جامعه ضعیف و در آخر جامعه‌‌ای فقیر. اسحاقی گفت: امروز ناچارم این خبر بد را بدهم که متأسفانه سلامت در کشور اولویت دولت نیست، زیرا ما با گرانی دارو، کمبود دارو و بی‌کیفیتی خدمات در حوزه درمان و بهداشت مواجه هستیم. در حوزه بهداشت و درمان، نه خدمت‌کننده (پزشکان، متخصصان و پرستاران) رضایت دارند و نه خدمت‌کننده (بیماران). بعضی از درمان‌ها به دلیل ناتوانی بیماران در تأمین هزینه‌ها ناقص یا متوقف می‌ماند.

جامعه طبقاتی
وی خاطرنشان کرد: در حوزه سلامت شاهد جامعه‌ای طبقاتی هستیم؛ یک جامعه مرفه، یک جامعه ضعیف و دیگری جامعه‌ی فقیر. این ساختار بیمه‌های تکمیلی و در کنار آن، عدم تخصیص کامل منابع قانونی همچون هدفمندی یارانه‌ها و مالیات بر ارزش‌افزوده که این منابع هم هرسال کمتر از ۵۰ درصد به حوزه سلامت تخصیص می‌یابد، همگی مشکل ایجاد کرده‌اند.

تراکم دانش‌آموز در کلاس‌های مدارس
مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران با تأکید بر اینکه آموزش‌وپرورش در رأس امور دولت چهاردهم قرار دارد گفت: در حال حاضر به دلیل کمبود زمین در تهران، هزار مدرسه در پایتخت دارای تراکم بیش از ۳۵ دانش‌آموز در هر کلاس است.
مجید پارسا روز یکشنبه در آیین «خشت گذاری طرح اولیا » در مدرسه حافظی منطقه ۱۰ تهران با اشاره به مسائل آموزش‌وپرورش شهر تهران اظهار کرد: درزمینه فضاهای آموزشی در منطقه بنا داریم مدارس جدید ساخته شود، همچنین قرار است ایجاد مدرسه‌ای با ظرفیت ۱۲ کلاس در این فضای آموزشی آغاز شود. یکی از مشکلات در شهر تهران تراکم و کمبود فضای آموزشی است که در مناطق میانی ازجمله ۱۰، ۱۷ و ۱۵ این موضوع بیشتر به چشم می‌آید. در برخی مناطق تراکم و فضای لازم را نداریم که این موضوع باعث شده تا ساخت مدارس جدید با مشکل مواجه شود. ۸۰۴ مدرسه در شهر تهران به دلیل قدمت بالا نیازمند تخریب و بازسازی مجدد هستند.
وی درباره افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی گفت: ما در کشور کمبود پزشک متخصص در حوزه‌های مختلف داریم. به‌طور مثال روز گذشته، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد که مجوز استخدام ۵۰۰ پرستار در دانشگاه علوم پزشکی تهران صادرشده، درحالی‌که تعداد افراد متقاضی استخدام در گروه پرستاری این دانشگاه در آزمون پیشرو، ۳۰۰ نفر است. دکتر ظفر قندی موافق هست که ما افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی به‌ویژه در رشته دندانپزشکی داشته باشیم. اما این امر نیازمند منابع اعتباری است.

عدم پرداخت منابع بهداشت و درمان
وی اضافه کرد: آیا نباید از دولت، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه‌وبودجه و بانک مرکزی پرسید که منابع این وزارتخانه برای این موضوع تعریف‌شده است یا خیر؟ آیا اجازه داده می‌شود که از منابع درمان و بهداشت برداشته شود و در منابع آموزشی قرار گیرد؟ همه این موارد درحالی‌که است که منابع بهداشت و درمان صد درصد تخصیص نمی‌یابد. دکتر پزشکیان درزمانی که در کمیسیون بهداشت و درمان بودند، اعلام می‌کردند که ما چیزی از دولت نمی‌خواهیم، فقط آنچه حق حوزه سلامت است، باید پرداخت شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و هم وزارت بهداشت اصرار بر این دارد که اگر قرار است در خصوص کمیت برنامه‌ریزی شود، باید ابتدا بستر برای ارتقای کیفیت آموزش نیز فراهم شود.

هدف آن است که بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم تا کمبود پزشک، به‌ویژه در رشته دندانپزشکی، جبران شود. دولت باید منابع این کار را تأمین کند. اسحاقی گفت: وقتی منابعی مانند هدفمندی یارانه‌ها، مالیات بر ارزش‌افزوده و بیمه حوادث در حوزه سلامت محقق نمی‌شوند، چگونه می‌توان انتظار داشت میدان دیگری به این منابع اضافه گردد؟ بنابراین دولت باید ابتدا منابع مشخص و پایداری برای ارتقای کیفیت آموزش در کشور بیندیشد، تثبیت کند و تخصیص دهد و سپس برای افزایش تعداد پزشکان، متخصصان و دندان‌پزشکان اقدام کند.