درست به مان شکل که ویروس کوید-19 عالمگیر شد - بستن مشاغل و محلهای تجمع مردم و سوق دادن آنها به خانههایشان با وضوح کمی صورت گرفت، اما در مورد زمان بازگشت به زندگی عادی - روشن بود که یکی از اولین وظایف دولتهای محلی و ایالتی کشف این مسئله بود که چگونه شهروندان میتوانند خود را به خدمات عمومی که مانند همیشه حیاتی بودند،متصل نمایند. چالشهای بعدی که هماکنون در جامعه فناوری اطلاعات (IT) شناختهشده است: گسترش سیستمهای بیمه بیکاری که میبایستی افراد تحت پوشش خود را از فروپاشی نهائی نجات میداد. تبدیل کلاسهای درس برای دانش آموزان از چهارساله به محیطهای مجازی. ارائه وام و پرداخت یارانه نجات به رستورانها و سایر مشاغل کوچک که به لحاظ محدودیتهای بهداشتی تعطیلشدهاند. ایجاد وبسایت و برنامه برای آزمایش ویروس کرونا، ردیابی و درنهایت واکسیناسیون میباشد.
اما پس از 13 ماه تجربه تبوتاب با فنآوریهای جدید، یکی از مشهودترین میراث کوید-19 ممکن است این باشد که دولت مجبور شود بهطرف خدمات آنلاین حرکت کند – مسیری که احتمالاً ادامه خواهد یافت.
ایگرز گفت کوید-19 دولت را به سمت مرحله سوم اصلی در خدمات دیجیتال سوق داده است. او گفت، اولین مورد، که شامل تلاشهای اولیه برای قرار دادن دولت در مسیر اطلاعات آنلاین بود که همزمان بارونق دات کام و گسترش شبکههای اینترنتی در اواخر دهه 1990 و 2000 گردید. در مرحله دوم، ایالاتمتحده بر تجربه کاربر، ایجاد واحدهای خدمات دیجیتال و تلاش برای اتخاذ بهترین روشهای صنعت فناوری مصرفکننده متمرکز شد.
ایگرز گفت: “آنها پیشرفت کردند، بسیاری از آنها هنوز بیشازحد بر روی دیجیتالسازی خدمات پایانی متمرکز بودند درحالیکه بسیاری از موضوعات سختگیرانِ تجدید مهندسی پیرامون فرآیندها و سیستمهای اساسی دولت را به تعویق انداختند.” او گفت حتی در صورت خروج از بحران کرونا، ایالتهای اندکی در مرحله سوم شروع به کاربر روی “دیجیتال بودن” کردهاند و گفت که تنها چند کشور مانند استونی و سنگاپور بهطور کامل توانستهاند به بالاترین نرخ دیجیتال و نرخ اتصال در جهان دست یابند . دولت فدرال و دولتهای محلی در آمریکا هنوز راه زیادی تا رسیدن به این مرحله در پیش رودارند.
“تنها نخستین کام”
اما جرمی گلدبرگ، که بهعنوان مدیر موقت اطلاعات ایالت نیویورک در سال 2020 خدمت میکرد، گفت که ایالاتمتحده در حال برداشتن اولین گامها بهطرف ایده جدید میباشد. وی در یک ایمیل به مافوق گفت: “اولازهمه، ما باید بدانیم که کارهای زیادی انجامشده است، نهفقط ازنظر خدمات دیجیتال، بلکه همچنین ازنظر دیجیتالی شدن خدمات داخلی که باعث بهبود عملکرد در بین آژانسها و سطوح بین دولتها شده است.” گلدبرگ گفت که چالشهای بعدی ایالت هائی که نوآوریهای سریع در طول این بیماری عالمگیر را به انجام رساندند, بسط آن نوآوریها به سایر آژانسها و آماده کردن آنها برای رسیدن به مسافتهای طولانی خواهد بود .
وی گفت: “دائمی كردن آنها مستلزم بودجه، منابع مستمر و تعهد مقامات منتخب برای حمایت از تغییرات است.”
“سرمایهگذاری نسلی”
پیشبینی بودجه دولت آنچنانکه در ابتدای ابتلا به بیماری همهگیر بود نگرانکننده نیست، اما مقامات فناوری اطلاعات(IT) با پیشبینی سفت کردن کمربندها که میتواند آژانسها را در وضعیت رکود فنی قرار دهد، وارد سال 2021 شدند. این نگرانیها، ممکن است با امضای رئیسجمهور جو بایدن دربسته امداد 1.9 تریلیون دلاری شامل 362 میلیارد دلار که دولتهای ایالتی و محلی قادر به استفاده گسترده از آن هستند را برطرف مینماید.کوری زارک، یک مقام سابق فناوری اطلاعات دولت اوباما که هماکنون مرکز تأثیرات اجتماعی و نوآوری بیک دانشگاه جورج تاون را هدایت میکند، گفت که پول این پتانسیل را دارد که به “سرمایهگذاری نسلی” عینیت بخشد.
15 آوریل 2021
تارنمای استیت اسکوپ
برگردان و کوتاهسازی علیاصغر شهدی
Asghar.shahdi@gmail.com