معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس الگوی بازگشایی مدارس، به تدریج تا پایان آبان ۱۴۰۰، مدارس فعالیت خود را به شیوه حضوری آغاز خواهند کرد و صدور مجوز بازگشایی حضوری مدارس، منوط به تکمیل و ارائه چکلیستهای بهداشتی و خود ارزیابی مدیران مدارس است.
به گزارش ایلنا، علیرضا کمرئی طی نشست مجازی معاونان وزیر با مدیران کل آموزش و پرورش استانها و رؤسای ادارات آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور که در ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، به تشریح فعالیتهای صورت گرفته در خصوص «بازگشایی مدارس»، «آغاز سال جدید تحصیلی» و «از سرگیری آموزشهای حضوری» پرداخت و ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست کشوری، اظهار کرد: آغاز فعالیتهای آموزشی در کشور سبب پویایی و تحرک جامعه میشود. بر اساس الگوی بازگشایی مدارس، به تدریج تا پایان آبان ۱۴۰۰، مدارس فعالیت خود را به شیوه حضوری آغاز خواهند کرد و صدور مجوز بازگشایی حضوری مدارس، منوط به تکمیل و ارائه چکلیستهای بهداشتی و خود ارزیابی مدیران مدارس است. وی افزود: بر اساس الگوی بازگشایی مدارس، تمام مدارس تا پایان آبان ماه به صورت حضوری فعالیت خود را آغاز خواهند کرد اما در شرایط مطلوب، ممکن است این کار سریعتر انجام شود. وی با اشاره به این نکته که امکان سرکشی به تکتک واحدهای آموزشی برای ما میسر نبوده و نیست، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۱۲ هزار مدرسه داریم و بدون تردید امکان نظارت سریع بر جزئیات آموزشی در سطوح، استان و ستاد وجود ندارد، مگر اینکه برای نظارت، به سامانهها و توان مناطق اعتنا و اتکا کنیم و این سامانهها وقتی قابلاتکاست که دادههای ثبتشده در آن قابلاعتماد، متقن و محکم باشد.
کمرئی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون بیش از ۹۰ هزار چکلیست بهداشتی، تکمیل و ارسالشده است. مدیران دقت کنند که در دستورالعملهای بهداشتی یک مرحله خود ارزیابی مدرسه باید انجام شود که این گام درواقع همان خود ارزیابی مورد تأیید معاونت تربیت بدنی و سلامت است و ناظران بیرونی نیز برای انجام نظارت به دادههای این چکلیست و خود ارزیابیهای انجامشده مراجعه خواهند کرد و لازم است تأکید کنم مدیران مناطق و رؤسای ادارات حتماً باید بر تکمیل چکلیستها از سوی مدیران مدارس، نظارت و پیگیری دقیق داشته باشند.کمرئی در خصوص نحوه اولویتبندی برای نحوه بازگشایی گفت: ما ۶ دسته اولویت در الگوی بازگشایی داشتیم؛ گروه اول مدارس عشایری و روستایی بودند که نیمه اول مهرماه باید بازگشایی میشدند و گروه دوم مدارس عشایری و روستایی بودند که باید در نیمه دوم بازگشایی میشدند که این نوع مدارس موردبحث ماست. یک گروه دانشآموزان پایه اول ابتدایی هم در اولویت هستند که باید ارتباطشان با مدرسه برقرار شود و گروه دیگر نیز دانشآموزان مهارتی بودند که باید از اول مهر فعالیتهای خود را آغاز میکردند و آمارها مؤید آن است که برخی از این مدارس، فعالیت خودشان را آغاز نکردهاند و فقط ۴۹ درصد مدارس کاردانش و فنی حرفهای آموزش حضوری خود را آغاز کردند! که انتظار ما بیش از این بود.
کمرئی ادامه داد: از مجموع ۷۰۷۵ مدرسه دولتی و غیردولتی در حوزه فنی حرفهای و کاردانش، فقط ۳۴۶۰ مجوز صادرشده است که معادل ۴۹ درصد مدارس است که انتظار میرفت ۱۰۰ درصد مدارس فعالیتهای حضوری را آغاز کرده باشند. در مدارس دوره ابتدایی، در خوشبینانهترین حالت کمتر از ۱۰ درصد مدارس توانستهاند دانشآموزان کلاس اول خود را به صورت حضوری به مدارس بیاورند و نسبت بهکل آمار دوره اول و دوم توانستهاند سیاست معاونت ابتدایی را محقق کنند که این موضوع با آمار و مطلوبهای ما فاصله دارد. وی ادامه داد: تاکنون ۷۵۵۶ مدرسه که زیر ۳۰۰ نفر دانشآموز داشتند و تعداد ۱۶۵۵ مدرسه که قرار است نیمه دوم آبان فعالیت خود را آغاز کنند، از مناطق مجوز دریافت کردهاند. معاون متوسطه آموزش و پرورش گفت: لذا تأکید میکنم مدارس پس از دریافت مجوز و آغاز فعالیتهای حضوری مدیریت شده و گروهبندی شده دانشآموزان حتماً فرم فعالیت حضوری را تکمیل و شاخصها را به صورت دقیق و کامل ارائه کنند، چراکه تحلیل وضعیت مدارس و ارائه بازخورد به ادارات کل آموزش و پرورش استانها بر همین مبنا خواهد بود.