راهکارهایی برای مقابله با اختلال عاطفی فصلی

اگر در هنگام تغییر فصل، تغییرات قابل‌توجهی در خلق‌وخو و رفتار خود مشاهده می‌کنید، ممکن است از اختلال عاطفی فصلی (SAD) که نوعی افسردگی است رنج ببرید. در بیشتر موارد، علائم اختلال عاطفی فصلی از اواخر پاییز یا اوایل زمستان شروع می‌شود و در بهار و تابستان از بین می‌رود. دراین‌ارتباط برای برخی افراد هوای سرد، روزهای کوتاه و شب‌های سیاه حال و هوای غم‌انگیزی دارد. بازگشت به زندگی «عادی» در این مرحله از همه‌گیری هم مزید بر علت است.

نشریه ایندیپندنت در مقاله‌ای دراین‌باره آورده است: متخصصان سلامت روان یادآور می‌شوند که میلیون‌ها نفر در یک سال و نیم گذشته دور کار بوده‌اند و سبک زندگی آن‌ها در زمستان گذشته مثل سال‌های قبل نبوده است. همه‌گیری کرونا به معنی عدم اجبار به انتظار کشیدن برای وسیله نقلیه عمومی در سرمای گزنده یا بیدار شدن در تاریکی اول صبح بود؛ بنابراین جای تعجب نیست که برای بسیاری از ما، پاییز و زمستان امسال بیش از سال‌های گذشته، دلگیر و سخت خواهد بود.

«استیون باکلی»، مدیر اطلاعات موسسه ذهن در انگلیس می‌گوید: «این‌که مردم با تغییر فصل احساس افسردگی کنند امری معمول است به‌ویژه امسال که تابستان ما را کاملاً احیا نکرد.»

اما او هشدار می‌دهد که میان قدری ناراحتی و افت خلق و ابتلا به‌نوعی اختلال جدی موسوم به اختلال عاطفی فصلی (SAD) تفاوت بسیاری وجود دارد. کارشناسان می‌گویند که از هر ۱۰۰ نفر در انگلیس سه نفر در مرحله‌ای از زندگی دچار این عارضه می‌شوند. اگر دچار «SAD» هستید، تغییر فصل تأثیر بسیار عمیق‌تری روی حالات و میزان انرژی شما دارد.

باکلی می‌گوید: «بسیاری از مردم با تابش آفتاب و روزهای بلندتر احساس شادی و انرژی بیشتری می‌کنند؛ اما اگر دچار عارضه اختلال عاطفی فصلی هستید، تغییر فصل تأثیر بسیار عمیق‌تری بر حالات و میزان انرژی شما دارد که به افسردگی انجامیده و پیامدی جدی بر زندگی روزمره دارد.»

«سیستم درمان عمومی انگلیس» در میان فهرست عوارض معمول اختلال عاطفی فصلی به حالت غم و بدخلقی، عدم اعتمادبه‌نفس، گریه، انزواطلبی، از دست دادن توانایی لذت بردن از فعالیت‌ها و احساس ناامیدی و گناه اشاره کرده است. مبتلایان به اختلال عاطفی فصلی همچنین دچار سستی، از دست دادن تمرکز، خواب طولانی و افزایش اشتها می‌شوند. پس فردی که دچار اختلال عاطفی فصلی است چه باید بکند تا فصل پاییز را بهتر پشت سر بگذارد؟

 

گذراندن وقت در فضای آزاد

باکلی می‌گوید راهپیمایی به‌ویژه در حوالی نیمه روز یا در روزهای روشن و آفتابی می‌تواند در کاهش عوارض مؤثر باشد. نظرخواهی اخیر ما از افرادی که دچار مشکلات روانی‌ و خلقی هستند نشان داده که گذراندن وقت در فضای آزاد، محبوب‌ترین روش برای تطبیق با تغییرات و فشارهای ۱۸ ماه گذشته است. گذراندن وقت در پارک و باغ یا حتی نشستن کنار پنجره می‌تواند مؤثر باشد.

 

فعالیت جسمی

فعالیت جسمی می‌تواند در بهبود حال شما و افزایش انرژی‌تان بسیار مؤثر باشد. این فعالیت لزوماً نباید شدید و خسته‌کننده باشد. کارهای خانه، باغبانی یا قدم زدن آرام همه می‌توانند مفید باشند. تحقیقات نشان داده که ورزش در هوای آزاد مثل دویدن یا دوچرخه‌سواری می‌تواند در درمان افسردگی‌های روانی خفیف تا متوسط مانند داروهای افسردگی مؤثر باشد.

 

زندگی در حال

متخصصان می‌گویند: مهم است تلاش کنید در حال زندگی کنید و به‌ویژه هنگامی‌که در فضای باز هستید به اطرافتان توجه داشته باشید. هنگام قدم زدن از زیبایی برگ‌ها و تغییر رنگ آن‌ها یا آبی آسمان لذت ببرید. هرچند این عمل درصورتی‌که زمستان را دشوار می‌بینید مشکل است، اما تغییر برخوردتان از ناراحتی به سپاس از زیبایی، معجزه می‌کند. این کارشناسان توصیه می‌کنند اگر تغییر حالات، افکار و رفتارتان بیش از دو هفته طول کشید، با پزشکتان مشورت کنید.

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/79954/

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه

راهکارهایی برای مقابله با اختلال عاطفی فصلی

اگر در هنگام تغییر فصل، تغییرات قابل‌توجهی در خلق‌وخو و رفتار خود مشاهده می‌کنید، ممکن است از اختلال عاطفی فصلی (SAD) که نوعی افسردگی است رنج ببرید. در بیشتر موارد، علائم اختلال عاطفی فصلی از اواخر پاییز یا اوایل زمستان شروع می‌شود و در بهار و تابستان از بین می‌رود. دراین‌ارتباط برای برخی افراد هوای سرد، روزهای کوتاه و شب‌های سیاه حال و هوای غم‌انگیزی دارد. بازگشت به زندگی «عادی» در این مرحله از همه‌گیری هم مزید بر علت است.

نشریه ایندیپندنت در مقاله‌ای دراین‌باره آورده است: متخصصان سلامت روان یادآور می‌شوند که میلیون‌ها نفر در یک سال و نیم گذشته دور کار بوده‌اند و سبک زندگی آن‌ها در زمستان گذشته مثل سال‌های قبل نبوده است. همه‌گیری کرونا به معنی عدم اجبار به انتظار کشیدن برای وسیله نقلیه عمومی در سرمای گزنده یا بیدار شدن در تاریکی اول صبح بود؛ بنابراین جای تعجب نیست که برای بسیاری از ما، پاییز و زمستان امسال بیش از سال‌های گذشته، دلگیر و سخت خواهد بود.

«استیون باکلی»، مدیر اطلاعات موسسه ذهن در انگلیس می‌گوید: «این‌که مردم با تغییر فصل احساس افسردگی کنند امری معمول است به‌ویژه امسال که تابستان ما را کاملاً احیا نکرد.»

اما او هشدار می‌دهد که میان قدری ناراحتی و افت خلق و ابتلا به‌نوعی اختلال جدی موسوم به اختلال عاطفی فصلی (SAD) تفاوت بسیاری وجود دارد. کارشناسان می‌گویند که از هر ۱۰۰ نفر در انگلیس سه نفر در مرحله‌ای از زندگی دچار این عارضه می‌شوند. اگر دچار «SAD» هستید، تغییر فصل تأثیر بسیار عمیق‌تری روی حالات و میزان انرژی شما دارد.

باکلی می‌گوید: «بسیاری از مردم با تابش آفتاب و روزهای بلندتر احساس شادی و انرژی بیشتری می‌کنند؛ اما اگر دچار عارضه اختلال عاطفی فصلی هستید، تغییر فصل تأثیر بسیار عمیق‌تری بر حالات و میزان انرژی شما دارد که به افسردگی انجامیده و پیامدی جدی بر زندگی روزمره دارد.»

«سیستم درمان عمومی انگلیس» در میان فهرست عوارض معمول اختلال عاطفی فصلی به حالت غم و بدخلقی، عدم اعتمادبه‌نفس، گریه، انزواطلبی، از دست دادن توانایی لذت بردن از فعالیت‌ها و احساس ناامیدی و گناه اشاره کرده است. مبتلایان به اختلال عاطفی فصلی همچنین دچار سستی، از دست دادن تمرکز، خواب طولانی و افزایش اشتها می‌شوند. پس فردی که دچار اختلال عاطفی فصلی است چه باید بکند تا فصل پاییز را بهتر پشت سر بگذارد؟

 

گذراندن وقت در فضای آزاد

باکلی می‌گوید راهپیمایی به‌ویژه در حوالی نیمه روز یا در روزهای روشن و آفتابی می‌تواند در کاهش عوارض مؤثر باشد. نظرخواهی اخیر ما از افرادی که دچار مشکلات روانی‌ و خلقی هستند نشان داده که گذراندن وقت در فضای آزاد، محبوب‌ترین روش برای تطبیق با تغییرات و فشارهای ۱۸ ماه گذشته است. گذراندن وقت در پارک و باغ یا حتی نشستن کنار پنجره می‌تواند مؤثر باشد.

 

فعالیت جسمی

فعالیت جسمی می‌تواند در بهبود حال شما و افزایش انرژی‌تان بسیار مؤثر باشد. این فعالیت لزوماً نباید شدید و خسته‌کننده باشد. کارهای خانه، باغبانی یا قدم زدن آرام همه می‌توانند مفید باشند. تحقیقات نشان داده که ورزش در هوای آزاد مثل دویدن یا دوچرخه‌سواری می‌تواند در درمان افسردگی‌های روانی خفیف تا متوسط مانند داروهای افسردگی مؤثر باشد.

 

زندگی در حال

متخصصان می‌گویند: مهم است تلاش کنید در حال زندگی کنید و به‌ویژه هنگامی‌که در فضای باز هستید به اطرافتان توجه داشته باشید. هنگام قدم زدن از زیبایی برگ‌ها و تغییر رنگ آن‌ها یا آبی آسمان لذت ببرید. هرچند این عمل درصورتی‌که زمستان را دشوار می‌بینید مشکل است، اما تغییر برخوردتان از ناراحتی به سپاس از زیبایی، معجزه می‌کند. این کارشناسان توصیه می‌کنند اگر تغییر حالات، افکار و رفتارتان بیش از دو هفته طول کشید، با پزشکتان مشورت کنید.

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/79954/

ارسال دیدگاه شما