واژه ارتباطات این روزها با پدیدهای به نام شبکههای اجتماعی گره خورده است. اینستاگرام و واتساپ در دنیای ما پای ثابت همه روابط شدهاند، از روابط کاری گرفته تا ارتباطات دوستانه. بهخصوص در این روزها که به دلیل کرونا امکان رفتوآمد با یکدیگر را نداریم، شبکههای اجتماعی مرهمی شدهاند بر رنج دوری و بیخبری. صنعت شبکههای اجتماعی در ۱۰ سال گذشته بهطور مستمر رشد کرده و دائماً پلتفرمهای جدیدی به این چشمانداز اضافه شدهاند. در ادامه جدیدترین آمار و ارقام مربوط به دنیای رنگارنگ و افسونگر شبکههای اجتماعی را باهم مرور میکنیم:
چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون کاربر فعال در جهان
از چهار میلیارد و ۶۶۰ میلیون نفری که در جهان به اینترنت دسترسی دارند، چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، یعنی بیش از نیمی از جمعیت هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفره جهان. تعداد کاربران این پلتفرمها از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون ۲۹۰ میلیون افزایش داشته که نشان میدهد شبکههای اجتماعی همچنان با سرعت در حال گسترش هستند.
پیشتازی آمریکا و اروپا در حوزه تعداد کاربران شبکههای اجتماعی
آمریکای شمالی پس از اروپای شمالی که ۷۹ درصد جمعیت آن از کاربران فعال شبکههای اجتماعی هستند، یکی از بالاترین آمار کاربران این دست از ابزارهای ارتباطی را دارد. از پیشتازی آمریکا و اروپا در حوزه تعداد کاربران شبکههای اجتماعی که بگذریم، کمترین میزان استفاده از پیامرسانهایی چون واتساپ و سرویسهایی چون اینستاگرام، فیسبوک و توییتر مربوط به منطقه آفریقاست؛ در آفریقای میانه، آفریقای شرقی و غربی به ترتیب تنها ۸، ۱۰ و ۱۶ درصد از جمعیت بهطور منظم از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.
زنان آمریکایی سردمدار استفاده از شبکههای اجتماعی
۷۸ درصد از زنان و ۶۹ درصد از مردان آمریکایی در شبکههای اجتماعی حساب کاربری دارند؛ البته این نتایج آماری تنها در مورد آمریکا صدق میکند و در بسیاری از دیگر کشورها خلاف این امر صادق است. بهعنوانمثال در آفریقای غربی نسبت مردان به زنانی که از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، ۷۳ به ۴۶ است. همچنین اکثر کاربران شبکههای اجتماعی در اروپای غربی، آمریکای مرکزی، جنوب و جنوب شرق آسیا مرد هستند.
هر کاربر روزانه چند ساعت در شبکههای اجتماعی است؟
هر کاربر اینترنت بهطور میانگین روزانه نزدیک به 7 ساعت از وقت خود را به استفاده از وسایل الکترونیکیاش میگذراند و بر اساس آمار، حدود یک سوم از این زمان در شبکههای اجتماعی مختلف صرف میشود. بر این اساس کاربران اینترنت روزانه ۲ ساعت و ۲۵ دقیقه وقت صرف شبکههای اجتماعی میکنند. گزارشها همچنین حاکی از آن است که کاربران اینترنت بهطور میانگین حدود یک ساعت و ۱۲ دقیقه از روز را به بازی کردن اختصاص میدهند. آماری که از محبوبیت دو برابری شبکههای اجتماعی در مقایسه با بازیها حکایت دارد.
بیشترین کاربر توییتر در کدام کشور است؟
کشور آمریکا با ۷۳ میلیون کاربر، بیشترین کاربر توییتر را دارد. ژاپن با ۵۵ میلیون و ۵۵۰ کاربر در جایگاه دوم است و هند با ۲۲ میلیون و ۱۰۰ کاربر با اختلاف جایگاه سوم این ردهبندی را در اختیار دارد.
۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون کاربر فعال در فیسبوک
فیسبوک بدون تردید محبوبترین شبکه اجتماعی در جهان است. این شبکه اجتماعی که در سال ۲۰۱۴ توسط گروهی از دانشجویان راهاندازی شد، در این سالها با بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون کاربر فعال، به بزرگترین شبکه اجتماعی جهان تبدیل شده است. البته شرکت فیسبوک به این قانع نشده و مالکیت دیگر پیامرسانها و پلتفرمهای اجتماعی مهم ازجمله اینستاگرام، فیسبوک مسنجر و واتساپ را نیز تصاحب کرده است.
اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر دارد
سرویس اینستاگرام یک پلتفرم محبوب و فعال با بیش از یک میلیارد کاربر است. این شبکه اجتماعی که در سال ۲۰۱۰ راهاندازی شد، طی سالهای گذشته روزبهروز رشد کرده و در سال ۲۰۱۲ توسط غول رسانهای فیسبوک خریداری شد. اینستاگرام از زمان آغاز به فعالیت تاکنون محبوبیت خود را حفظ کرده و جای پای خود را بهعنوان یکی از پرکاربردترین شبکههای اجتماعی محکم کرده است؛ این شبکه اجتماعی پس از فیسبوک، یوتیوب و واتساپ چهارمین شبکه اجتماعی محبوب در جهان است.
واتساپ محبوبترین پیامرسان جهان
وقتی بحث پیامرسانها در میان باشد، واتساپ با دو میلیارد کاربر حرف اول را میزند. کاربران در واتساپ روزانه حدود ۱۰۰ میلیارد پیام فرستاده و ۱۰۰ میلیون تماس تصویری برقرار میکنند. واتساپ همچنین به لطف راهاندازی واتساپ بیزینس به بستری مناسب برای کسبوکارها تبدیل شده تا افراد بتوانند با مشتریانشان تعامل برقرار کنند. نرمافزار واتساپ در بیش از ۱۸۰ کشور جهان پشتیبانی میشود، اما بیشترین محبوبیت آن مربوط به کشور هند است.
یوتیوب، دومین وبسایت پربیننده جهان
یوتیوب، پس از گوگل، دومین وبسایت پربیننده جهان است. این سایت فقط در ماه ژانویه ۲۰۲۰، ۲۰ میلیارد بازدید داشت. یوتیوب همچنین پس از گوگل و فیسبوک بیشترین آمار جستوجو را دارد. یوتیوب تریبونی اجتماعی برای اشتراک ویدئو است که از سال ۲۰۰۵ راهاندازی شد.