چرایی رد گزینه دوم آموزش و پرورش

اشاره: «مسعود فیاضی» دومین گزینه وزارت آموزش و پرورش پس از «حسین باغ گلی» که در سوم شهریورماه از مجلس نتوانست رأی اعتماد بگیرد، از سوی رئیس‌جمهور به مجلس معرفی شد. فیاضی با کسب ۱۱۵ رأی موافق، ۱۴۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۰ رأی مأخوذه، نتوانست اعتماد نمایندگان را جلب کند. به این ترتیب مهم‌ترین دستگاه فرهنگی کشور تا زمان معرفی گزینه دیگر وزارت آموزش و پرورش بدون وزیر خواهد بود. ازآنجاکه رئیس‌جمهور یک‌بار به مدت سه ماه سرپرست برای وزارت آموزش و پروش تعیین کرده بود احتمالاً برای سه‌ماهه دوم لازم است نظر رهبری را کسب کند و فردی را به عنوان سرپرست انتخاب کند. البته به گفته رئیس مجلس رئیسی فقط یک هفته دیگر برای معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فرصت دارد. سید ابراهیم رئیسی در جریان انتخابات ریاست جمهوری و همچنین پس‌ازاینکه به مقام ریاست جمهوری رسید یکی از شعارهایش شایسته‌سالاری بود؛ اما با معرفی گزینه اول برای آموزش و پرورش و همچنین گزینه دوم در عمل مشخص شد که افراد معرفی‌شده شایسته پست وزارت آموزش و پرورش نبودند. این واقعیت نشان می‌دهد که بسیاری از انتصاب‌های نظامی و غیرنظامی که دولت انجام داده است را نمی‌توان در راستای شایسته‌سالاری ارزیابی کرد. وزارت آموزش و پرورش حدود 13 میلیون دانش‌آموز و 1 میلیون معلم دارد پرسش این است که آیا در این مجموعه بزرگ فردی شایسته‌تر از مسعود فیاضی وجود نداشت که به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شود؟ مردم، رسانه‌ها و کنشگران رفتار دولت را زیر ذره‌بین دارند و وعده‌ها را با عمل نیز تطبیق می‌دهند و آنگاه داوری می‌کنند. نکته قابل تأمل اینکه سید ابراهیم رئیسی در سخنانش در دفاع از وزیر پیشنهادی گفت: محور دولت او شایسته‌سالاری است و وی شخصاً با مسعود فیاضی مصاحبه انجام داده و او را برای وزارت آموزش و پرورش مناسب تشخیص داده است. این در حالی است که سخنان مخالفان فیاضی و همچنین آرائی که به او داده شد، عکس این ادعا را نشان می‌دهد. در ادامه گزیده‌ای از سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی را در مجلس می‌خوانید.

حضور رئیسی در صحن برای دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جلسه علنی دیروز مجلس برای دفاع از مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم از او دفاع کرد؛ اما سخنان او برای نمایندگان به دلیل اینکه مسعود فیاضی از جنس فرهنگ نبود و سابقه در حوزه آموزش و پرورش نداشت نمایندگان را قانع نکرد زیرا وزیر آموزش و پرورش در زندگی حجم بالای نیروی انسانی مشغول به کار در حساس‌ترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده‌سازان کشور نقش دارد. پرواضح است مدیریت مجموعه‌ای با حدود یک‌میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می‌باشند، امری مهم و حساس است.

وزیر پیشنهادی خارج از جامعه فرهنگی
فیاضی از میان جامعه بزرگ معلمان کشور نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. وی دارای تجربه فعالیت‌های پژوهشی به ویژه در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است و در برنامه کاری خود هم به خوبی به مسائل اولویت دار و آسیب‌ها و مشکلات وزارت آموزش و پرورش اشاره داشته‌ است.

*مخالفان چه گفتند؟
محمدباقری: وزیر پیشنهادی فاقد سابقه مدیریتی است
محمدباقری، نماینده مردم بناب بابیان اینکه فردی که حتی یک روز هم مدیریت یک مدرسه را بر عهده نداشته و حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد چگونه می‌تواند وزیر آموزش ‌و پرورش باشد گفت: امروز بعد از ۴۰ سال از انقلاب چگونه از بین یک‌میلیون فرهنگی یک وزیر پیدا نمی‌شود؟ آقای فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده است حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد. آیا با انتخاب ایشان جامعه فرهنگی از ما دلسرد نمی‌شود؟ این امر نوعی توهین و دهان‌کجی به آموزش و پرورش است.

محمد وحیدی: 20 ابهام درباره فیاضی وجود دارد
محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس بابیان اینکه بیش از ۲۰ ابهام نسبت به فیاضی وجود دارد اظهار کرد: با کلی‌گویی نمی‌توان کشور را اداره کرد، کمبود نیروی انسانی، نظام رتبه‌بندی معلمان و وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان ازجمله مطالبی است که وزیر پیشنهادی باید در خصوص آن‌ها برنامه داشته باشد. اداره آموزش و پرورش که یک سازمان بزرگ است به فرد متخصص نیاز دارد.

احمد محرم زاده: تحصیلات وزیر پیشنهادی غیر مرتبط با آموزش و پرورش است
احمد محرم زاده یخ فروزان، نماینده مردم اهر و هریس تحصیلات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را غیر مرتبط دانست و گفت: در مدرک شما جز فقه چیزی دیده نمی‌شود. بنده از لحاظ تخصصی، کارشناسی و از روی دلسوزی مخالفت می‌کنم. فیاضی هفت سال مدیر آموزش و پرورش یا مدیر کدام مدرسه بوده است؟ مدرک دکتری ایشان از یک نهاد قانونی تحت پوشش وزارت علوم نیست. آیا نهاد نخبگان صلاحیت صدور مدرک دکتری دارد؟

موافقان چه گفتند؟
موسی غضنفر آبادی: فیاضی ناشناخته ولی تحول‌آفرین است
موسی غضنفر آبادی، نماینده مردم بم بابیان اینکه هنگام معرفی وزیر پیشنهادی شبکه‌های معاند و مروجین سند ۲۰۳۰ قصد تخریب وی را داشتند گفت: به عقیده این‌جانب ایشان می‌تواند یک مدیر اگرچه ناشناخته ولی تحول‌آفرین باشد، وزیر آموزش و پرورش باید شخصی باشد که به اهمیت آموزش و پرورش باور قلبی داشته باشد که در ایشان به خوبی قابل‌مشاهده است. رهبری معظم انقلاب بارها نسبت به، ‌به‌کارگیری جوانان انقلابی و جهادی تأکید داشتند اکنون نیز فردی جوان جهادی و متدین به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی‌شده است.

عباس گودرزی: 
فیاضی مخالف ظلم است
عباس گودرزی، نماینده بروجرد با اشاره به انتقاداتی از نبود سابقه فیاضی در وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: فیاضی در بدنه آموزش و پرورش نبود اما در این دستگاه مأمور به خدمت بوده، او فردی مؤمن و معتقد و آشنا و متعهد به وظایفش است و معتقد به عدل و عدالت و مقابله با ظلم بوده، فیاضی ذهن فعالی دارد و برای مشکلات راه‌حل دارد. امروز مشکلات آموزش و پرورش سیاست پژوهی است فیاضی ذهن برنامه‌ریز دارد.

زهره الهیان: مخالفت رسانه‌های معاند نشان داد که انتخاب او درست است
زهره الهیان، نماینده مردم تهران بابیان اینکه معنای برنامه فیاضی ختم سند ۲۰۳۰ است، گفت: در برنامه ارائه‌شده ایشان موارد مغایرت با اسناد بالادستی مشاهده نشده است. موج علیه ایشان در رسانه‌های بیگانه هم نشان داد انتخابش صحیح بوده است.
دولت برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش با چالش مواجه است و باید برای معرفی سومین گزینه پیشنهادی دست به کار شود. این در حالی است که دو ماه از سال تحصیلی گذشته و همچنان بازگشایی مدارس با ابهامات و مشکلاتی روبه‌رو است و دغدغه پیش روی این دستگاه اجرایی اعم از تأمین نیروی انسانی، تأمین کسری بودجه، تسویه مطالبات، پرداخت معوقات و ... به علت نداشتن وزیر پیگیری لازم نشده است بدون پیگیری با این وجود مشکلات انباشته‌شده همچنان به قوت خود باقی است. رئیس‌جمهور لازم است به سرعت گزینه‌ای که از جنس فرهنگ باشد را به مجلس معرفی کند.

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/81179/

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه

چرایی رد گزینه دوم آموزش و پرورش

اشاره: «مسعود فیاضی» دومین گزینه وزارت آموزش و پرورش پس از «حسین باغ گلی» که در سوم شهریورماه از مجلس نتوانست رأی اعتماد بگیرد، از سوی رئیس‌جمهور به مجلس معرفی شد. فیاضی با کسب ۱۱۵ رأی موافق، ۱۴۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۰ رأی مأخوذه، نتوانست اعتماد نمایندگان را جلب کند. به این ترتیب مهم‌ترین دستگاه فرهنگی کشور تا زمان معرفی گزینه دیگر وزارت آموزش و پرورش بدون وزیر خواهد بود. ازآنجاکه رئیس‌جمهور یک‌بار به مدت سه ماه سرپرست برای وزارت آموزش و پروش تعیین کرده بود احتمالاً برای سه‌ماهه دوم لازم است نظر رهبری را کسب کند و فردی را به عنوان سرپرست انتخاب کند. البته به گفته رئیس مجلس رئیسی فقط یک هفته دیگر برای معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فرصت دارد. سید ابراهیم رئیسی در جریان انتخابات ریاست جمهوری و همچنین پس‌ازاینکه به مقام ریاست جمهوری رسید یکی از شعارهایش شایسته‌سالاری بود؛ اما با معرفی گزینه اول برای آموزش و پرورش و همچنین گزینه دوم در عمل مشخص شد که افراد معرفی‌شده شایسته پست وزارت آموزش و پرورش نبودند. این واقعیت نشان می‌دهد که بسیاری از انتصاب‌های نظامی و غیرنظامی که دولت انجام داده است را نمی‌توان در راستای شایسته‌سالاری ارزیابی کرد. وزارت آموزش و پرورش حدود 13 میلیون دانش‌آموز و 1 میلیون معلم دارد پرسش این است که آیا در این مجموعه بزرگ فردی شایسته‌تر از مسعود فیاضی وجود نداشت که به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شود؟ مردم، رسانه‌ها و کنشگران رفتار دولت را زیر ذره‌بین دارند و وعده‌ها را با عمل نیز تطبیق می‌دهند و آنگاه داوری می‌کنند. نکته قابل تأمل اینکه سید ابراهیم رئیسی در سخنانش در دفاع از وزیر پیشنهادی گفت: محور دولت او شایسته‌سالاری است و وی شخصاً با مسعود فیاضی مصاحبه انجام داده و او را برای وزارت آموزش و پرورش مناسب تشخیص داده است. این در حالی است که سخنان مخالفان فیاضی و همچنین آرائی که به او داده شد، عکس این ادعا را نشان می‌دهد. در ادامه گزیده‌ای از سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی را در مجلس می‌خوانید.

حضور رئیسی در صحن برای دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جلسه علنی دیروز مجلس برای دفاع از مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم از او دفاع کرد؛ اما سخنان او برای نمایندگان به دلیل اینکه مسعود فیاضی از جنس فرهنگ نبود و سابقه در حوزه آموزش و پرورش نداشت نمایندگان را قانع نکرد زیرا وزیر آموزش و پرورش در زندگی حجم بالای نیروی انسانی مشغول به کار در حساس‌ترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده‌سازان کشور نقش دارد. پرواضح است مدیریت مجموعه‌ای با حدود یک‌میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می‌باشند، امری مهم و حساس است.

وزیر پیشنهادی خارج از جامعه فرهنگی
فیاضی از میان جامعه بزرگ معلمان کشور نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. وی دارای تجربه فعالیت‌های پژوهشی به ویژه در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است و در برنامه کاری خود هم به خوبی به مسائل اولویت دار و آسیب‌ها و مشکلات وزارت آموزش و پرورش اشاره داشته‌ است.

*مخالفان چه گفتند؟
محمدباقری: وزیر پیشنهادی فاقد سابقه مدیریتی است
محمدباقری، نماینده مردم بناب بابیان اینکه فردی که حتی یک روز هم مدیریت یک مدرسه را بر عهده نداشته و حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد چگونه می‌تواند وزیر آموزش ‌و پرورش باشد گفت: امروز بعد از ۴۰ سال از انقلاب چگونه از بین یک‌میلیون فرهنگی یک وزیر پیدا نمی‌شود؟ آقای فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده است حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد. آیا با انتخاب ایشان جامعه فرهنگی از ما دلسرد نمی‌شود؟ این امر نوعی توهین و دهان‌کجی به آموزش و پرورش است.

محمد وحیدی: 20 ابهام درباره فیاضی وجود دارد
محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس بابیان اینکه بیش از ۲۰ ابهام نسبت به فیاضی وجود دارد اظهار کرد: با کلی‌گویی نمی‌توان کشور را اداره کرد، کمبود نیروی انسانی، نظام رتبه‌بندی معلمان و وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان ازجمله مطالبی است که وزیر پیشنهادی باید در خصوص آن‌ها برنامه داشته باشد. اداره آموزش و پرورش که یک سازمان بزرگ است به فرد متخصص نیاز دارد.

احمد محرم زاده: تحصیلات وزیر پیشنهادی غیر مرتبط با آموزش و پرورش است
احمد محرم زاده یخ فروزان، نماینده مردم اهر و هریس تحصیلات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را غیر مرتبط دانست و گفت: در مدرک شما جز فقه چیزی دیده نمی‌شود. بنده از لحاظ تخصصی، کارشناسی و از روی دلسوزی مخالفت می‌کنم. فیاضی هفت سال مدیر آموزش و پرورش یا مدیر کدام مدرسه بوده است؟ مدرک دکتری ایشان از یک نهاد قانونی تحت پوشش وزارت علوم نیست. آیا نهاد نخبگان صلاحیت صدور مدرک دکتری دارد؟

موافقان چه گفتند؟
موسی غضنفر آبادی: فیاضی ناشناخته ولی تحول‌آفرین است
موسی غضنفر آبادی، نماینده مردم بم بابیان اینکه هنگام معرفی وزیر پیشنهادی شبکه‌های معاند و مروجین سند ۲۰۳۰ قصد تخریب وی را داشتند گفت: به عقیده این‌جانب ایشان می‌تواند یک مدیر اگرچه ناشناخته ولی تحول‌آفرین باشد، وزیر آموزش و پرورش باید شخصی باشد که به اهمیت آموزش و پرورش باور قلبی داشته باشد که در ایشان به خوبی قابل‌مشاهده است. رهبری معظم انقلاب بارها نسبت به، ‌به‌کارگیری جوانان انقلابی و جهادی تأکید داشتند اکنون نیز فردی جوان جهادی و متدین به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی‌شده است.

عباس گودرزی: 
فیاضی مخالف ظلم است
عباس گودرزی، نماینده بروجرد با اشاره به انتقاداتی از نبود سابقه فیاضی در وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: فیاضی در بدنه آموزش و پرورش نبود اما در این دستگاه مأمور به خدمت بوده، او فردی مؤمن و معتقد و آشنا و متعهد به وظایفش است و معتقد به عدل و عدالت و مقابله با ظلم بوده، فیاضی ذهن فعالی دارد و برای مشکلات راه‌حل دارد. امروز مشکلات آموزش و پرورش سیاست پژوهی است فیاضی ذهن برنامه‌ریز دارد.

زهره الهیان: مخالفت رسانه‌های معاند نشان داد که انتخاب او درست است
زهره الهیان، نماینده مردم تهران بابیان اینکه معنای برنامه فیاضی ختم سند ۲۰۳۰ است، گفت: در برنامه ارائه‌شده ایشان موارد مغایرت با اسناد بالادستی مشاهده نشده است. موج علیه ایشان در رسانه‌های بیگانه هم نشان داد انتخابش صحیح بوده است.
دولت برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش با چالش مواجه است و باید برای معرفی سومین گزینه پیشنهادی دست به کار شود. این در حالی است که دو ماه از سال تحصیلی گذشته و همچنان بازگشایی مدارس با ابهامات و مشکلاتی روبه‌رو است و دغدغه پیش روی این دستگاه اجرایی اعم از تأمین نیروی انسانی، تأمین کسری بودجه، تسویه مطالبات، پرداخت معوقات و ... به علت نداشتن وزیر پیگیری لازم نشده است بدون پیگیری با این وجود مشکلات انباشته‌شده همچنان به قوت خود باقی است. رئیس‌جمهور لازم است به سرعت گزینه‌ای که از جنس فرهنگ باشد را به مجلس معرفی کند.

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/81179/

ارسال دیدگاه شما