سازمان مدیریت فیلم چین در چشمانداز ۵ ساله صنعت فیلم قصد دارد جایگاه چین را بهعنوان بزرگترین بازار فیلم جهان حفظ کند. به گزارش مهر به نقل از ددلاین، سال گذشته چین تبدیل به بزرگترین بازار باکس آفیس جهان شد و آمریکای شمالی را پشت سر گذاشت. این تا حدودی به خاطر کنترل زودتر پاندمی و افتتاح دوباره سینماها و عملکرد خوب فیلمهای داخلی بود اما چین قصد ندارد این عنوان را از دست بدهد. تا هفته گذشته، چین از مرز فروش ۴۳ میلیارد رنمینبی (۶.۷ میلیارد دلار) عبور کرد که یکی از عوامل مهم آنهم فروش ۸۸۴ میلیون دلاری فیلم «نبرد دریاچه چانگجین» بود. یکی از برنامههای اصلی چین این است که تا سال ۲۰۳۵ تبدیل به یک «قدرت فرهنگی قوی» شود. در این راستا، این کشور میخواهد تا پایان برنامه پنجساله جدید یعنی سال ۲۰۲۵ بیش از ۱۰۰ هزار پرده سینمای جدید افتتاح کند و حداقل ۵۰ فیلم با بودجه ۱۵ میلیون دلاری در سال بسازد. تا ماه مارس تعداد پردهها ۷۷۷۶۹ بود. چشمانداز پنجساله این کشور میگوید این فیلمها باید «شاهکارهایی باشند که روحیه، ارزشها، قدرت و زیباییهای چین» را به تصویر بکشند و درعینحال نقدهای مثبتی دریافت کنند و میان مردم محبوب باشند. علاوه بر این، فیلمهای ساخت داخل باید مسئول بیش از ۵۵ درصد از کل درآمد باکس آفیس سالانه کشور باشند. به نظر میرسد این هدف قابلدسترسی باشد چون عناوین داخلی در سال ۲۰۱۸ پشت ۶۲ درصد کل فروش بودند و این رقم در سالهای ۲۰۱۹ به ۶۴ درصد و ۲۰۲۰ به ۸۴ درصد رسید. برنامه چشمانداز سینمای چین بارها از متنوعتر کردن محتوا صحبت میکند، اما تا حدود زیادی از آثار سیاسی، علمی تخیلی و انیمیشن حمایت میکند که نمایانگر روحیه ملی کشور باشند. در برنامه آورده شده که فیلمهای چینی باید سعی کنند «تصویری قابلاعتماد، دوستداشتنی و قابلاحترام از چین» به نمایش بگذارند. علاوه بر این، چین قصد دارد یک «آزمایشگاه تحقیقات ملی فیلم با تکنولوژی بالا» راهاندازی کند که هدفش بهبود صنعت فیلم از طریق رایانش ابری، کلان دادهها، ۵G، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، یادگیری ماشینی، یادگیری عمیق و بلاکچین است.