منیژه حکمت در اکران خصوصی «بندر بند»، تأکید کرد در این وانفسا که نامحرمان سینما و هنر، عرصه را در دست گرفتهاند، او میخواهد با این فیلم، اتفاقی نو را رقم بزند.
مراسم اکران خصوصی فیلم سینمایی «بندر بند»، ساخته منیژه حکمت، عصر روز جمعه (۵ آذر)، با حضور جمعی از چهرههای فرهنگی، هنری، دانشگاهی و عوامل فیلم برگزار شد. منیژه حکمت پیش از نمایش «بندر بند»، با اشاره به اینکه این، نخستین اکران فیلم در ایران است، گفت: «من ادعایی برای این فیلم که کاری از یک گروه ۹ نفری است و تصویربرداری آن در ۱۱ روز انجام شده، ندارم. از حدود چهار سال پیش، پس از اینکه ما متوجه شدیم پولهای خاصی به حوزههای مختلف هنر سرایت کرده و آن را به انحطاط کشانده است، تصمیم گرفتیم فیلمهای کمهزینه تهیه و بهوسیله آنها، جریانسازی کنیم به همین دلیل از تمام اندیشمندان در حوزههای مختلف میخواهم صدای ما باشند؛ چراکه تنها هستیم. در این وانفسا که نامحرمانی که ربطی به سینما و هنر ندارند، عرصه را در دست گرفتهاند، هرروز بیشتر از روزهای گذشته با بیلبوردهایی که در خیابانها در دست دارند، ابتذال را به بهترین شکل به رخ میکشند و گردوغباری میکنند تا ما گم شویم. ازاینرو، میخواهیم اتفاقی را رقم بزنیم و اگر دوستان دیگر نیز از ما کمک بخواهند، پای کار هستیم. این فیلم سینمایی که در شرایط سخت و بر اساس دغدغه اجتماعی ساخته شده، در بیش از 30 فستیوال خارجی نمایش داده شده و جایزه برده است البته ما پس از «بندر بند» سه فیلم دیگر هم در حوزه اجتماعی ساختهایم.» وی بابیان اینکه متأسفانه عدهای به فیلمسازان جوانی که قصد ساخت فیلم دارند میگویند میلیاردها تومان بودجه لازم است، مطرح کرد: «با این صحبتها فیلمسازان جوان به درون غارهای خود میخزند درحالیکه میتوان با بودجههای کمتری فیلم ساخت.»
روایت تعلیق و سرگشتگی نسل امروز ایران
در ادامه میترا فردوسی پژوهشگر و فعال فرهنگی درباره این فیلم گفت: مهمترین نکته «بندر بند» این است که از جریانی از سینما میآید که در مقابل گفتمان جریان اصلی قرار میگیرد. سینمای بدنه که نسبت آن با گیشه کاملاً مشخص است، اما «بندر بند» جریان دیگری از سینماست که با آسیبشناسی سراغ مسائل اجتماعی میرود. فکر میکنم جریان مستقل سینمای کمهزینه میتواند روایت منصفانهتری از مسائل اجتماعی امروز ایران و مشکلات و موانع داشته باشد. این فیلم بهخوبی تعلیق و سرگشتگی نسل امروز ایران را نشان میدهد یعنی جوانانی که با هزار امید به سمت آرمانشهری حرکت و با همه مسائل ریزودرشتی که در زندگی با آن مواجه میشوند، برخورد میکنند. ما در حقیقت در این فیلم امیدها، ناامیدیها و موانع را میبینیم.
سایه سیاه پولهای عجیبوغریب در سینما
سپس نیما حسنینسب منتقد در سخنانی بیان کرد: مدتهاست که درباره جریان سینمای ارزان در رسانههای مختلف حرف زدیم و دلیل سادهاش این است که اصولاً مباحث مطالعات و تاریخ سینما به ما یاد داده است که هر زمان فضا بحرانی شده و شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... جریان تولید سینما را به بنبست رسانده، فیلمهای ارزان آمده است. وی بابیان اینکه یک جدولضرب ساده به ما میگوید سینمای ایران ورشکست شده است و پولهای موجود در این سینما از جایی غیر از عرضه و تقاضای منطقی میآید، تصریح کرد: آثاری مثل «بندر بند» یک پیشنهاد است و متأسفانه در این سالها این پیشنهادها به دلایلی که میدانیم تحتفشار قرارگرفتهاند که تبدیل به جریان نشوند. من امیدوارم این مدل و الگو تبدیل به جریان، جنبش و نهضتی هم در سینمای متفاوت و هم در سینمای جریان اصلی شود چراکه تا زمانی که سایه سیاه پولهای عجیبوغریب هست، امکان تنفس نیست. فیلم سینمایی «بندر بند»، به تهیهکنندگی منیژه حکمت و مهشید آهنگرانی، از ۱۰ آذر اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز میکند.