رئیس پلیس راهور انتظامی کشور گفت: شرکتها و کارخانهها برای اینکه پول کمتری بابت سرویس ایاب و ذهاب کارگران بدهند و در هزینههای خودشان صرفهجویی کنند با صاحبان دستگاههای فرسوده قرارداد میبندند، درحالیکه نباید این اتفاق بیفتد.
سردار کمال هادیان فر، رئیس پلیس راهور انتظامی کشور در گفتوگو با ایلنا درباره سهم تقصیر کارخانهها در تصادفاتی که برای کارگران کارخانهها اتفاق میافتد و کارگران دچار حادثه میشوند، گفت: در بحث سرویس کارخانهها یکی از مشکلاتی که در کشور داریم فرسودگی ناوگان حملونقل است، قاعدتاً ۸۰ درصد از ناوگان ما فرسوده است و این موضوع خطرات جدی برای ما به همراه دارد.
وی بابیان اینکه در این وسایل بیشتر از قطعات نامرغوب استفاده میشود، ادامه داد: در حادثه اتوبوس سربازان که در تابستان امسال رخ داد، وقتی اتوبوس را بررسی کردیم متوجه شدیم بیشتر قطعات استفادهشده نامرغوب بوده است. یا در مینیبوس حامل کارگران که چندی پیش دچار حادثه شد نیز باز هم قطعات نامرغوب استفادهشده بود. همچنین در اتوبوس خبرنگاران که در تابستان دچار حادثه شد همین مشکلات وجود داشت.
رئیس پلیس راهور کشور خاطرنشان کرد: بیشتر عامل فرسودگی ناوگان است و اگر ناوگان مطمئن داشته باشیم قطعاً تصادفات کمتر خواهد بود و خسارت ناشی از آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد. وقتی ما به اتوبوسهای فرسوده اجازه نمیدهیم بهطور طبیعی در جابجایی مسافر در تعاونیها خدمت کنند. این اتوبوسهای فرسوده در قالب سرویس مدارس روستایی، سرویس کارخانهها و ... فعالیت میکنند و این شرکت یا کارخانه به جهت اینکه پول کمتری بدهند و در هزینههای خودشان صرفهجویی داشته باشند با صاحبان این دستگاههای فرسوده قرارداد میبندند، درحالیکه نباید این اتفاق بیفتد. این اتوبوسها یا مینیبوسها با توجه به اینکه به دلیل فرسودگی وسیله اجازه تردد از جادههای اصلی را ندارند از جادههای فرعی و روستایی و محورهای پشت پاسگاه بیشتر تردد میکنند تا پلیس نتواند آنها را متوقف کند و دچار حادثه میشوند و خسارات جبرانناپذیری برجای میگذارند.
سردار هادیان فر در پاسخ به این سؤال که آیا سهمی برای شرکتها و کارخانههایی که از این سرویسهای فرسوده استفاده میکنند، در تصادفات مشخص میشود، یادآور شد: ما در تصادفات سهم این کارخانهها و شرکتها را نیز مشخص کرده و اعلام میکنیم. همانطور که در حادثه اتوبوس خبرنگاران سهم تقصیر برای کارخانه سیمان که از این اتوبوس استفاده میکرد را مشخص کردیم. در حادثه اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات، اتوبوس خبرنگاران، اتوبوس سربازان، حادثه سرویس مدرسه روستایی غالباً فرسودگی ناوگان نیز یکی از عوامل حادثه است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره اصلاح نقاط حادثهخیز گفت: در دولت گذشته نیز از انتهای سال ۹۸ تا پایان ۹۹ حدود ۱۹۰ تا ۲۰۰ نقطه حادثهخیز اصلاح شد. تمام نقاط حادثهخیز نیازمند اصلاحات مهندسی که باید هزینههای زیادی برای آن انجام شود و میگویند ۸ هزار و ۶ هزار میلیارد اعتبار میخواهد، نیست. برخی از نقاط حادثهخیز با نصب یک علامت اصلاح میشود. بهطور مثال اگر محوری داریم که شرایط جوی آن بهیکباره و ناگهانی تغییر میکند با نصب یک تابلوی بیام اس در هزار متری، ۵۰۰ متری این محور میتوانیم به رانندگان اطلاعرسانی کنیم و از رانندگان بخواهیم با سرعت مطمئنه برانند. این یکی از راههای جلوگیری از حادثه است.
رئیس پلیس راهور کشور خاطرنشان کرد: اخیراً نیز در محور سمنان دو حادثه داشتیم که به وزارت راه اعلام کردیم و با نصب دو تابلو توانستیم جلوی حادثه را در این محور بگیریم. اصلاح همه نقاط حادثهخیز نیازمند پول هنگفت نیست، بلکه برای رفع برخی از نقاط حادثه نیازمند یک درایت هستیم و با هزینههای بسیار کم و صرفاً نصب تابلو و اطلاعرسانی میتوانیم از وقوع حادثه جلوگیری کنیم. سردار هادیان فر خاطرنشان کرد: ۵۲۰۰ نقطه حادثهخیز داریم که ۳ هزار نقطه آن در راههای کشور است. قرار شده است در این زمینه با وزیر راه و شهرسازی جلسه فوقالعادهای برگزار شود. تا این لحظه در این دولت هنوز اتفاقی نیفتاده است. البته محدودیت منابع نیز وجود دارد، اما در هر صورت میتوانیم با یک سری اقدامات برخی مشکلات نقاط حادثهخیز را رفع کنیم.