اشاره: مجلس واردات خودرو را در بودجه 1401 تصویب کرد، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام با این مصوبه مجلس مخالفت کرد. سرانجام پس از کش و قوس، مجمع از نظر خودش عقب‌نشینی کرد و به واردات خودرو چراغ سبز نشان داد. البته آن‌قدر تقاضا در بازار خودرو به دلیل رکود در بازارهای دیگر زیاد است که آزاد شدن واردات خودرو نیز نتوانست جلوی افزایش قیمت خودروها را بگیرد. به‌گونه‌ای که محصولات ایران‌خودرو و سایپا همچنان روند افزایشی در بازار دارند. تا زمانی که تلاطم در بازار وجود دارد و تنش بین ایران و آمریکا ادامه دارد و برجام احیا نشود نوسان قیمت در بازار خودرو و دیگر بازارها ادامه خواهد داشت .گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد. امسال شاهد واردات خودرو خواهیم بود. هرچند بسیاری از تحلیل گران معتقدند که آزادسازی واردات تأثیر مثبتی بر بازار خواهد داشت اما همچنان این موضوع با نقاط ابهامی روبرو هست؛ ازجمله میزان واردات، نوع خودروهای مجاز و ... . با این وجود دیروز بازار خودرو بی‌تفاوت به این اخبار، روند صعودی خود را ادامه داد و بیشتر خودروهای پر تقاضای بازار افزایش قیمت را تجربه کردند. پژو ۲۰۶ در بازار در ادامه روند افزایش هفته گذشته با ۲ میلیون افزایش دیگر به ۳۱۸ میلیون تومان رسید و این هفته را هم‌افزایشی شروع کرد. ۲۰۶ تیپ ۵ فول مدل ۱۳۹۹ که آخرین روز معاملات هفته گذشته را بدون تغییر سپری کرد با ۴ میلیون افزایش جهش قابل‌توجهی داشت و ۳۶۰ میلیون تومانی داشت. پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما مدل ۱۴۰۱ معاملات دیروز را با ۲ میلیون افزایش سپری کرد و ۴۲۰ میلیون تومان معامله شد. نسخه خودکار و در مدل ۱۴۰۰ که هفته گذشته جهش‌های ۵ میلیونی به ثبت می‌رساند دیروز بدون تغییر ۵۹۰ میلیون تومان معامله شد. نسخه دنده‌ای با سقف فلزی و مدل ۱۴۰۱ با ۳ میلیون افزایش ۴۰۵ میلیون تومان معامله شد. پژو ۴۰۵ در نسخه GLX و بنزینی در مدل ۱۳۹۹ با ۲ میلیون افزایش دیروز با قیمت ۲۸۷ میلیونی معامله شد. همین خودرو در نسخه دوگانه‌سوز هم ۲ میلیون گران شد و به جمع خودروهای ۳۰۰ میلیونی وارد شد. قیمت پژو پارس LX مدل ۱۴۰۱با ۳ میلیون افزایش به قیمت ۳۸۸ میلیون تومان معامله شد. این خودرو در مدل ۱۴۰۱ و با موتور XU۷ هم ۲ میلیون تومان گران شد و ۳۱۷ میلیون تومان معامله شد. پژو ۲۰۰۸ با ۱۰ میلیون افزایش دیگر ۱ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان معامله شد. سمند LX در مدل ۱۴۰۱ با ۵ میلیون افزایش به ۳۰۰ میلیون تومان رسید و پایش به لیست خودروهای ۳۰۰ میلیونی باز شد. سورن پلاس هم با جهشی ۱۵ میلیون تومانی همراه بود و دیروز در بازار ۳۷۵ میلیون تومان معامله می‌شود. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ با ۲ میلیون افزایش، ۳۹۴ میلیون تومان معامله شد و فاصله کمی با کانال ۴۰۰ میلیون تومان دارد. در نسخه تور بو خودکار هم ۸ میلیون تومان گران‌تر شد و با قیمت ۵۰۸ میلیون تومان معامله شد. تارا خودکار هم در لیست خودروهای بدون تغییر قیمتی قرار گرفت و بدون تغییر ۵۷۵ میلیون تومان معامله می‌شود. نسخه دنده‌ای هم بدون تغییر ۴۶۵ میلیون تومان معامله می‌شود. رانا پلاس که در مرز ۳۰۰ میلیون قرار دارد دیروز بدون تغییر همان ۲۹۹ میلیون تومان معامله شد. این خودرو در نسخه با سقف شیشه‌ای هم تغییری در قیمتش نداشت و ۳۳۵ میلیون تومان معامله می‌شود. پراید ۱۱۱ که خیال توقف ندارد بازهم ۱ میلیون تومان گران شد و ۲۰۷ میلیون تومان معامله می‌شود. نسخه ۱۳۱ اما بدون تغییر ۱۸۳ میلیونی ماند. کوییک خودکار پلاس در مدل ۱۴۰۱ با ۵ میلیون افزایش به قیمت ۳۵۰ میلیون تومان معامله می‌شود. نسخه ساده و دنده‌ای این خودرو اما تغییری نداشت و ۲۳۵ میلیونی ماند. تیبا هاچبک در نسخه ۱۴۰۱ بدون تغییر قیمت، ۲۱۳ میلیونی ماند. نسخه صندوق‌دار و در مدل ۱۴۰۱ هم بدون تغییر ۲۰۰ میلیون تومان معامله شد. شاهین در مدل ۱۴۰۰ بدون تغییر ۳۷۲ میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت مدل ۱۴۰۱ در بازار ۳۹۵ میلیون تومان اعلام‌شده است. دو شرط دولت برای واردات خودرو جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس در حساب تویی‌تری خود نوشت: بالأخره گام اول برداشته شد و واردات خودرو آزاد شد، در تنظیم آئین نامه واردات خودرو با تکیه‌بر کلمه خودروی اقتصادی دو شرط در نظر گرفته‌شده؛ ۱_سقف قیمت ۷۰۰۰ دلار! ۲_حجم موتور ۱۰۰۰ سی‌سی! آفتاب نیوز :او ادامه داد: اگر وزیر صمت این توهین آشکار به مردم ایران را اصلاح نکند قطعاً منتظر استیضاح باشد. نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن قانون واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و گفت که به زودی فرایند ابلاغ این مصوبه انجام می‌شود. تنظیم بازار با واردات خودرو رئیس اتحادیه نمایشگاه خودرو تهران معتقد است عملی شدن واردات خودرو به کشور گامی مثبت برای تنظیم بازار است که در مدت زمان کوتاه به ریزش قیمت‌ها خواهد انجامید. به نقل از ایرنا،‌ سعید مو تمنی افزود: هم‌زمان با ورود نخستین سری خودروهای وارداتی به کشور که احتمالاً از ۲ ماه آینده اتفاق بیفتد، قیمت‌ها شکسته خواهد شد. این مقام صنفی تصریح‌ کرد: امروز خودروهای خارجی در کشور با سه برابر قیمت‌های جهانی معامله می‌شوند و این قیمت‌ها برای خودروهای کارکرده و دست دوم به مراتب بیشتر است. وی تأکید کرد: ورود خودروها به کشور باید با تعرفه‌های پایین اتفاق بیفتد که در این صورت به نفع بازار و مصرف‌کنندگان خواهد بود. رئیس اتحادیه نمایشگاه خودرو پایتخت خاطرنشان کرد: حتی برندهای خوش‌نام و معتبر جهان ازجمله تویوتا، کیا، نیسان و غیره، خودروهای متنوع ارزان‌قیمت در بازه قیمتی ۱۲ تا ۲۰ هزار دلار دارند که قابلیت واردات دارند. مو تمنی اظهار کرد: کاهش تعرفه‌های گمرکی، هزینه‌های اسقاط خودرو، شماره‌گذاری و سایر هزینه‌های متفرقه، می‌تواند سیاست واردات خودرو برای تنظیم و تعادل بخشی به بازار را با موفقیت بیشتری همراه کند. وی یادآور شد:‌ در چند سال گذشته میزان عرضه خودرو دست‌کم ۴۵ درصد کمتر از تقاضای بازار بود، همچنین مدیریت عرضه از سوی خودروسازان سبب شد تا افزایش شدید قیمت‌ها در بازار را شاهد باشیم، همچنین بررسی نرخ تورم و نرخ ارز از مرداد ۹۷ تاکنون نشان می‌دهد قیمت‌های کارخانه‌ای خودروها بیش از سطح تورم بالا رفته است. مو تمنی تأکید کرد: اگر امروز وضعیت واردات خودرو، نحوه و میزان واردات، قیمت خودروها، همچنین تعرفه‌های ورودی و هزینه‌های مترتب بر آن اعلام شود، می‌توان امیدوار بود نخستین خودرو تا دو ماه دیگر وارد بازار شود.