رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی توضیحاتی را درباره واردات اتوبوسهای دستدوم به کشور ارائه کرد. آفتابنیوز: سردار سید کمال هادیان فر در حاشیه همایش کودکان را از تصادفات نجات دهیم با حضور در جمع خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ایمنی و کیفیت خودروها و اراده خودروسازان در خصوص تغییر، گفت: مدتی قبل از شرکت ایرانخودرو پیش ما آمدند و گفتند که اقدامات و بحثهای اصلاحی را در مورد خودروها انجام دادهاند که من به آنها گفتم این موضوعات داخلی است و نتیجه برای ما مهم است. آنچه جزو مطالبات پلیس راهور، مردم و مقام معظم رهبری است افزایش ایمنی و کیفیت خودروهاست و من به خودروسازان گفتم که برنامه زمانیتان را به ما اعلام کنید تا ما بدانیم که چه زمانی خودروی ایمن خواهیم داشت.
وی افزود: تصادف یک امر اجتنابناپذیر است؛ اما این مهم است که کیفیت ایمنی خودرو بهگونهای باشد که جان راننده و سرنشین را حفظ کند نه اینکه بدتر آن را به خطر بیندازد.
ضرورت واردات خودروی ایمن
هادیان فر در پاسخ به پرسشی درباره واردات خودرو نیز به ایسنا، گفت: ما پیشازاین هم چه در رسانهها و چه به دولت اعلام کردیم که ما موافق واردات خودرو هستیم. اتفاقاً یکی از مواردی که منجر به کاهش ۱۰ هزارنفری جانباختگان حوادث رانندگی از سال ۸۵ تا سالهای اخیر شد همین واردات خودرو بود و درواقع خودروهایی که وارد شدند سبب شدند تا خودروسازان داخلی نیز به ایمنی توجه بیشتری داشته و در فضای رقابتی و بهمرور امکاناتی که ترمز ABS کیسه هوا و ... را نیز به تولیدات خود اضافه کنند. درواقع واردات سهم زیادی در افزایش ایمنی و ارتقای کیفیت خودروسازان یا به عبارتی مونتاژکاران داخلی دارد و موجب ایجاد احساس رقابت میشود.
هادیان فر با قدردانی از مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... که شرایط واردات خودرو را تسهیل کردند، افزود: البته این بسیار مهم است که حتماً خودروی ایمن وارد شود. متأسفانه برخی خبرها را شنیدهام که میخواهند خودرو ۶۰۰۰ دلاری از هند بیاورند که ما قطعاً مخالف چنین اقدامی هستیم.
مخالفت پلیس با واردات خودروی بیکیفیت از هند
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با تأکید بر اینکه امروز در هیچ جای دنیا خودروی ایمن کمتر از ۱۰ هزار دلار نداریم، گفت: یک خودروی ایمنی که تمام امکانات را داشته باشد دستکم بالای ۱۰ هزار دلار قیمت دارد. اینکه میگویند میخواهند از هند خودروی ۶۰۰۰ دلاری بیاورند کار درستی نیست. صرفاً اسم خودروی خارجی که ایمنی ایجاد نمیکند وگرنه همین پراید و تیبا را داشتیم و دیگر نیازی به واردات نبود. من شنیدهام چندین خودرو در هند دپو شده و قصد دارند که آنها را بیاورند. ازاینرو تأکید میکنم که دستورالعمل وزارت صمت برای واردات باید مناسب و متناسب باشد و شامل واردات چنین خودروهایی نشود. لازم است که حتماً خودروهای ایمن وارد کشور شود.
وی ادامه داد: یک موضوع دیگر این است که شرطهایی برای واردات خودرو میگذارند که عملاً شدنی نیست. مثلاً میگویند که واردات خودرو باید درازای صادرات خودرو یا قطعه انجام شود. خب ما میخواهیم قطعات پراید را صادر کنیم؟ این شرط یعنی واردات خودرو هم انجام نشود. ما نباید شروطی بگذاریم که واردات را محدود کنیم و در این صورت قطعاً اتفاق معناداری رخ نخواهد داد.
هادیان فر تأکید کرد: بار دیگر تأکید میکنم که برای واردات خودرو باید به سراغ خودروهای باکیفیت و ایمن برویم.
واردات اتوبوسهای دستدوم
وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره واردات اتوبوسهای دستدوم نیز گفت: در دولت قبل مصوبهای مبنی بر واردات اتوبوسهای پایین سه سال از مدل وجود داشت مثلاً اتوبوسهای سال ۲۰۱۹، ۲۰۱۸ و ... در حال حاضر نیز حدود ۲۰۰۰ اتوبوس وارد و پلاک شده است. این اتوبوسها دستدوم و کارکرده به آن معنایی که در ذهن ایجاد میشود نیستند. درواقع اتوبوسهای استوکی هستند که کیفیت خوبی هم دارند.
هادیان فر افزود: ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز در سراسر کشور منتظر شمارهگذاری هستند اما شرط آن اسقاط اتوبوس یا کامیون است و همین موضوع سبب عدم شمارهگذاری اینها شده است. اینها باید این مشکلات را رفع بکنند که البته رایزنیهایی با وزارت راه، وزارت صمت و ... انجامشده است. با توجه به اینکه با حکم دیوان سن فرسودگی از خودروهای سنگین برداشته شد در حال حاضر مالکان بسیاری از خودروهای سنگین فرسوده دیگر تمایلی به اسقاط وسیله نقلیه خود ندارند.
وی درباره اتوبوسهایی که از سوی شهرداری مجوز بازسازی یا اصطلاحاً اورال را گرفتند نیز گفت: این اتوبوسها نیز پس از بازسازی باید معاینه فنی دریافت کنند.