اشاره: مردم کمتر از هر زمان دیگری سینما می‌روند. آمار رسمی اکران بهار ۱۴۰۱ صحتی بر این مدعاست. در ۳ ماه نخست سال جاری فیلم‌های روی پرده سینما درمجموع ۳ میلیون‌ و ۹۱۳ هزار و ۳۳۹ نفر تماشاگر داشتند. آمار رسمی تعداد تماشاگران اکران بهار ۹۸ یعنی یک سال قبل از کرونا، ۹ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۲۳۱ نفر بوده است. مقایسه تعداد تماشاگران اکران بهاری امسال با ۳ سال پیش، از کاهش ۶ میلیون نفری مخاطبان سینمای ایران حکایت می‌کند. مشکل اساسی سینما کمبود مخاطب است، اما ارگان‌های دولتی فکر جدی به حال این ماجرا نمی‌کنند و در عوض بعضاً تصمیم می‌گیرند تعداد سالن‌های سینما را افزایش دهند. قهر مردم با سینما تقریباً در هیچ زمانی چنین جدی و عمیق نبوده است. واقعیت این است که نمی‌توان همه‌چیز را به گردن افزایش بهای بلیت سینماها انداخت و بسته‌بندی غیر جذاب فیلم‌های اکران بهار را نادیده گرفت. همچنان که نمی‌توان مجموعه‌ای از عوامل اجتماعی و اقتصادی که مستقیماً ربطی به سینما ندارند، ولی در میزان استقبال مردم از فیلم‌ها تأثیرگذار هستند را نادیده گرفت. جزییات بیشتر را در ادامه می‌خوانید. چند درصد مردم سینما نمی‌روند؟ تعداد مخاطبان سینمای ایران سال‌هاست که روند کاهشی دارد. مثلاً در گزارشی که مرکز آمار ایران درباره میزان تماشاگران سینما در سال ۹۶ منتشر کرد چنین آمده است: در سال ۱۳۹۶ تنها ۱۹ درصد از مردم به سینما رفته‌اند که حدود ۳۰ درصد این تعداد فقط یک‌بار، ۲۸ درصد آن‌ها ۲ بار و ۴۲ درصد هم بیش از ۲ بار به سینما رفته‌اند. به‌این‌ترتیب و طبق این آمار درواقع ۸۱ درصد مردم اصلاً به سینما نرفته‌اند؛ یعنی بر اساس آمار یادشده از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران در حدود ۶۴ میلیون نفر اساساً بیننده سینمای ایران نیستند. ۲ سال بعد اوضاع به‌مراتب بدتر شده بود و خبرگزاری ایرنا با این تیتر گزارش هشداردهنده‌ای درباره ریزش مخاطبان منتشر کرد: «۷۸ درصد مردم سینما نمی‌روند.» این آمار بر اساس پیمایش «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» در سال ۹۸ به‌دست‌آمده است. حدود ۷۸ درصد مردم اصلاً به سینما نمی‌روند که این عدد نشان‌دهنده وضعیت وخیمی است. بر اساس این نظرسنجی می‌توان نتیجه گرفت که بخش عمده‌ای از اوقات فراغت مردم با رسانه‌های رقیب پر می‌شود و این یکی از عوامل ریزش مخاطبان است. همچنین اخیراً رئیس سازمان سینمایی اعلام کرده ۸۰ درصد خانواده‌های مذهبی و انقلابی به سینما نمی‌روند و تنها ۱۰ تا ۱۲ درصد مردم مخاطبان سینما هستند. این مسئله دیگر با قیمت بلیت کاری ندارد، بلکه مشکل اصلی این ماجرا کیفیت آثار تولید شده است. نقش رسانه‌های رقیب در کاهش ریزش مخاطبان به گزارش همشهری آنلاین، اگر در دهه ۶۰ سینما رفتن یکی از معدود گزینه‌های موجود برای سرگرمی بود، از دهه ۷۰ به‌مرور رسانه‌های رقیب قدرت گرفتند و از دهه ۸۰ بحران مخاطب به مسئله‌ای جدی مبدل شد. در دهه ۹۰ با فراز و نشیب‌هایی روند کاهشی مخاطبان همچنان قابل مشاهده بود. هرچند در نیمه دوم دهه ۹۰ تعداد تماشاگران سینما نسبت به اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ بالاتر رفت که بخشی از آن را باید محصول احداث پردیس‌های مدرن و چند سالنه در این سال‌ها دانست. بااین‌همه مجموعه‌ای از عوامل باعث شد روند ریزش مخاطبان بعد از بحران کرونا شدت بیشتری بیابد که نتیجه‌اش را می‌توانیم در ریزش ۶ میلیون نفری مخاطبان در اکران بهار ۱۴۰۰ مشاهده کنیم. یافتن راه‌حل برای بازگرداندن مخاطبان گریزپا به سینما می‌تواند مهم‌ترین مأموریت سازمان سینمایی باشد. گول فروش‌های چندمیلیاردی را نخورید نگاهی به وضعیت فروش فیلم‌های در حال اکران که حکایت از گیشه‌ای ۱۲۷ میلیارد تومانی دارد شاید در نگاه اول چشمگیر به نظر برسد، ولی این فروش به‌ظاهر بالا محصول گران شدن بلیت است. ضمن اینکه با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، فیلم‌هایی هم که به فروش چندمیلیاردی دست می‌یابند نیز اغلب شکست‌خورده هستند. مهران احمدی: حال سینما خوب نیست مهران احمدی یکی از بازیگران فیلم سینمایی «روز ششم» گفت: این روزها اوضاع سینما مانند سایر بخش‌ها خوب نیست و به نظر می‌رسد، با این وضعیت در دو سال آینده کلک سینما کنده است و ما باید به دنبال کار دیگری برویم. به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: من اتفاقاً آشپز خوبی هستم و شاید بتوانم در آینده به‌جای فعالیت در سینما آشپزی کنم، اما همچنان امیدوارم که اوضاع سینما بهتر از این بشود و تماشاگران از دیدن فیلم لذت ببرند. بهاره افشاری: سینما رفتن اولویت افراد نیست بهاره افشاری نیز با اشاره به اینکه بازی در فیلم «روز ششم» را بسیار دوست دارد، گفت: در شرایط اقتصادی فعلی و با مشکلاتی که وجود دارد سینما رفتن اولویت خیلی از افراد نیست و اینکه امروز کسانی برای تماشای فیلم به سالن سینما می‌آیند بسیار ارزشمند است. آیا بلیت‌ شناور نجات‌بخش سینما است؟ ماجرای طرح شناورسازی قیمت بلیت سینما از تصمیم مجید اکبرشاهی مدیرعامل موسسه تصویر شهر آغاز شد. او اعلام کرده بود: «پس از تجربه موفقی که در فروش بالای فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» با اجرای طرح نیم‌بها بلیت در روز میلاد حضرت امام رضا (ع) داشتیم، تصمیم گرفتیم که تمهیداتی برای جذب مخاطب بیشتر در سینماهای زیرمجموعه در نظر بگیریم. بر آن شدیم که در برخی روزها و ساعات بهای بلیت را در سینماها کاهش دهیم.» وی درباره جزئیات بیشتر این طرح و قیمت بلیت سینماهای زیرمجموعه ادامه داد: «سه روز ابتدای هفته (شنبه، یکشنبه و دوشنبه) بلیت در پردیس‌های سینمایی «ملت»، «تماشا» و «راگا» تا ساعت ۱۹ به‌صورت نیم‌بها و از ساعت ۱۹ به بعد برای تمامی فیلم‌ها در پردیس ملت از ۴۵ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان و در پردیس‌های راگا و تماشا از ۳۵ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان کاهش می‌یابد.» سجاد نوروزی با تائید مزایای شناور بودن بلیت سینما گفت: «سه‌شنبه‌ گذشته برای سینما، پرمخاطب‌ترین روز سال بود. متأسفانه باید این موضوع را بپذیریم که به علت جراحی اقتصادی اخیر، قیمت بلیت سینما، برای یکسری از اقشار جامعه موضوعیت پیدا کرده است. هر صنعت و تجارتی هم برای نحوه درست ارائه و توزیع خودش باید متناسب با شرایط روز فکر کند، سینما هم از این ماجرا مستثنی نیست.»