علت تصادفات مشکلات در انسان، خودرو، جاده و قانون است
رئیس پلیس راهور فراجا گفت: شما خبرنگاران صدای مردم بوده و باید موضوعات را به ما منتقل کنید؛ برخی میگویند ۱۶۴ برنامه ایمنی و کیفیت دارند، اما ما در عمل هیچچیزی نمیبینیم. ورق فولاد، ایربگ، ترمز، نقص فنی هیچکدام اصلاح نمیشود و فقط خودرو تولید میکنند؛ جان مردم برایتان مهم باشد. دو هزار میلیارد در روز درآمد دارید، اما بگویید چقدر برای ایمنی هزینه کردهاید.
آفتاب نیوز: رئیس پلیس راهور انتظامی کشور از عملکرد وزارت بهداشت و خودروسازان انتقاد کرد.
سردار سید کمال هادیان فر رئیس پلیس راهور انتظامی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار و تقدیر از نقش خبرنگاران در اطلاعرسانی به مردم به روند تصادفات پرداخت و گفت: تصادفات تعارفبردار نیست و به عواملی، چون عوامل انسانی، خودرو، جاده و قانون برمیگردد؛ آنجایی که فردی میگوید میزنم دیه میدهم نشان میدهد که قانون مشکل دارد.
رئیس پلیس راهور فراجا گفت: امروز سبد ورودی خودرو مانند دهانه قیف شده چراکه همه میخواهند خودرو تولید کنند، اما به ته قیف توجه نمیکنند.
وی تصریح کرد: تا کی باید تعارف کرده و حرف نزنیم، سال ۸۳، پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حادثهخیز داشته و زمانی هم که من آمدم همان تعداد نقاط وجود داشت، آن موقع هم میگفتند به خاطر تولید ملی اسم خودرو را نیاورید و هرروز در این نقاط تصادف میدهیم؛ تصادف هرروز است تا برایش فکر عاجلی شود و همه دولتها مسئول بوده و رسیدگی نکردند.
چرا مصدومان تلف میشوند؟
وی افزود: در جلسه با رئیسجمهور من به ایشان گفتم همینکه دولت بخواهد در این زمینه وارد شود ۵۰ درصد قضیه حل است فقط باید از دستگاهها تکلیف بخواهید اصلاً چرا وزارت بهداشت کاری برای تصادفات نمیکند؟ چرا وزارت بهداشت در خصوص امدادرسانی کاری نمیکند؟ چرا مصدومان تلف میشوند؟
وی افزود: خبرنگاران باید ایمنی و سلامت مردم را مطالبه کنند. باید بحث اسقاط وسیله خودرو را مطالبه کنید، در خصوص سن فرسودگی یک شخص شکایت کرده و دیوان رای داده و مبنا را بر اساس معاینه فنی گذاشته، اما کدام معاینه فنی؟ بروید در اطراف تهران ببینید سیخ کباب تو اگزوز میکنند و تست معاینه فنی میگیرند اینها باجان مردم سروکار دارند بعد به من میگویند از معاینه فنی حمایت کنید.
وی ادامه داد: باید به تصادفات اهمیت دهیم ۱۸ درصد افرادی که در تصادفات کشته میشوند کمتر از ۱۸ سال هستند و هیچ نقشی در این زمینه نداشتهاند.
رئیس پلیس راهور کشور خاطرنشان کرد: وقتی من درباره خودرو صحبت کردم کسی پشت ما را نگرفت، خدا سلامتی بدهد به مقام معظم رهبری که به هر نحوی از تولید خودروی باکیفیت حمایت کردند؛ اصلاً خودروسازان به حرف من گوش ندهد به حرف رهبری گوش دهند و خودروی سالم و ایمن بسازند.
واکنش رئیس سازمان استاندارد
رئیس سازمان ملی استاندارد بابیان اینکه پنج نوع خودرو شامل تیبا، تیبا ۲، سمند، ساینا و ۴۰۵ slx دیگر تولید نمیشود، درباره اظهارات پلیس راهور که اخیراً گفته بود کیفیت خودروهای تولید داخل تفاوتی با گذشته نکرده، تصریح کرد: اگر طبق قانون سازمان ملی استاندارد در این رابطه مرجعیت دارد، بگذارید به وظایف خود عمل کنیم. اگر هم پلیس مرجعیت دارد، به وظایفش عمل کند. به گزارش ایسنا، مهدی اسلامپناه در نشستی با خبرنگاران بابیان اینکه ۳۶۵ گونه صنعت تاکنون شناساییشده، اظهار کرد: هدف این نیست از چند صد هزار خردهفروشی بازرسی شود، بلکه هدف کنترل کیفیت در سرمنشأ و مراکز پخش است. بررسیها حاکی از ۴۱.۳۵ درصد کمفروشی در بین ۳۶۵ صنعت شناساییشده است. البته نمیتوان چشمی این موضوع کمفروشی را تشخیص داد و حتماً باید در آزمایشگاه بررسی شود. وی همچنین درباره توقف تولید خودروهای غیراستاندارد، گفت: پنج نوع خودرو شامل تیبا، تیبا ۲، سمند، ساینا و ۴۰۵ slx دیگر تولید نمیشود. البته تعهداتی که خودروسازان از قبل دارند باید ارائه شوند. هرچند خودروسازان بر اساس تعهدات ۱۵ گانه باید برای این تعهدات اجازه میگرفت و در این رابطه تخطی کردهاند.
آیا تولید تعداد بیشتری از خودروها
متوقف میشود؟
اسلامپناه همچنین در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی بر احتمال توقف تولید تعداد بیشتری از خودروها، گفت: هدف کسب ایمنی، استانداردسازی، رضایت مشتری و سلامت است. بر این اساس هر کالایی این موارد را پاس نکند، ممکن است مشمول بررسی، نظارت و کنترل باشد.
وی در پایان از برنامهریزی این سازمان برای تقویت عضویتها در پیمانهای بینالمللی و افزایش سهم ایران در تجارت حلال خبر داد و گفت که با وجود شرایط جنگی و مشکلات تأمین کالاهای اساسی در جهان، در ایران ذخیرهسازی کالاهای اساسی استاندارد مطلوب است.