خط آهن رشت-آستارا که برای تکمیل، نیازمند سرمایهگذاری ۸۰۰ میلیون یورویی است، با اعلام آمادگی روسیه و ارائه طرح مالی از سوی این کشور، اکنون در حال بررسی در وزارت راه و شهرسازی است. به گزارش ایسنا، راهآهن رشت- آستارا ۱۶۴ کیلومتر طول دارد که حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب است و در صورت تکمیل، ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل میکند. خیرالله خادمی -مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور- مردادماه سال ۱۳۹۹ دربارهی پروژه تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب آن گفته بود که نزدیک به ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای آن در سال گذشته برآورد اعتبار صورت گرفته است؛ هرچند با گذشت دو سال، خادمی چندی پیش اعلام کرد که مجموع هزینههای این پروژه ۲۲ هزار میلیارد تومان شده است. عباس خطیبی -معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور- نیز به ایسنا گفته بود: تخمین ما این است که حدود ۸۰۰ میلیون یورو برای احداث این پروژه هزینه نیاز است و مدت سه تا حداکثر چهارساله را هم برای تکمیل آن پیشبینی کردهایم. روز دوشنبه نیز رستم قاسمی تأکید کرد که طرح روسیه برای سرمایهگذاری در پروژه رشت-آستارا در حال بررسی است. وی گفته که اگر ساختمان وزارت راه و شهرسازی را بفروشیم باید برای تکمیل این ۱۶۰ کیلومتر هزینه کنیم، باید دید حالا که روسیه برای همکاری درزمینه اجرای این خط آهن اعلام آمادگی کرده، نتیجه بررسیهای وزارت راه و شهرسازی چه خواهد بود.