نماینده سابق مجلس گفت: ما وقتی کار استاندارد نمیکنیم ممکن است هر کار اشتباهی را ازجمله واردات یا استفاده از بنزین پتروشیمیها مرتکب شویم و این به معنای بردن راهحل مسئله به گوشه میدان است.
هدایت الله خادمی در گفتوگو با ایلنا، درباره افزایش مصرف بنزین و احتمال استفاده از پتروشیمیها برای تولید بنزین اظهار داشت: ظرف چند سال گذشته به جای توسعه و ساخت پالایشگاه جدید و تبدیل نفت خام به فرآورده باارزش، اصرار بر خامفروشی یا واردات فراورده داشتهایم. درحالیکه باید نفت را تبدیل به فرآوردههای باارزش کرده و خود بنزین را صادر میکردیم، نه اینکه به جایی برسیم که بنزین را وارد یا به پتروشیمیها متوسل شویم.
تداوم سیکل معیوب خامفروشی
وی افزود: آخرین پالایشگاهی که ساختیم هم ستاره خلیجفارس بود که آن زمان هم میزان مصرف با میزان تولید برابر شد، همان زمان باید تلاش میکردیم این سیکل ادامه داشته باشد، یعنی پالایشگاههای بیشتری بسازیم. چون مصرف در هر کشوری که در مسیر توسعه قرار دارد روند افزایشی دارد اما ما سادهترین راه را انتخاب کردیم، یعنی نفت را خام میفروشیم و با چند برابر قیمت بنزین وارد کنیم، این سیکل معیوب و کلافی سردرگم است که از دهههای گذشته گرفتار آن هستیم.
میادین مشترک
این نماینده سابق مجلس در ادامه گفت: اکنون مطرح است که نفت و گاز روسیه را سواپ کنیم و این یعنی اینکه که دست روی دست بگذاریم و میادین مشترک را توسعه ندهیم و اجازه دهیم کشورهای همسایه برداشت داشته باشند ما هم اگر نیاز پیدا کردیم از روسیه یا حتی قطر وارد کنیم، اگر در حوزه سوخت هم مشکلداریم وارد کنیم و یا مثل اواخر دهه 80 به خاطر نبود سوخت که از پتروشیمی استفاده کردند؛ اکنون دوباره این کار را انجام دهیم، اینها چرخه باطلی است که دوباره ما را در ورطه آلایندگی میاندازد وگرنه پتروشیمی باید محصولات باارزش خود را تولید کند و ما باید پالایشگاه میساختیم. اگرچه پتروشیمیها هم گاز ارزان را دریافت و تبدیل به متان کرده و ارزان صادر میکنند، یعنی به جای اینکه گاز را تبدیل به فرآورده باارزشتر کنند و مثلاً 5 هزار دلار بفروشند، متان را 400 دلار میفروشند، این عملکرد طی 30 سال است که ادامه دارد.
ضرورت ساخت پالایشگاه
وی بیان داشت: جزء برنامههای بالادستی این بود که پالایشگاه کنیم، اما فقط زمان وزارت آقازاده دو پالایشگاه ساخته شد و بعدازآن تا زمان احداث ستاره خلیجفارس این برنامهها متوقف شد. وقتی انگیزه و پاسخگویی نباشد و منافع ملی را در نظر نگیریم، سادهترین راه را انتخاب میکنیم، پالایشگاه سخت و زمانبر است، ما به جای اینکه پالایشگاه بسازیم و اشتغال ایجاد کرده و محصولات دیگر تولید کنیم، میگوییم یا بنزین را وارد کنیم یا به پتروشیمیها بگوییم روند اصلی تولید را متوقف کرده و محصولی تولید کنند که در خودروها بسوزد.
پالایشگاه فراسرزمینی؛
یعنی ایجاد اشتغال در دیگر کشورها
خادمی تأکید کرد: من اعتقاددارم کشوری که تا به این حد منابع خام در اختیار دارد باید پالایشگاه کند نه اینکه نفت خام را به کشوری بدهیم که این منابع را ندارد، آنها پالایشگاه بسازند و اشتغال برای خودشان ایجاد کنند. حتی پالایشگاه فراسرزمینی هم جای سؤال دارد چرا ما باید در دیگر کشورها ایجاد اشتغال کنیم؟ ضمن اینکه سابقه تجربه بدی هم در این زمینهداریم، سهم بالایی از پالایشگاه مدرس هندوستان متعلق به ایران بوده و امروز خبر نداریم که چه اتفاقی افتاده است؟ قرار بود این پالایشگاه نفت خام ایران را دریافت کند اما اکنون شاهدیم که هند بیشترین واردات نفت را نیز از روسیه دارد و ظاهراً فقط 100 هزار بشکه از ما میخرد.
تولید بنزین
وی خاطرنشان کرد: ما وقتی کار استاندارد نمیکنیم ممکن است هر کار اشتباهی را ازجمله واردات و یا استفاده از بنزین پتروشیمیها مرتکب شویم و این به معنای بردن راهحل مسئله به گوشه میدان است، اگر بنزین را وارد کنیم یعنی به منافع ملی صدمه وارد میکنیم و هدر رفت منابع و ایجاد اشتغال برای کشور خارجی را تشدید میکنیم و اگر هم از بنزین پتروشیمی استفاده کنیم، هوا و محیطزیست را آلودهتر کردهایم.