علت اصلی مرگ موتورسواران ضربه به سر است
بر اساس آمار جمعآوریشده در واحد آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در فاصله سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ۱۸ هزار و ۱۹۲ موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادهاند که ۶۶.۲ درصد آنان در گروه سنی کمتر از ۴۰ سال و در سنین جوانی قرار دارند.
بر اساس این گزارش، تلفات موتور نسبت بهکل متوفیات حوادث رانندگی در فاصله سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ۱۸ هزار و ۱۹۲ موتورسوار است، این رقم ۲۲ درصد کل تلفات حوادث رانندگی را شامل میشود.
تهران بیشترین تلفات موتورسوار را دارد
در طول پنج سال (سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) استانهای تهران با یک هزار و ۷۸۲، فارس با یک هزار و ۷۱۷ و خراسان رضوی با یک هزار و ۴۳۷ فوتی بیشترین و استانهای ایلام با ۷۳، کهکیلویه و بویراحمد با ۱۰۷ و اردبیل با ۱۱۳ فوتی کمترین آمار تلفات موتورسوار را داشتهاند. این در حالی است که استانهای گلستان با ۳۸.۱ درصد، بوشهر با ۳۵.۴ درصد و هرمزگان با ۳۲.۹ درصد بالاترین و استانهای کرمانشاه با ۸.۹ درصد، ایلام با ۱۰.۴ درصد و اردبیل با ۱۰.۸ درصد پایینترین درصد تلفات موتورسواران نسبت بهکل متوفیات حوادث رانندگی را داشتهاند. در این سالها ۳۸.۸ درصد تلفات موتورسواران در راههای درونشهری،۴۸.۱ درصد در جادههای برونشهری، ۱۱ درصد در راههای روستایی و ۲.۱ درصد در سایر مسیرها جان خود را از دست دادهاند. از کل تلفات موتورسواران نیز ۹۶.۱ درصد مرد و ۳.۹ درصد زن بودند.
مرگ بر اثر ضربه به سر
بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی، درصد قابلتوجهی از تلفات موتورسواران در گروههای سنی زیر ۴۰ سال و در افراد جوان هستند. در فاصله سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ۶۶.۲ درصد از کل تلفات موتورسواران در محدوده سنی کمتر از ۴۰ سال قرار داشتند که رقمی قابلتوجه است. از لحاظ سطح تحصیلات نیز ۷۶.۳ درصد از تلفات موتورسواران بیسواد یا دارای تحصیلات پایینتر از دیپلم بودند؛ شغل ۴۱.۱ درصد آنان نیز آزاد، ۱۷.۹ درصد کارگر، ۱۱.۹ درصد دانشآموز، ۸.۶ درصد کشاورز و مابقی در سایر مشاغل یا نامعلوم بودند. آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور نشان میدهد که با وجود تأکیدات بسیار بر استفاده از کلاه ایمنی، متأسفانه همچنان شاهد هستیم که علت اصلی مرگ موتورسواران ضربه به سر است. در این محدوده زمانی ۴۸.۵ درصد موتورسواران به علت ضربه به سر، ۲۶.۱ درصد به دلیل شکستگیهای متعدد، هفت درصد خونریزی و ۱۴.۶ درصد به چند علت متعدد جان خود را از دست دادهاند.
نحوه تصادف منجر به مرگ
بر اساس این گزارش در 5 سال ذکرشده نحوه تصادف منجر به فوت ۷۸.۹ درصد از موتورسواران برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر و ۱۰.۴ درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده، همچنین ۷۸.۹ درصد از موتورسواران راننده وسیله نقلیه و ۱۹.۸ درصد ترک موتور بودهاند.