لوگو
1404 شنبه 20 ارديبهشت
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1403/11/29 - شماره 2456
نسخه چاپی

خاطرات هاشمی رفسنجانی

28 بهمن 1380-با معاونان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه داشتیم. گفتند، دادگاه حکم کرده که زمین مرکز متعلق بنیاد جانبازان است؛ با اینکه زمین ابتدا به فرمان امام به کمیته انقلاب واگذار شده بود و توسط آقای سیدمحمد موسوی خویینی‌ها، دادستان وقت کل‌ کشور گرفته شده و یک بار دیگر با کمیته امداد امام که بعداً ادعای مالکیت داشته، مصالحه شده است. تصمیم گرفته شد که پژوهشکده‌ای تأسیس شود. درباره مسائل سیاسی، منطقه‌ای و جهانی و تهدیدهای آمریکا هم بحث شد. حمله مسلحانه دیروز یک گروه افغانی به مقر نظامیان انگلیسی موجود در افغانستان، وحشتی برای آنها ایجاد کرده و کار پذیرش مسئولیت فرماندهی توسط کشورهای دیگر را مشکل‌تر کرده است. روزنامه حیات‌نو، امروز به دروغ نوشته بود که ایمن الظواهری، معاون اُسامه بن‌لادن، رهبر القاعده، در ایران، در زندان است که می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ وزارت امور خارجه سریعاً آن را تکذیب کرد.

قیام مردم تبریز
مردم تبریز به منظور بزرگداشت یاد شهدای ۱۹ دی ماه مردم قم، به دعوت آیت‏اللَّه قاضی طباطبایی و دیگر علمای تبریز، در یکی از مساجد بزرگ شهر اجتماع کردند. اجتماع مردم بر اثر رفتار خشونت‏بار مأموران رژیم شاه به شورشی عمومی در سراسر شهر تبدیل شد. خیابان‏ها از خون جوانان، بازاریان، دانشجویان و مردان و زنان رنگین شد و بدین ترتیب، پس از فاجعه خونین نوزدهم دی ماهِ قم، جنایت دیگری بر جنایات رژیم پهلوی افزوده شد. در این حرکت مردمی حداقل ۱۳ تن شهید، بیش از ۱۲۵ نفر زخمی و بیش از ۵۵۰ نفر دستگیر شدند. در این قیام، مردم نیز ۳ تانک، ۲ سینما، ۲۲ مغازه، ۱ هتل، ۳۷ اتومبیل و چندین مرکز فساد از جمله حزب رستاخیز و کاخ جوانان را مورد حمله قرار داده و به آتش کشیدند.

راه ‏آهن شمال به جنوب ایران
احداث راه آهن از جمله آرزوهای مردم و بازرگانان ایرانی بود ولی بعللی نقشه و هدف آنها به نتیجه ای نمی رسید . زمانیکه رضا شاه حکومت را بدست گرفت برای اجرای این هدف و به منظور توسعه امور بازرگانی و اجرای سیاست استعماری مصمم شدند به وسیله یک رشته راه آهن سراسری از دریای مازندران تا خلیج فارس شهرهای بزرگ و مراکز پر جمعیت و نواحی کشاورزی ایران را به یکدیگر متصل می سازند و برای تأمین هزینه آن در تاریخ ۹ خرداد سال ۱۳۰۴ شمسی قانون انحصار قند و شکر و چای از تصویب مجلس گذشت که به موجب آن مقرر شد از هر سه کیلو قند و شکر که به ایران وارد می شد دو ریال و از هر سه کیلو چای شش ریال جهت هزینه ساختمان راه آهن سراسری دریافت گردد . 

انفجار قطار نیشابور
فاجعه انفجار قطار نیشابور که بزرگترین سانحه راه آهن در ایران می‌باشد در روز ۲۹ بهمن سال ۱۳۸۲ در نزدیکی ایستگاه خیام در ۱۷ کیلومتری نیشابور رخ داد که در آن ۲۹۵ نفر کشته و ۴۶۰ نفر زخمی شدند. اکثر کشته شدگان از نیروهای امدادی و انتظامی و نیز مردمی بودند که برای تماشای تصادف دو قطار با هم آمده بودند. پس از حادثه به پیشنهاد شورای شهر مقرر شد آتش‌نشانان کشته شده در این حادثه شهید شمرده شوند. شدت انفجار (که معادل ۱۸۰ تن TNT تخمین زده شده است) به حدی بود که چندین روستای اطراف آن تخریب گشت و حتی صدای مهیب آن در نیشابور هم شنیده شد همچنین مشهد. هیچگاه از سوی مقامات علت دقیق حادثه و محموله آن قطار باری که توانست این چنین انفجار و تخریبی ایجاد کند به درستی اعلام نشد.

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • حاکمیت اگر منسوب به خدا نباشد شرک است
  • نقش وحید جلیلی در صداوسیما
  • ایران محور سفر وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل است
  • خاطرات هاشمی رفسنجانی
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.