• نگاشت سوم
برای تحقق این گفتمان مسیری متصور است که در یک سمت آن، تئوری پردازان و متفکران از جمله فیلسوف، دانشمند و هنرمند قرار دارند و در سمت دیگر، عموم مردم، به عنوان متخصصان بی چون و چرای جزئیات اجرایی مشاغل و زندگی ناشی از آنها در اقتصاد سرمایه داری. این مسیر مشتمل بر پنج مرحله ی اساسی پیش بینی میشود:
- در مرحله ی نخست متفکران؛ میتوانند دانش، تجربه و خلاقیت خود را بکار گیرند و اصل یا اصولی عملی را به عنوان مبانی اقتصاد جایگزین پیشنهاد کنند. به عکس گذشته، آنها نیاز ندارند که فتواهای فاضلانه مطلقا صحیح به جامعه بشری حکم کنند که در صورت غلط بودن، میلیونها زندگی را در معرض خطر قرار دهند، زیرا در انتهای پروژه، قضات ذی صلاح، صحیح و غلط و خوب و بد را به درستی قضاوت خواهند کرد و نتیجه را به متفکران باز خواهند گرداند. در این حالت، اهل تفکر که دست اندرکار پروژه هستند، نزدیکترین و مستقیم ترین رابطه را با واقعیت اقتصاد پیدا می کنند. درواقع نگاه انسان به اقتصاد، هم بنیانی تر و هم واقعی تر خواهد شد.
- آنها در مرحله ی دوم مکانیزمی بر مبانی اقتصاد نصب می کنند که بتواند عملکرد بی تناقض اقتصاد را ممکن سازد و سپس در مرحله ی سوم، یک سیستم حقوقی برای محافظت از اجرای موازین اقتصاد تنظیم می کنند.
- طی سه مرحله ی اول، مدلی پایه ای از اقتصاد جایگزین تولید می گردد، اما این تنها عبارت از یک مدل خام و تجربه نشده از اقتصاد است. نه تضمینی بر عملی بودن آن و نه تضمینی بر مفید بودن آن وجود دارد.
- در مرحله ی چهارم، این مدل پایه توسط متخصصان به یک مدل اینتراکتیو در واقعیت مجازی تبدیل می شود
که تعامل با آن برای عموم مردم ممکن باشد.
در مرحله پنجم رؤیا به واقعیت بدل میشود. انسانها در سراسر جهان، یک سیستم اقتصادی دیگر در اختیار دارند که فعالیت در آن برای آنها تجربه تازهای از زندگی خواهد بود. انسانها با هر سطح از سواد و اطلاعات میتوانند در این اقتصاد قرار گیرند. برای تجربه این سیستم اقتصاد، انسانها نیازی ندارند باور و عقیده یا ایده ئولوژی خاصی را بپذیرند، از فرد یا گروه خاصی هواداری کنند یا به عضویت حزب یا تشکل سیاسی خاصی درآیند. همگان میتوانند واقعیت های اقتصاد دیگر را همانگونه که مایلند تجربه کنند و انتقادات خود را آزادانه به آن وارد کنند و خواهان اصلاحات جزئی یا اساسی آن شوند. این را میتوانیم روند تکامل اقتصاد جایگزین در فضای شایسته سالاری حقیقی بدانیم.