لوگو
1404 جمعه 19 ارديبهشت
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1402/06/20 - شماره 2112
نسخه چاپی

آشفتگی در هنر عکاسی

محمد بویری - عکاس

تحلیل موضوع‌های هنری و چالش‌های روز عرصه‌های هنری کشور نادیده گرفته می‌شود. بدون تردید ریشه بسیاری از مشکلات موجود در حوزه‌هایی چون سینما، تئاتر، موسیقی و ... را باید در مراکز آموزشی، هنرستان‌ها، دانشگاه‌ها و دانشکده‌های هنری یافت. اکثریت هنرمندان از درون همین مراکز بر می‌خیزند.

آموزش عکاسی در کشور از مشکلات متعددی رنج می‌برد؛ هم اکنون شاهد راه اندازی بسیاری از مؤسسات آموزشی هستیم که مجوز فعالیت دریافت می‌کنند؛ بدون آنکه نظارتی بر عملکرد آنها وجود داشته باشد. نکته دیگر این است که هر شخصی در کلاس‌های آموزش عکاسی شرکت می‌کند، انتظار دارد که از طریق این آموزش‌ها کسب درآمد کند، این تصور نیز مسئله دیگر آموزش عکاسی است. همچنین گالری‌ها مسائل مختص خود را دارند و بسیاری از آنها بدون اینکه از تخصص لازم برای کارشناسی آثار حوزه عکاسی برخوردار باشند، به این حوزه ورود می‌کنند. بدین ترتیب، مجوز برگزاری نمایشگاه را به افرادی می‌دهند که معیارهای فنی و کیفی لازم را ندارند.

 

ورود هنر عکاسی به ایران

دانشگاه فقط روش دستیابی به اطلاعات علمی، فنی و هنری موردنظر در رشته عکاسی نیست و فقط نقطه شروعی است که دانشجو از آنجا مسیرش را می‌یابد زیرا در دانشگاه مقدمات عکاسی را آموزش می دهد.

هنر عکاسی که به ایران وارد شد، جنبه نظری آن ترقی نکرد و لازم است هنرمندان ما به ساختار فکری مناسبی از این هنر دست یابند. نقد عکس امری مهم در هنر عکاسی است. عکس در بسیاری از موارد می‌تواند حیاتی باشد، به ویژه در حیطه معماری به اهالی آن کمک می‌کند تا پس از تخریب ابنای تاریخی به مرمت آن بپردازند.

 

دانشگاه و عکاسی

سالهاست راجع به عمومی بودن رشته عکاسی در دانشگاه‌ها و ضرورت گرایشی شدن هر یک از شاخه‌های عکاسی برای تدریس مباحثه می‌شود. مشکلاتی در حوزه هنر و آموزش وجود دارد که بخشی از آن به اساتید بر می‌گردد زیرا دانشجویان دست پروده اساتید هستند. عکاسی که سال‌ها تجربه کار دارد نمی‌تواند عکاسی مطبوعاتی انجام دهد، زیرا در رشته عکاسی و هم در بین دانشجویان، شاخه عکاسی خبری به عنوان چیز عادی شناخته می‌شود و عکاس تصور می‌کند فقط باید عکاسی هنری انجام دهد. این دیدگاهی است که از استادان به دانشجویان رسیده است، اما در دانشگاه باید همه شاخه‌های عکاسی آموزش داده شود و این تصور به وجود آید که قرار نیست همه دانشجویان عکاس هنری شوند. اگر بخواهیم نظام آموزشی در دانشگاه‌ها موفق عمل کند باید مدرک گرایی از دانشگاه‌ها حذف شود و آموزش به عنوان یک تخصص مطرح شود، بدین معنی یک عکاس خبرنگار به تدریس عکاسی خبری بپردازد یا یک عکاس تبلیغات واحدهای مرتبط با عکاسی تبلیغاتی را تدریس کند.

 

روش آزمون و خطا

بیشتر فعالان در زمینه عکاسی تبلیغاتی به روش تجربی و آزمون و خطا به این تکنیک و عکس‌ها دست یافته‌اند. لازم است بازنگری در سیستم جذب هیئت علمی صورت گیرد، در چارچوبی که برای تشکیل اعضای هیئت علمی معین شده گاهی تخصص‌ها نادیده گرفته شده و عوامل دیگری جایگزین می‌شود. این‌ها توصیفاتی از فضای آشفته‌ای است که ما در فضای فعلی عکاسی کشور با آن مواجه هستیم.

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • سیدهادی خامنه‌ای: تک صدایی مرگ استعدادهای جامعه است
  • الهه کولایی: ایران نباید به کارت بازی روسیه تبدیل شود
  • افزایـش درآمد نفـتی
  • «حجم نقدینگی» برخلاف «نرخ نقدینگی» نزدیک به دو برابر شده است/ بانک مرکزی در انتشار آمار اقتصادی سانسور می کند
  • نظام بین الملل از قطبی بودن خارج و شبکه‌ای شده است/ بهبود اقتصادی به تغییر نگاه سیاسی و تغییر رویکرد در سیاست خارجی نیاز دارد
  • رسانه‌ها و روزنامه نگاران وطن‌فروش نيستند
  • نسبت پول به نقدینگی به ۲۵.۱درصد رسید
  • در اولین جلسه دادگاه حمله تروریستی به شاهچراغ چه گذشت؟
  • زورآزمایی روسیه با غرب در قفقاز
  • ژاپن، فوتبال آلمان را ربود
  • توهم خودساخته درباره عضویت در بریکس
  • آشفتگی در هنر عکاسی
  • خطر ژئوپلیتیک برای ایران در قفقاز
  • اخبار ورزشی
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.