اهداف پیدا و پنهان پروژه اتصال هند به خاورمیانه و اروپا

اهداف پیدا و پنهان پروژه اتصال هند به خاورمیانه و اروپا

ستاره صبح/علی فرزادی:نشست سران کشورهای عضو گروه 20 در دهلی نو یک خبر مهم در بر داشت.در جریان این نشست یادداشت تفاهم برای ایجاد یک کریدور ریلی و دریایی مطرح شد که می تواند هند را به کشورهای عربی و اروپا متصل کند.این پروژه عظیم به نوعی برای تقابل با کمربند اتصال چین به دور دنیا نیز معرفی میشود.در جریان این پروژه آمریکا،هند،امارات،اسرائیل و عربستان مشارکت دارند.اما نامی از ایران در این طرح برده نشده است.در حقیقت ایران از معادلات تجاری منطقه به عنوان یک کشور صاحب نفوذ در منطقه خط خورده است.گزارش پیش رو به این موضوع پرداخته است:

یادداشت تفاهم همکاری
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و متحدانش طرح‌هایی را برای کریدور حمل و نقلی که هند را به خاورمیانه و در نهایت اروپا متصل می‌کند به اجلاس گروه 20 ارائه دادند.جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری آمریکا گفت: «یادداشت تفاهم پیشنهادی برای کریدور حمل و نقل ریلی و کشتیرانی بین کشور‌های ایالات متحده آمریکا، هند، عربستان، امارات و اتحادیه اروپا و سایر کشور‌های عضو گروه ۲۰ خواهد بود. این پروژه پتانسیل عظیمی دارد، اما نمی‌دانم چقدر طول می‌کشد.»

مشارکت در زیرساخت های جهانی
بایدن و نارندرا مودی، نخست وزیر هند قصد دارند این پروژه را به‌عنوان بخشی از مشارکت برای سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌های جهانی اعلام کنند. کریدور ریلی و کشتیرانی امکان تجارت بیشتر از جمله تولیدات انرژی بین کشور‌ها را فراهم می‌کند. همچنین این کریدور می‌تواند نوعی مقابله جاه‌طلبانه‌تر با ابتکار کمربند و جاده چین باشد که به‌دنبال اتصال بیشتر جهان به اقتصاد آن کشور بود.

اهداف پروژه
فاینر به خبرنگاران درباره پروژه گفت که «این کریدور با افزایش جریان انرژی و ارتباطات دیجیتال، رفاه را در میان کشور‌های درگیر افزایش می‌دهد.»وی درباره دومین دلیل بزرگ برای این پروژه گفت: «این پروژه به رفع کمبود زیرساخت‌های مورد نیاز برای رشد در کشور‌های با درآمد پایین و متوسط کمک می‌شود. این پروژه می‌تواند به کاهش تنش‌ها در تلاطم و ناامنی که از خاورمیانه می‌آید کمک کند.»وی این موضوع را دارای جذابیت بالا برای کشور‌های درگیر و همچنین سطح جهان ارزیابی کرد و افزود: «زیرا شفاف است، استاندارد بالایی دارد و اجباری نیست.»


حضور اسرائیل
 به گفته سایت اطلاع رسانی آکسیوس، در این پروژه اسرائیل نیز حضور دارد که در صورت عادی سازی روابط کشور‌های عربی خلیج فارس با اسرائیل می‌تواند خطوط ریلی و دریایی آنها را به اروپا وصل کند و از سوی دیگر از طریق راه‌های دریایی نیز هند وارد این کریدور شود.قرار است در این پروژه عربستان و اسرائیل با یکدیگر همکاری کنند.

غیبت چین و روسیه در نشست گروه 20
طبق گزارش آسوشیتدپرس، کاخ سفید به‌طور گسترده در تلاش است تا اجلاس گروه ۲۰ را به‌عنوان یک مجمع بین‌المللی تقویت کند در حالی که شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ترجیح داده‌اند در آن شرکت نکنند.فاینر گفت با این حال، چین و روسیه در این اجلاس حضور دارند و این می‌تواند نگارش بیانیه مشترک درباره جنگ در اوکراین را برای گروه ۲۰ دشوار کند.

رقابت تجاری در قلب جهان
رقابت برای ایجاد کریدور‌های جدید تجاری در منطقه‌ای که هارتلند یا قلب جهان نیز نامیده می‌شود، بالا گرفته است. آمریکا که رهبری این رقابت بین‌المللی با چین را برعهده دارد تمام تلاش خود را برای شکست چین در پروژه «یک کمربند، یک جاده» می‌کند و در همین راستا رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر رهبران گروه ۲۰ برای مقابله با نفوذ فزاینده چین، از یک پروژه زیرساختی بین‌المللی بزرگ برای اتصال هند، خاورمیانه و اروپا از طریق راه‌آهن، خطوط کشتیرانی، کابل‌های داده پرسرعت و خطوط لوله انرژی خبر دادند. دولت بایدن که در سیاستگذاری امنیت ملی، چین را در جایگاه دشمن فرض می‌کند، در تلاش است تا جلوی بلند‌پروازی پکن را تا حد ممکن بگیرد. استفاده از هند و پیشنهاد برای ایجاد یک خط ترانزیتی بهینه و بزرگ برای اتصال هند به خاورمیانه و سپس اروپا می‌تواند تا حد زیادی قلب طرح بزرگ کمربند-جاده چین را هدف بگیرد.کاهش نقش ایران در تجارت بین‌المللی و کمک به انزوای ایران به عنوان کشوری که در تلاش است نزاعش با آمریکا را همچنان حفظ کند، یکی از نتایج این طرح خواهد بود. با این طرح نقش ایران و روسیه در تجارت بین‌المللی کم رنگ می شود. 

کریدور جدید
عربستان سعودی، اسرائیل، امارات متحده عربی و اردن بخشی از پروژه جدید هستند. براساس این طرح هند از طریق عربستان سعودی و امارات متحده عربی به اردن و اسرائیل و اروپا متصل خواهد شد و از این طریق چین و روسیه و ایران و حتی ترکیه از مسیر تجاری شرق به غرب حذف خواهند شد. تارنمای آکسیوس در گزارش خود نوشته است: این توافق در حالی صورت می‌گیرد که دولت بایدن به دنبال تلاش دیپلماتیک برای یک «توافق بزرگ» با عربستان سعودی است که می‌تواند شامل توافق عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل باشد. آمریکا همچنین نگران است که کشور‌های همسو با واشنگتن در خاورمیانه به چین نزدیک‌تر شوند و از این طریق آمریکا به بازیگری فرعی در منطقه مهم خاورمیانه بدل شود. آمریکا در راه‌آهن و خطوط کشتیرانی از هند به اروپا سرمایه‌گذاری خواهیم کرد که از طریق عربستان سعودی، امارات، اردن و اسرائیل به یکدیگر متصل خواهند شد. این پروژه تجارت و صادرات، انتقال انرژی پاک و ارائه خدمات اینترنتی سریع و پایدار به کشور‌های خاورمیانه را آسان‌تر می‌کند.»

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/103545/

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه

اهداف پیدا و پنهان پروژه اتصال هند به خاورمیانه و اروپا

اهداف پیدا و پنهان پروژه اتصال هند به خاورمیانه و اروپا

ستاره صبح/علی فرزادی:نشست سران کشورهای عضو گروه 20 در دهلی نو یک خبر مهم در بر داشت.در جریان این نشست یادداشت تفاهم برای ایجاد یک کریدور ریلی و دریایی مطرح شد که می تواند هند را به کشورهای عربی و اروپا متصل کند.این پروژه عظیم به نوعی برای تقابل با کمربند اتصال چین به دور دنیا نیز معرفی میشود.در جریان این پروژه آمریکا،هند،امارات،اسرائیل و عربستان مشارکت دارند.اما نامی از ایران در این طرح برده نشده است.در حقیقت ایران از معادلات تجاری منطقه به عنوان یک کشور صاحب نفوذ در منطقه خط خورده است.گزارش پیش رو به این موضوع پرداخته است:

یادداشت تفاهم همکاری
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و متحدانش طرح‌هایی را برای کریدور حمل و نقلی که هند را به خاورمیانه و در نهایت اروپا متصل می‌کند به اجلاس گروه 20 ارائه دادند.جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری آمریکا گفت: «یادداشت تفاهم پیشنهادی برای کریدور حمل و نقل ریلی و کشتیرانی بین کشور‌های ایالات متحده آمریکا، هند، عربستان، امارات و اتحادیه اروپا و سایر کشور‌های عضو گروه ۲۰ خواهد بود. این پروژه پتانسیل عظیمی دارد، اما نمی‌دانم چقدر طول می‌کشد.»

مشارکت در زیرساخت های جهانی
بایدن و نارندرا مودی، نخست وزیر هند قصد دارند این پروژه را به‌عنوان بخشی از مشارکت برای سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌های جهانی اعلام کنند. کریدور ریلی و کشتیرانی امکان تجارت بیشتر از جمله تولیدات انرژی بین کشور‌ها را فراهم می‌کند. همچنین این کریدور می‌تواند نوعی مقابله جاه‌طلبانه‌تر با ابتکار کمربند و جاده چین باشد که به‌دنبال اتصال بیشتر جهان به اقتصاد آن کشور بود.

اهداف پروژه
فاینر به خبرنگاران درباره پروژه گفت که «این کریدور با افزایش جریان انرژی و ارتباطات دیجیتال، رفاه را در میان کشور‌های درگیر افزایش می‌دهد.»وی درباره دومین دلیل بزرگ برای این پروژه گفت: «این پروژه به رفع کمبود زیرساخت‌های مورد نیاز برای رشد در کشور‌های با درآمد پایین و متوسط کمک می‌شود. این پروژه می‌تواند به کاهش تنش‌ها در تلاطم و ناامنی که از خاورمیانه می‌آید کمک کند.»وی این موضوع را دارای جذابیت بالا برای کشور‌های درگیر و همچنین سطح جهان ارزیابی کرد و افزود: «زیرا شفاف است، استاندارد بالایی دارد و اجباری نیست.»


حضور اسرائیل
 به گفته سایت اطلاع رسانی آکسیوس، در این پروژه اسرائیل نیز حضور دارد که در صورت عادی سازی روابط کشور‌های عربی خلیج فارس با اسرائیل می‌تواند خطوط ریلی و دریایی آنها را به اروپا وصل کند و از سوی دیگر از طریق راه‌های دریایی نیز هند وارد این کریدور شود.قرار است در این پروژه عربستان و اسرائیل با یکدیگر همکاری کنند.

غیبت چین و روسیه در نشست گروه 20
طبق گزارش آسوشیتدپرس، کاخ سفید به‌طور گسترده در تلاش است تا اجلاس گروه ۲۰ را به‌عنوان یک مجمع بین‌المللی تقویت کند در حالی که شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ترجیح داده‌اند در آن شرکت نکنند.فاینر گفت با این حال، چین و روسیه در این اجلاس حضور دارند و این می‌تواند نگارش بیانیه مشترک درباره جنگ در اوکراین را برای گروه ۲۰ دشوار کند.

رقابت تجاری در قلب جهان
رقابت برای ایجاد کریدور‌های جدید تجاری در منطقه‌ای که هارتلند یا قلب جهان نیز نامیده می‌شود، بالا گرفته است. آمریکا که رهبری این رقابت بین‌المللی با چین را برعهده دارد تمام تلاش خود را برای شکست چین در پروژه «یک کمربند، یک جاده» می‌کند و در همین راستا رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر رهبران گروه ۲۰ برای مقابله با نفوذ فزاینده چین، از یک پروژه زیرساختی بین‌المللی بزرگ برای اتصال هند، خاورمیانه و اروپا از طریق راه‌آهن، خطوط کشتیرانی، کابل‌های داده پرسرعت و خطوط لوله انرژی خبر دادند. دولت بایدن که در سیاستگذاری امنیت ملی، چین را در جایگاه دشمن فرض می‌کند، در تلاش است تا جلوی بلند‌پروازی پکن را تا حد ممکن بگیرد. استفاده از هند و پیشنهاد برای ایجاد یک خط ترانزیتی بهینه و بزرگ برای اتصال هند به خاورمیانه و سپس اروپا می‌تواند تا حد زیادی قلب طرح بزرگ کمربند-جاده چین را هدف بگیرد.کاهش نقش ایران در تجارت بین‌المللی و کمک به انزوای ایران به عنوان کشوری که در تلاش است نزاعش با آمریکا را همچنان حفظ کند، یکی از نتایج این طرح خواهد بود. با این طرح نقش ایران و روسیه در تجارت بین‌المللی کم رنگ می شود. 

کریدور جدید
عربستان سعودی، اسرائیل، امارات متحده عربی و اردن بخشی از پروژه جدید هستند. براساس این طرح هند از طریق عربستان سعودی و امارات متحده عربی به اردن و اسرائیل و اروپا متصل خواهد شد و از این طریق چین و روسیه و ایران و حتی ترکیه از مسیر تجاری شرق به غرب حذف خواهند شد. تارنمای آکسیوس در گزارش خود نوشته است: این توافق در حالی صورت می‌گیرد که دولت بایدن به دنبال تلاش دیپلماتیک برای یک «توافق بزرگ» با عربستان سعودی است که می‌تواند شامل توافق عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل باشد. آمریکا همچنین نگران است که کشور‌های همسو با واشنگتن در خاورمیانه به چین نزدیک‌تر شوند و از این طریق آمریکا به بازیگری فرعی در منطقه مهم خاورمیانه بدل شود. آمریکا در راه‌آهن و خطوط کشتیرانی از هند به اروپا سرمایه‌گذاری خواهیم کرد که از طریق عربستان سعودی، امارات، اردن و اسرائیل به یکدیگر متصل خواهند شد. این پروژه تجارت و صادرات، انتقال انرژی پاک و ارائه خدمات اینترنتی سریع و پایدار به کشور‌های خاورمیانه را آسان‌تر می‌کند.»

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/103545/

ارسال دیدگاه شما