ذوب‌آهن اصفهان، کارخانه‌ای تخصصی در تولید انواع ریل

ذوب‌آهن اصفهان، کارخانه‌ای تخصصی در تولید انواع ریل

علیرضا هژبری: ریــل ازجمله محصولات اســتراتژیک و ارزش افزا است که طی چند سال گذشته به چرخه تولیــد ذوب‌آهن اصفهان اضافه شــد و برای اولین بار نیــاز کشــور به واردات این محصول را برطرف نمود. علیرضا مهرابی مدیر مهندسی نورد ذوب‌آهن اصفهان گفت: این محصول علاوه بر پیچیدگی‌های خاص خود به لحاظ طراحی کالیبراسیون از دقت‌های ابعادی و کنترل‌های خاص و ویژه مطابق با استاندارد سختگیرانِ EN۱۳۶۷۴ اروپا برخوردار است. الزامات این استاندارد به جهت متر یال و کیفیت ذوب در حد بالایی است که لازمه آن داشتن مواد اولیه عالی و تجهیزات فولادسازی مانند VD و سربارِ گیر هست. وی افزود: در ادامه برای نورد آن داشتن، مات استمپینگ، پریبندینگ و ماشین صافکاری افقی و عمودی و همچنین از همه مهم‌تر تست سنتر، جهت آزمایش‌ها الزام شده، کلیدی است که یک آزمایشگاه قوی و به‌روز، نیاز دارد. مدیر مهندسی نورد شرکت تصریح کرد: تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان حدود سال ۹۵ کلید خورد و هم‌اکنون نیز انواع ریل ۶۰E۱ برای قطارهای پرسرعت ویژه خطوط بین شهری راه‌آهن جمهوری اسلامی، ریل S۴۹ برای خطوط متروی کلان‌شهر اصفهان و همچنین ریل ۵۴E۱ برای خطوط متروی کلان‌شهرهای تهران، مشهد و تبریز، ریل U۳۳ جهت راه‌آهن جمهوری اسلامی و ریل سوزن ۶۰E۱A۱ جهت ایستگاه‌های سوزن بانی در این مجتمع عظیم صنعتی مطابق با استاندارد EN۱۳۶۷۴- ۱, ۲ تولید می‌شود و به صورت گسترده نیز این تولید ادامه دارد به صورتی که در حال حاضر حدود ۷۰۰۰۰ تن تعهد تولید با شرکت زیرساخت، راه‌آهن جمهوری اسلامی و مترو کلان‌شهرهای تهران، مشهد و تبریز داریم. این مقام مسئول اظهار داشت: در راستای تولید ریل، بومی‌سازی‌های بسیار خوبی با کمک شرکت‌های داخلی انجام‌گرفته که برخی از مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از: طراحی و ساخت خشاب و دیسک مات استمپینگ خط نورد ریل، ساخت مات استمپینگ دستی، طرح کاست های قفسه‌های نوردی و تغییر طرح‌های مکانیکی این قفسه‌ها که داخلی سازی شدند. در ادامه فرزاد اکبریان سرپرست خدمات فنی و تولید مهندسی نورد نیز تصریح کرد: طراحی‌های مکانیکی و کالیبراسیون این بومی‌سازی‌ها طی ۱۵۰ شیت نقشه و به مدت یک سال در مدیریت مهندسی نورد شرکت انجام‌گرفته است. فناوری و طراحی کالیبراسیون جوانان متخصص به نقطه صددرصدی رسیده است فرزاد اکبریان ادامه داد: در این راستا زحمتکشان خستگی‌ناپذیر نورد ۶۵۰، تولیدات ریل را مطابق با استاندارد و دقت‌های بالا انجام می‌دهند که با وجود کنترل‌های ابعادی به صورت onlin و سراسر در هر شاخه ۳۶ متری در سه‌نقطه خط تولید و راستا سنجی و تشخیص عیوب سطحی والتراسونیک و کنترل‌های مجدد در چک پوینت با ابزارهای کولیس ومیکرومتر و شابلون‌های الزام شده در استاندارد، تولید در حد عالی و بافاصله از تولیدات برخی از شرکت‌های خارجی انجام می‌شود.وی در پاسخ به این سؤال که استاندارد EN۱۳۶۷۴ چه مزیت‌هایی دارد چنین گفت: ایمنی و امنیت بالا در سرعت‌های تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت و قابلیت اتصال خطوط مترو به ریل بین شهری ازجمله مهم‌ترین این مزیت‌ها به شمار می‌روند. مدیر مهندسی نورد شرکت بیان کرد: در کنار تولید ریل، انواع پروفیل‌های ساختمانی نیز در این کارخانه تولید می‌شود اما در صورتی که صرفاً تولید ریل مدنظر باشد، سالانه توان تولید ۳۰۰ هزار تن از محصول ریل وجود دارد. مهرابی در پایان به تولید ریل زبانه سوزن پرداخت و گفت: تولید این محصول سالانه از خروج ۵۰۰ میلیارد تومان ارز از کشور جلوگیری می‌کند، محصولی که در لیست کالاهای وارداتی قرار داشت اما ذوب‌آهنی‌ها همانند تولید سایر محصولات بر واردات این محصول نیز خط بطلان کشیدند و صد در صد نیاز داخل را تأمین می‌کند.

 

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/103827/

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه

ذوب‌آهن اصفهان، کارخانه‌ای تخصصی در تولید انواع ریل

ذوب‌آهن اصفهان، کارخانه‌ای تخصصی در تولید انواع ریل

علیرضا هژبری: ریــل ازجمله محصولات اســتراتژیک و ارزش افزا است که طی چند سال گذشته به چرخه تولیــد ذوب‌آهن اصفهان اضافه شــد و برای اولین بار نیــاز کشــور به واردات این محصول را برطرف نمود. علیرضا مهرابی مدیر مهندسی نورد ذوب‌آهن اصفهان گفت: این محصول علاوه بر پیچیدگی‌های خاص خود به لحاظ طراحی کالیبراسیون از دقت‌های ابعادی و کنترل‌های خاص و ویژه مطابق با استاندارد سختگیرانِ EN۱۳۶۷۴ اروپا برخوردار است. الزامات این استاندارد به جهت متر یال و کیفیت ذوب در حد بالایی است که لازمه آن داشتن مواد اولیه عالی و تجهیزات فولادسازی مانند VD و سربارِ گیر هست. وی افزود: در ادامه برای نورد آن داشتن، مات استمپینگ، پریبندینگ و ماشین صافکاری افقی و عمودی و همچنین از همه مهم‌تر تست سنتر، جهت آزمایش‌ها الزام شده، کلیدی است که یک آزمایشگاه قوی و به‌روز، نیاز دارد. مدیر مهندسی نورد شرکت تصریح کرد: تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان حدود سال ۹۵ کلید خورد و هم‌اکنون نیز انواع ریل ۶۰E۱ برای قطارهای پرسرعت ویژه خطوط بین شهری راه‌آهن جمهوری اسلامی، ریل S۴۹ برای خطوط متروی کلان‌شهر اصفهان و همچنین ریل ۵۴E۱ برای خطوط متروی کلان‌شهرهای تهران، مشهد و تبریز، ریل U۳۳ جهت راه‌آهن جمهوری اسلامی و ریل سوزن ۶۰E۱A۱ جهت ایستگاه‌های سوزن بانی در این مجتمع عظیم صنعتی مطابق با استاندارد EN۱۳۶۷۴- ۱, ۲ تولید می‌شود و به صورت گسترده نیز این تولید ادامه دارد به صورتی که در حال حاضر حدود ۷۰۰۰۰ تن تعهد تولید با شرکت زیرساخت، راه‌آهن جمهوری اسلامی و مترو کلان‌شهرهای تهران، مشهد و تبریز داریم. این مقام مسئول اظهار داشت: در راستای تولید ریل، بومی‌سازی‌های بسیار خوبی با کمک شرکت‌های داخلی انجام‌گرفته که برخی از مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از: طراحی و ساخت خشاب و دیسک مات استمپینگ خط نورد ریل، ساخت مات استمپینگ دستی، طرح کاست های قفسه‌های نوردی و تغییر طرح‌های مکانیکی این قفسه‌ها که داخلی سازی شدند. در ادامه فرزاد اکبریان سرپرست خدمات فنی و تولید مهندسی نورد نیز تصریح کرد: طراحی‌های مکانیکی و کالیبراسیون این بومی‌سازی‌ها طی ۱۵۰ شیت نقشه و به مدت یک سال در مدیریت مهندسی نورد شرکت انجام‌گرفته است. فناوری و طراحی کالیبراسیون جوانان متخصص به نقطه صددرصدی رسیده است فرزاد اکبریان ادامه داد: در این راستا زحمتکشان خستگی‌ناپذیر نورد ۶۵۰، تولیدات ریل را مطابق با استاندارد و دقت‌های بالا انجام می‌دهند که با وجود کنترل‌های ابعادی به صورت onlin و سراسر در هر شاخه ۳۶ متری در سه‌نقطه خط تولید و راستا سنجی و تشخیص عیوب سطحی والتراسونیک و کنترل‌های مجدد در چک پوینت با ابزارهای کولیس ومیکرومتر و شابلون‌های الزام شده در استاندارد، تولید در حد عالی و بافاصله از تولیدات برخی از شرکت‌های خارجی انجام می‌شود.وی در پاسخ به این سؤال که استاندارد EN۱۳۶۷۴ چه مزیت‌هایی دارد چنین گفت: ایمنی و امنیت بالا در سرعت‌های تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت و قابلیت اتصال خطوط مترو به ریل بین شهری ازجمله مهم‌ترین این مزیت‌ها به شمار می‌روند. مدیر مهندسی نورد شرکت بیان کرد: در کنار تولید ریل، انواع پروفیل‌های ساختمانی نیز در این کارخانه تولید می‌شود اما در صورتی که صرفاً تولید ریل مدنظر باشد، سالانه توان تولید ۳۰۰ هزار تن از محصول ریل وجود دارد. مهرابی در پایان به تولید ریل زبانه سوزن پرداخت و گفت: تولید این محصول سالانه از خروج ۵۰۰ میلیارد تومان ارز از کشور جلوگیری می‌کند، محصولی که در لیست کالاهای وارداتی قرار داشت اما ذوب‌آهنی‌ها همانند تولید سایر محصولات بر واردات این محصول نیز خط بطلان کشیدند و صد در صد نیاز داخل را تأمین می‌کند.

 

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/103827/

ارسال دیدگاه شما