ستاره صبح گزارش می دهد

عقب‌ماندگی اقتصادی

عقب‌ماندگی اقتصادی

گروه اقتصاد: علی آقا محمدی که سه دوره نماینده مجلس بوده است و به مسائل سیاسی و اقتصادی آشناست، اکنون رئیس کارگروه اقتصادی دفتر رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او در همایش اقتصاد دریا محور، تنش‌زدایی از منطقه و حرکت به سمت توسعه و رشد اقتصادی را اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: «نیاز به همکاری کارآمد و مستحکم با کشورهای همسایه، دوری از تنش و رشد اقتصادی داریم.» وی در اردیبهشت امسال درباره فقر هشدار داد و گفت: «دو هزار و ۲۰ محله و ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ایران از امکانات اولیه زندگی مانند مسکن، اشتغال، تحصیلات تا ۱۲ سال، سلامت، خوراک و پوشاک محروم هستند.» این اظهارات نشان می‌دهد که نشانه‌هایی از چرخش در سیاست و واقع‌گرایی در حاکمیت به چشم می‌خورد که مایه امید برای مردم است. گفتنی است که در مجلس دهم سه فراکسیون اصلی یعنی فراکسیون های امید، اصولگراها و مستقلین با انجام پژوهشی به این نتیجه رسیدند که برای بهبود معیشت مردم و ایجاد رفاه لازم است از تنش در روابط بین‌الملل پرهیز شود و باسیاست سازنده و تعامل با جهان از فرصت‌هایی که در منطقه و جهان وجود دارد به نفع مردم استفاده شود. البته به این یافته توجه نشد. گزیده نظرات وی را در ادامه به نقل از ایلنا می‌خوانید.

ضرورت ارتباط با کشورهای همسایه
علی آقا محمدی در همایش اقتصاد دریا محور گفت: بخشی از برنامه ششم توسعه و سیاست‌ها سامان‌یافته اما از بخشی از آن عقب ماندیم که این عقب‌ماندگی‌ها در حوزه اقتصاد است. موضوع مهم اقتصاد دریا محور در دنیا کشورهای بزرگ و صاحب تولید در کنار دریا صنعت و اقتصاد تشکیل‌شده و در جوار دریا واقع‌شده‌ است. برای ارتباط با دریای مدیترانه از طریق عراق، لبنان و سوریه از همسایگان استراتژیک ما هستند. همچنین برای رسیدن به دریای سیاه به ترکیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان نیاز داریم. از عمان و یمن هم به دریای عمان می‌رسیم ازاین‌رو این ارتباط کلیدی و استراتژیک است.
توسعه اجتناب‌ناپذیر است
آقا محمدی گفت: ارتباط با هند، روسیه و سایر کشورها درباره توسعه منطقه اجتناب‌ناپذیر است. اگر توسعه نباشد منطقه ناامن می‌شود و غرب هم به همین دلیل به دنبال کشیده شدن تنش در منطقه است. همکاری‌های ایران و قطر در درباره گاز مشخص است ازاین‌رو روابط بین ایران و قطر حائز اهمیت است و باید از تنش دور باشد. اقتصاد دریا محور یک نقشه کلان و بزرگ است. اگر توسعه دریا محور به اجرا نرسد، سایر برنامه‌های توسعه به اجرا نمی‌رسد و اقتصاد دریا محور لازمه رشد و توسعه منطقه است.

فرصت از دست رفته قطار پرسرعت
آقا محمدی بابیان اینکه برای اجرای اقتصاد دریا محور نیاز به زیرساخت‌های انواع حمل‌ونقل داریم و نمی‌توان با این سرعت قطار تقاضاهای ایجادشده را پاسخ داد، گفت: در مقطعی برای راه‌اندازی قطار پرسرعت با شرکت اسپانیایی وارد مذاکره شدیم تا با سایپا همکاری در ساخت قطار سریع‌السیر داشته باشیم اما در آن زمان راه‌آهن اعلام کرد که زیرساخت قطارهای سریع‌السیر را ندارد امروز در مسیر دمام-جده قطار پرسرعت ایجادشده است. باید برای هر تقاضا عرضه مناسبی داشته باشیم و زیرساخت قطار پرسرعت فراهم شود. نمی‌توان در کشور کشتی‌سازی داشته باشیم اما ورق و رنگ مناسب به آن را نداشته باشیم و باید صنایع مرتبط را در کشور توسعه دهیم. در منطقه کشورها اقداماتی انجام داده‌اند که ما به دنبال حذف آنها نیستیم بلکه باید کارهایی که آنها انجام داده‌اند را ببینیم و مکمل آنها باشیم و نیاز به همکاری‌های کارآمد با کشورهای همسایه داریم.

رشد اقتصادی ١۶ درصدی در اقتصاد دریا محور
آقا محمدی با اشاره به اینکه قطب‌های دریایی پیشران توسعه اقتصادی هستند، گفت: اقتصاد دریا محور باید دو برابر نرخ رشد اقتصادی رشد داشته باشد و باید سالانه به رشد اقتصادی ١۶ درصد در اقتصاد دریا محور برسیم. وقتی درباره اقتصاد دریا محور حرف می‌زنیم درباره نقشه‌های بزرگ صحبت می‌کنیم که شامل تسهیل و توسعه سرمایه‌گذاری، مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی، توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و مسائل حقوقی و امنیتی می‌شود و باید بستر این موضوعات را فراهم کنیم. در مباحث مرتبط با ابلاغ سیاست‌های دریا محور با عقب‌ماندگی مواجه هستیم، باید در این حوزه سرعت کار افزایش پیدا کند.

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/108842/

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه

ستاره صبح گزارش می دهد

عقب‌ماندگی اقتصادی

عقب‌ماندگی اقتصادی

گروه اقتصاد: علی آقا محمدی که سه دوره نماینده مجلس بوده است و به مسائل سیاسی و اقتصادی آشناست، اکنون رئیس کارگروه اقتصادی دفتر رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او در همایش اقتصاد دریا محور، تنش‌زدایی از منطقه و حرکت به سمت توسعه و رشد اقتصادی را اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: «نیاز به همکاری کارآمد و مستحکم با کشورهای همسایه، دوری از تنش و رشد اقتصادی داریم.» وی در اردیبهشت امسال درباره فقر هشدار داد و گفت: «دو هزار و ۲۰ محله و ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ایران از امکانات اولیه زندگی مانند مسکن، اشتغال، تحصیلات تا ۱۲ سال، سلامت، خوراک و پوشاک محروم هستند.» این اظهارات نشان می‌دهد که نشانه‌هایی از چرخش در سیاست و واقع‌گرایی در حاکمیت به چشم می‌خورد که مایه امید برای مردم است. گفتنی است که در مجلس دهم سه فراکسیون اصلی یعنی فراکسیون های امید، اصولگراها و مستقلین با انجام پژوهشی به این نتیجه رسیدند که برای بهبود معیشت مردم و ایجاد رفاه لازم است از تنش در روابط بین‌الملل پرهیز شود و باسیاست سازنده و تعامل با جهان از فرصت‌هایی که در منطقه و جهان وجود دارد به نفع مردم استفاده شود. البته به این یافته توجه نشد. گزیده نظرات وی را در ادامه به نقل از ایلنا می‌خوانید.

ضرورت ارتباط با کشورهای همسایه
علی آقا محمدی در همایش اقتصاد دریا محور گفت: بخشی از برنامه ششم توسعه و سیاست‌ها سامان‌یافته اما از بخشی از آن عقب ماندیم که این عقب‌ماندگی‌ها در حوزه اقتصاد است. موضوع مهم اقتصاد دریا محور در دنیا کشورهای بزرگ و صاحب تولید در کنار دریا صنعت و اقتصاد تشکیل‌شده و در جوار دریا واقع‌شده‌ است. برای ارتباط با دریای مدیترانه از طریق عراق، لبنان و سوریه از همسایگان استراتژیک ما هستند. همچنین برای رسیدن به دریای سیاه به ترکیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان نیاز داریم. از عمان و یمن هم به دریای عمان می‌رسیم ازاین‌رو این ارتباط کلیدی و استراتژیک است.
توسعه اجتناب‌ناپذیر است
آقا محمدی گفت: ارتباط با هند، روسیه و سایر کشورها درباره توسعه منطقه اجتناب‌ناپذیر است. اگر توسعه نباشد منطقه ناامن می‌شود و غرب هم به همین دلیل به دنبال کشیده شدن تنش در منطقه است. همکاری‌های ایران و قطر در درباره گاز مشخص است ازاین‌رو روابط بین ایران و قطر حائز اهمیت است و باید از تنش دور باشد. اقتصاد دریا محور یک نقشه کلان و بزرگ است. اگر توسعه دریا محور به اجرا نرسد، سایر برنامه‌های توسعه به اجرا نمی‌رسد و اقتصاد دریا محور لازمه رشد و توسعه منطقه است.

فرصت از دست رفته قطار پرسرعت
آقا محمدی بابیان اینکه برای اجرای اقتصاد دریا محور نیاز به زیرساخت‌های انواع حمل‌ونقل داریم و نمی‌توان با این سرعت قطار تقاضاهای ایجادشده را پاسخ داد، گفت: در مقطعی برای راه‌اندازی قطار پرسرعت با شرکت اسپانیایی وارد مذاکره شدیم تا با سایپا همکاری در ساخت قطار سریع‌السیر داشته باشیم اما در آن زمان راه‌آهن اعلام کرد که زیرساخت قطارهای سریع‌السیر را ندارد امروز در مسیر دمام-جده قطار پرسرعت ایجادشده است. باید برای هر تقاضا عرضه مناسبی داشته باشیم و زیرساخت قطار پرسرعت فراهم شود. نمی‌توان در کشور کشتی‌سازی داشته باشیم اما ورق و رنگ مناسب به آن را نداشته باشیم و باید صنایع مرتبط را در کشور توسعه دهیم. در منطقه کشورها اقداماتی انجام داده‌اند که ما به دنبال حذف آنها نیستیم بلکه باید کارهایی که آنها انجام داده‌اند را ببینیم و مکمل آنها باشیم و نیاز به همکاری‌های کارآمد با کشورهای همسایه داریم.

رشد اقتصادی ١۶ درصدی در اقتصاد دریا محور
آقا محمدی با اشاره به اینکه قطب‌های دریایی پیشران توسعه اقتصادی هستند، گفت: اقتصاد دریا محور باید دو برابر نرخ رشد اقتصادی رشد داشته باشد و باید سالانه به رشد اقتصادی ١۶ درصد در اقتصاد دریا محور برسیم. وقتی درباره اقتصاد دریا محور حرف می‌زنیم درباره نقشه‌های بزرگ صحبت می‌کنیم که شامل تسهیل و توسعه سرمایه‌گذاری، مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی، توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و مسائل حقوقی و امنیتی می‌شود و باید بستر این موضوعات را فراهم کنیم. در مباحث مرتبط با ابلاغ سیاست‌های دریا محور با عقب‌ماندگی مواجه هستیم، باید در این حوزه سرعت کار افزایش پیدا کند.

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/108842/

ارسال دیدگاه شما