دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار داشت: این مصوبه قابلاجرا نیست، اگر بهزور هم اجرا شود در منطقه آزاد منجر به افزایش قیمت میشود؛ چراکه در این مناطق ورودی وجود ندارد اما برای آن خروجی تبیین میشود. مهدی دادفر در گفتوگو با ایلنا در مورد مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس پیرامون واردات خودرو دستدوم از مناطق آزاد گفت: درواقع واردات خودروی دستدوم آزاد نشده بلکه خودروهایی که در مناطق آزاد هستند و مالک دارند میتوانند وارد کشور شوند. قانون ورود خودرو از هر نقطهای به داخل کشور این است که حداکثر یک سال از تولید خودرو گذشته باشد. وی افزود: یعنی الآن که در سال 2021 هستیم مدل خودروهای وارداتی باید 2020 باشد. درحالیکه در کشور ازجمله مناطق آزاد سه سال است که واردات خودرو ممنوع است و همه خودروهای خارجی داخل کشور بیشتر از 3 یا 4 سال سن دارند، برای این قانون هم فکری نشده است؛ یعنی در عمل اتفاقی نخواهد افتاد. باید این قوانین تغییر کند بعد چنین تصمیماتی گرفته شود. علاوه بر این اگر شخصی بخواهد مثلاً یک توسان 30 هزار کارکرد در یک منطقه آزاد بخرد باید بین 550 تا 600 میلیون تومان پرداخت کند، برای واردکردن آن به داخل کشور باید 100 تا 120 درصد تعرفه و عوارض و... بدهد. یعنی تقریباً قیمت آنیک میلیارد و 400 تا 500 میلیون تومان میشود. درحالیکه قیمت همین خودرو در بازار یک میلیاردتا یک میلیارد و 100 میلیون تومان است. یعنی این مصوبه منطق ریاضی و عددی را پیروی نمیکند.