سید هادی خامنهای در مراسم ایام فاطمیه (س) در دارالزهرا تشریح کرد
قانون در دفاع از حقوق زن نارسایی دارد
اشاره: سید هادی خامنهای در مراسم عزاداری شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در حسینیه دارالزهرا (س) به تغییر قوانین مهریه در مجلس واکنش نشان داد و گفت: عدهای به تلاش افتادهاند که قانونی بگذارند تا زندان در مقابل مهریه برداشته شود. اگر مردی واقعاً قادر به پرداخت نیست، چرا از همان اول زیر بار این قرارداد رفته است؟ البته در دستورات اسلامی داریم که مبالغ مهریه بالا نباشد ولی باید مطابق رضایت طرفین باشد. دبیر کل مجمع نیروهای خط امام گفت: قوانین ما نارساییهایی دارد و بهطور کامل از حقوق زن دفاع نمیکند. گزیدهای از سخنان وی را در ادامه میخوانید.
جنسیت یک امر اصلی در خلقت انسان نیست
به گزارش جماران، سید هادی خامنهای گفت: در صورتی میتوانیم بگوییم زن و مرد برابر هستند که در مقابل هم قرار داشته باشند. ولی از دیدگاه قرآن این جوری به زن و مرد نگاه نمیشود. در مکتب الهی تمام حقیقت انسان، روح و جان انسانی است. یعنی قبل از آنکه جنسیت او مطرح شود روح و جان انسانی او مطرح است و معنا ندارد که ما بخواهیم زن و مرد را مقایسه کنیم. جنسیت یک امر فرعی است و یک امر اصلی در خلقت انسان نیست. جایی که خطاب قرآن به انسانها به عنوان انسان هست، هیچ تفاوتی بین زن و مرد مطرح نشده است. خداوند میفرماید هرکس از من تبعیت کند از ما است؛ زن و مرد ندارد. از نگاه قرآن، دررسیدن به ارزشها، بین زن و مرد فرقی نیست.
فاطمه الگوی انسانیت است
خامنهای تأکید کرد: بعضیها اشتباه میکنند و در مورد حضرت فاطمه (س) میگویند که الگوی زنان است؛ ایشان الگوی انسانها است و فرق نمیکند که زن باشند و یا مرد باشند. وی از حضرت مریم (ع) نیز به عنوان یکی از زنان نمونه نام برد و ادامه داد: تعبیر قرآن در مورد حضرت مریم (ع) «صدیقه» بودن است. صدیقیم در کنار انبیاء، شهدا و صالحین هستند و حضرت مریم (ع) از زمره صدیقیم شمردهشده است.
قوانین از حقوق زن دفاع نمیکنند
خامنهای افزود: قوانین ما نارساییهایی دارد و بهطور کامل از حقوق زن دفاع نمیکند و ما در این زمینه اشکالاتی میبینیم. تغذیه جسمانی و روحانی دو نفر (مادر و فرزندش) بر عهده مادر است. اگر مرد دچار خیالات باطل شود فقط خودش را ضایع می کند اما اگر این مسئله برای زن پیش بیاید یقیناً روی تربیت فرزند هم اثر مستقیم خواهد داشت. تساوی زن و مرد در قرآن مبانی مشخصی دارد و در خیلی چیزها مثل تساوی دیه، باید مبنای اصلی نظرات فقهی فقها هم قرار بگیرد. در ارث دلایل دیگری ذکر میکنند مثل اینکه تدارکات زندگی بر عهده مرد است و زن در این مورد وظیفهای ندارد و بنابراین اگر سهم او نصف مرد هم باشد، باز درآمدش به معنی واقعی بیشتر است؛ چون او موظف نیست که این پول را برای دیگران هزینه کند.
او بابیان اینکه یک سری مبانی فقهی بین زن و مرد تفاوتهایی قائل است، تصریح کرد: فقها و حوزهها باید در درجه اعتبار این اسناد و روایتها خیلی دقت کنند. امروز خیلی از آنها مطابق فتاوای گذشتگان است و ممکن است آنها تحت تأثیر یک سری مسائل بوده است. تقسیم کار بین دو جنس نیز تا آنجا که ریشه در طبیعت داشته باشد قابلقبول است اما بیشتر از آن قابلقبول نیست. ما نمیتوانیم مطابق به سلیقه برای این دو جنس تقسیم کارکنیم.
پرداخت مهریه
وی با اشاره به زندان رفتن برخی مردها به دلیل عدم امکان پرداخت مهریه، افزود: عدهای به تلاش افتادهاند که قانونی بگذارند تا زندان در مقابل مهریه برداشته شود. اگر مردی واقعاً قادر به پرداخت نیست، چرا از همان اول زیر بار این قرارداد رفته است؟ البته در دستورات اسلامی داریم که مبالغ مهریه خیلی بالا نباشد ولی باید مطابق رضایت طرفین باشد. اگر کسی در حین عقد خواندن این مقدار مهریه را پذیرفت، باید پرداخت کند. اینکه مقدار آن را محدود کنیم هم جزو اختیارات کسی نیست؛ فقط به خواست زوجین ارتباط دارد.
مهریه دلیل دارد
خامنهای در خصوص فلسفه اصلی مهریه، اظهار داشت: یقیناً مهریه یک امر تشریفاتی نبوده و دلیلی دارد. اسلام از یکطرف برای تضمین رفتارهای درست و قانونی زوج و پرهیز او از زورگوییها و سوءاستفادهها از جایگاه مردانه، برای زن عامل ضمانتی به عنوان مهریه در نظر گرفته است. از طرفی خواسته روابط خود را طوری منصفانه و انسانی تنظیم کنند که اصلاً به عامل فشاری به عنوان مهریه نیاز نباشد ولی هیچگاه اسلام اصل مهریه را نفی نمیکند و برای آن اندازهای هم تعیین نکرده است.وی یادآور شد: بعضی از فقها خواستهاند سازوکاری اتخاذ شود تا افراد ناتوان زندانی نشوند. یکی از آن سازوکارها این است که طرفین به رعایت اصول اسلام ملزم باشند و زورگویی نکنند که مجبور نباشند طلاق بگیرند و به زندان بروند. چون معمولاً اگر ارتباط زن و مرد صمیمانه باشد هیچگاه زن مطالبه مهریه نخواهد کرد. ما مواردی در جامعه خودمان داریم که شوهرها بهطور یکجانبه زن و بچه را رها میکنند و میروند. در این صورت آیا قانون برای حمایت از چنین زنانی فکری کرده است؟ یا اینکه مردان به خاطر جنایتی که کردهاند به زندان میروند، چرا دود این قضیه باید به چشم زن و بچه برود؟
مهریه نقدی ضرر به زوجه است
دبیر کل مجمع نیروهای خط امام تأکید کرد: باید دادگاهها در رسیدگی به اختلاف زوجین بهگونهای عمل کنند که بر اساس یک سری مصالح یکی را بر دیگری ترجیح ندهند و کاملاً عدالت برقرار و آشتی و سازش واقعی برگزار شود. اگر مرد زیر بار نرفت، اهرم فشار مهریه باید او را بر سر عقل بیاورد و اگر زوجه زورگویی کرد هم با زورگویی او مقابله کنند.وی یادآور شد: بعضیها پیشنهاد دادهاند که مهریه را به جای سکه، نقدی کنند. اگر مهریه را نقدی کنند درواقع به زوجه ضرر زدهاید. چون اگر 10 سال دیگر بخواهید مهریهای که امروز تعیین کردهاید را پرداخت کنید کسی که ضرر کرده زوجه است و این کار هم نباید بشود. به هر حال باید بهگونهای باشد که صرفه و صلاح هر دو طرف رعایت شود.
لینک کوتاه:
http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/69942/