به گزارش سازمان رقابتپذیری 2016-2017 مجمع جهانی اقتصاد در بخش زیرساخت، زیر بخشهایی چون کیفیت جادهها، کیفیت زیرساختهای ریلی، کیفیت زیرساختهای بندرها و کیفیت زیرساختهای حملونقل هوایی وجود دارد که در آنها 138 کشور دنیا رتبهبندی شدهاند. نمره دهی مجمع جهانی اقتصاد به بخشها و زیر بخشها در گزارشهای رقابتپذیری به اینگونه است که نمره 7 بهترین نمره و نمره 1 بدترین نمره هست. در گزارش رقابتپذیری سال 2016-2017 در بخش کیفیت زیرساختهای حملونقل هوایی امارات و قطر در رتبههای اول و دوم منطقه قرارگرفتهاند. نمره زیرساختهای حملونقل هوایی برای امارات برای دو سال پیاپی 6.7 بوده و این کشور با این نمره در هر دو سال در رتبه دوم دنیا و اول منطقه قرارگرفته است. کیفیت زیرساختهای حملونقل هوایی قطر نیز با کسب نمره 6.2 در دو سال پیاپی جایگاه هفتم دنیا و دوم منطقه را به خود اختصاص دادهاند. در حال حاضر این دو کشور در منطقه در موضوع کیفیت زیرساختهای حملونقل هوایی بهشدت با یکدیگر در رقابت هستند و قطر به دنبال آن است تا در سالهای آینده امارات را در این شاخص جای بگذارد و خود در رتبه نخست منطقه قرار بگیرد.کشورهای سوم تا پنجم منطقه در این زمینه به ترتیب ترکیه با نمره 5.4، اردن با نمره 5.3 و عربستان با نمره 4.9 میباشند. جایگاه جهانی این سه کشور نیز به ترتیب در رتبه 29، 34 و 45 هست.ایران در شاخص کیفیت زیرساختهای حملونقل هوایی با نمره 3.4، بعد از کشورهای بحرین، مصر، عمان، لبنان و کویت در جایگاه یازدهم منطقه قرارگرفته است. جایگاه جهانی ایران در این شاخص نیز 111 م هست. در گزارش سال گذشته مجمع جهانی اقتصاد ایران با نمره 3.2 در جایگاه 118 م دنیا قرار داشته است. در این شاخص کشور سنگاپور با کسب نمره 6.9 در دو سال پیاپی در جایگاه اول دنیا قرارگرفته است.بنابراین با توجه به نتایج این گزارش میتوان برخی صحبتهای مدیرعامل هما را درزمینه اینکه وضعیت کشورهای همسایه در صنعت هوایی از ایران بهتر است را تصدیق نمود و شاید واقعاً برخی تأخیرها در پروازها به دلیل نبود زیرساختهای مناسب در صنعت حملونقل هوایی باشد اما باید گفت که این تمام ماجرا نیست و قطعاً عامل برخی تأخیرها نیز ضعف در مدیریت و پیگیر نبودن مسئولان هواپیمایی است.