باز نشر سخنان بنیان گذار جمهوری اسلامی درباره انتخابات

انتخابات در انحصار هیچ‌کس نیست

اشاره: انتخابات، صندوق رأی برای تعیین سرنوشت و تدوین قانون اساسی دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی به شمار می‌رود، زیرا مردم ایران ‌که در سال‌های 56 و 57 یکپارچه به کف خیابان آمدند اصلی‌ترین و محوری‌ترین شعارشان «آزادی» بود. در آن زمان شاه با اختیارات مطلقه و فراقانونی که داشت به جای ملت و از سوی آن‌ها تصمیم می‌گرفت و تن به خرد جمعی نمی‌داد. او احزاب را منحل، رسانه‌ها را بی‌خاصیت و فعالان سیاسی را منفعل کرده بود. مجموعه این عوامل باعث شد که مردم تحت تأثیر این شرایط خفقان قیام کنند. مردم تحت تأثیر رهنمودهای امام خمینی (ره) رژیم پهلوی را به موزه فرستادند و نظام جمهوری اسلامی را که مشروعیت و مقبولیت آن برگرفته از رأی و نظر اکثریت مردم بود ایجاد کردند. انتخابات ریاست جمهوری و مجلس تا زمان‌ برگزاری انتخابات مجلس چهارم (سال 1370) بدون محدودیت برگزار می‌شد، اما پس‌ازآن شورای نگهبان تفسیری از اصل 99 ارائه کرد که بر اساس این تفسیر شورای نگهبان در همه مراحل انتخابات ورود پیدا کرد و در گام نخست 41 نماینده مجلس سوم که بعضاً در سطح ملی، منطقه‌ای و شهرهای خود دارای پایگاه مردمی بودند را رد صلاحیت کرد. به این ترتیب مجلس چهارم با اکثریت اصولگرا تشکیل شد. در این مجلس که به ریاست ناطق نوری و فعالیت محمدرضا باهنر و همفکرانش بود نظریه «استصوابی» به قانون تبدیل شد. هرچند که حقوقدانان آن را مغایر اصل 99 و 9 قانون اساسی می‌دانند. روند رد صلاحیت‌ها که از مجلس چهارم شروع و تاکنون ادامه دارد، باعث شد تا شایستگان از مشارکت در اداره کشور حذف شوند و کسانی به مجلس راه یابند که به جای احترام به مردم و قانون به گوش سربازی که می‌خواست قانون را اجرا کند، سیلی زد. شگفت اینکه رد صلاحیت‌ها که از خط امامی‌ها و اصلاح‌طلبان آغازشده بود و به تدریج دامنه‌اش به اصولگراها هم سرایت کرد باعث شد در انتخابات مجلس یازدهم بسیاری از اصولگراها رد صلاحیت شوند. بدتر آن‌که در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم که در آن افراد سرشناسی همچون اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی، علی مطهری، عباس آخوندی، مسعود پزشکیان و ... کاندید شدند، رد صلاحیت شدند. درنهایت شورای نگهبان از میان 592 نامزد انتخابات تنها صلاحیت 7 نفر تائید کرد که صدای رهبری هم درآمد و خطاب به شورای نگهبان گفتند: «در جریان بررسی صلاحیت‌ها به برخی نامزدها ظلم و جفا شده است.» هرچند ابتدا سخنگوی شورای نگهبان گفت ممکن است اشتباه کرده باشیم، اما بعد با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد رسیدگی مجدد انجام نمی‌دهد، یعنی در به همان پاشنه‌ای چرخید که از قبل چرخیده بود و همان هفت نفر باقی ماندند. پرسش این است که حال که رهبری تأکید کردند که در بررسی صلاحیت‌ها ظلم و جفا شده است، آیا نباید یک دادگاه عادلانه روند صلاحیت‌ها را بررسی و از نامزدهای خبرگان، ریاست جمهوری، مجلس و شورا که مورد ظلم و جفا قرارگرفته‌اند، اعاده حیثیت و جبران مافات شود.

تشکیل دادگاه عادلانه می‌تواند شور و شوق انتخاباتی ایجاد کند و گمانه‌ها را از بین ببرد. ستاره صبح به مناسبت ارتحال سی و دومین سالگرد ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی که درباره انتخابات گفته‌اند: «مردم قیم نمی‌خواهند و میزان رأی مردم است.» را باز نشر می‌کند.

دخالت در سرنوشت خود
«این‌یک توطئه‌ای است که می‌خواهند همان‌طوری که درصدها سال توطئه‌شان این بود که باید روحانیون و مذهب از سیاست جدا باشد و استفاده‌های زیاد کردند و ما ضررهای زیاد از این بردیم، الآن هم گرفتار ضررهای او هستیم. حالا دیدند آن شکست خورد، یک نقشه دیگر کشیدند، و آن این است که انتخابات حق مجتهدین است، انتخابات یا دخالت در سیاست حق مجتهدین است. دانشگاهی‌ها بدانند این را که همان‌طوری که یک مجتهد در سرنوشت خودش باید دخالت کند، یک دانشجوی جوان هم باید در سرنوشت خودش دخالت کند. فرق مابین دانشگاهی و دانشجو و مثلاً مدرسه‌ای و این‌ها نیست، همه‌شان باهم هستند. اینکه در دانشگاه رفتند و یک همچو مطلبی را گفتند، این‌یک توطئه‌ای است برای اینکه شما جوان‌ها را مأیوس کنند.

توطئه‌ بدتر
بیدارباشید! توجه کنید! این‌ها با توطئه‌هایشان می‌خواهند کار را انجام بدهند، نمی‌توانند با دخالت نظامی کار بکنند، این‌ها می‌خواهند با شیطنت‌هایشان کار خودشان را انجام بدهند. آن‌وقت شیطنت این بود که سیاست از مذهب خارج است و بسیار ضرر به ما زدند و ما بسیار ضرر خوردیم و آن‌ها هم بسیار نفع بردند. این مطلب شکست‌خورده.
حالا می‌گویند که سیاست حق مجتهدین است یعنی، در امور سیاسی در ایران پانصد نفر دخالت کنند، باقی‌شان بروند سراغ کارشان. یعنی مردم بروند سراغ کارشان، هیچ کار به مسائل اجتماعی نداشته باشند، و چند نفر پیرمرد ملّا بیایند دخالت بکنند. این از آن توطئه سابق بدتر است برای ایران. برای اینکه، آن‌یک عده از علما را کنار می‌گذاشت، منتها به‌واسطه آن‌ها هم یک قشر زیادی کنار گذاشته می‌شوند، این تمام ملت را می‌خواهد کنار بگذارد. یعنی نه اینکه این می‌خواهد مجتهد را داخل کند، این می‌خواهد مجتهد را با دست همین ملت از بین ببرد. باید دانشگاهی‌ها متوجه باشند که اگر چنانچه افرادی در دانشگاه هستند که شیطنت دارند می‌کنند، این‌ها را باید توجه کنند که گول این‌ها را نخورند. خودشان دخالت در امور انتخابات بکنند. انتخابات سرنوشت حتی شمایی که در آنجا هستید را تعیین می‌کند. یک امری که سرنوشت آحاد ملت در دست اوست.»
(9 اسفند 69)

امام خمینی: مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند
امام راحل در طول عمر پربرکت خود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی سخنان ارزشمندی درباره اهمیت انتخابات در جمهوری اسلامی، وظایف و معیارهای انتخاب شوندگان، لزوم شرکت در انتخابات، اخلاق انتخاباتی و... داشته‌اند. ازجمله رهنمودهای مهم ایشان پیامی است که به مناسبت انتخابات سومین دوره مجلس شوراى اسلامى‏ خطاب به ملت ایران صادر فرمودند. متن این پیام به شرح زیر است: «در آستانه انتخابات سومین دوره مجلس شوراى اسلامى هستیم. گمان نمى‏کنم که نقش و اهمیت انتخابات و مجلس شوراى اسلامى بر کسى پوشیده باشد. به حمد اللَّه هر چه از عمر بابرکت انقلاب شکوهمند اسلامى ما مى‏گذرد، مردم مسلمان و متعهد کشورمان به اهمیت حضور و نقش تعیین‏کننده خود در تمامى صحنه‏هاى انقلاب آشناتر مى‏شوند، و راز دوام و بقا و استحکام قیام الهى خود را بهتر کشف مى‏نمایند. هم‌اکنون، با توجه به آگاهى و شعور بالاى سیاسى مردم خداجوى ایران، شاید ضرورتى به یادآورى اهمیت شرکت در انتخابات نباشد؛ ولى براى احتیاط در اداى تکلیف شرعى- سیاسى خود نکاتى را متذکر مى‏شوم: «همان‌طور که بارها گفته‏ام، مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند، و هیچ فرد و یا گروه و دسته‏اى حق تحمیل فرد و یا افرادى را به مردم ندارند. جامعه اسلامى ایران، که با درایت و رشد سیاسى خود جمهورى اسلامى و ارزش‌های والاى آن و حاکمیت قوانین خدا را پذیرفته‏اند و به این بیعت و پیمان بزرگ وفادار مانده‏اند، مسلّم قدرت تشخیص و انتخاب کاندیداى اصلح رادارند. البته مشورت در کارها از دستورات اسلامى است. و مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت مى‏نمایند. و افراد و گروه‌ها و روحانیون در حد تذکرات قبلى در حوزه خود مى‏توانند کاندیدا معرفى نمایند؛ ولى هیچ‌کس نباید توقع داشته باشد که دیگران اظهارنظر و اظهار وجود نکنند.
منبع: صحیفه امام، ج‏21، ص: 9-11

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه

باز نشر سخنان بنیان گذار جمهوری اسلامی درباره انتخابات

انتخابات در انحصار هیچ‌کس نیست

اشاره: انتخابات، صندوق رأی برای تعیین سرنوشت و تدوین قانون اساسی دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی به شمار می‌رود، زیرا مردم ایران ‌که در سال‌های 56 و 57 یکپارچه به کف خیابان آمدند اصلی‌ترین و محوری‌ترین شعارشان «آزادی» بود. در آن زمان شاه با اختیارات مطلقه و فراقانونی که داشت به جای ملت و از سوی آن‌ها تصمیم می‌گرفت و تن به خرد جمعی نمی‌داد. او احزاب را منحل، رسانه‌ها را بی‌خاصیت و فعالان سیاسی را منفعل کرده بود. مجموعه این عوامل باعث شد که مردم تحت تأثیر این شرایط خفقان قیام کنند. مردم تحت تأثیر رهنمودهای امام خمینی (ره) رژیم پهلوی را به موزه فرستادند و نظام جمهوری اسلامی را که مشروعیت و مقبولیت آن برگرفته از رأی و نظر اکثریت مردم بود ایجاد کردند. انتخابات ریاست جمهوری و مجلس تا زمان‌ برگزاری انتخابات مجلس چهارم (سال 1370) بدون محدودیت برگزار می‌شد، اما پس‌ازآن شورای نگهبان تفسیری از اصل 99 ارائه کرد که بر اساس این تفسیر شورای نگهبان در همه مراحل انتخابات ورود پیدا کرد و در گام نخست 41 نماینده مجلس سوم که بعضاً در سطح ملی، منطقه‌ای و شهرهای خود دارای پایگاه مردمی بودند را رد صلاحیت کرد. به این ترتیب مجلس چهارم با اکثریت اصولگرا تشکیل شد. در این مجلس که به ریاست ناطق نوری و فعالیت محمدرضا باهنر و همفکرانش بود نظریه «استصوابی» به قانون تبدیل شد. هرچند که حقوقدانان آن را مغایر اصل 99 و 9 قانون اساسی می‌دانند. روند رد صلاحیت‌ها که از مجلس چهارم شروع و تاکنون ادامه دارد، باعث شد تا شایستگان از مشارکت در اداره کشور حذف شوند و کسانی به مجلس راه یابند که به جای احترام به مردم و قانون به گوش سربازی که می‌خواست قانون را اجرا کند، سیلی زد. شگفت اینکه رد صلاحیت‌ها که از خط امامی‌ها و اصلاح‌طلبان آغازشده بود و به تدریج دامنه‌اش به اصولگراها هم سرایت کرد باعث شد در انتخابات مجلس یازدهم بسیاری از اصولگراها رد صلاحیت شوند. بدتر آن‌که در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم که در آن افراد سرشناسی همچون اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی، علی مطهری، عباس آخوندی، مسعود پزشکیان و ... کاندید شدند، رد صلاحیت شدند. درنهایت شورای نگهبان از میان 592 نامزد انتخابات تنها صلاحیت 7 نفر تائید کرد که صدای رهبری هم درآمد و خطاب به شورای نگهبان گفتند: «در جریان بررسی صلاحیت‌ها به برخی نامزدها ظلم و جفا شده است.» هرچند ابتدا سخنگوی شورای نگهبان گفت ممکن است اشتباه کرده باشیم، اما بعد با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد رسیدگی مجدد انجام نمی‌دهد، یعنی در به همان پاشنه‌ای چرخید که از قبل چرخیده بود و همان هفت نفر باقی ماندند. پرسش این است که حال که رهبری تأکید کردند که در بررسی صلاحیت‌ها ظلم و جفا شده است، آیا نباید یک دادگاه عادلانه روند صلاحیت‌ها را بررسی و از نامزدهای خبرگان، ریاست جمهوری، مجلس و شورا که مورد ظلم و جفا قرارگرفته‌اند، اعاده حیثیت و جبران مافات شود.

تشکیل دادگاه عادلانه می‌تواند شور و شوق انتخاباتی ایجاد کند و گمانه‌ها را از بین ببرد. ستاره صبح به مناسبت ارتحال سی و دومین سالگرد ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی که درباره انتخابات گفته‌اند: «مردم قیم نمی‌خواهند و میزان رأی مردم است.» را باز نشر می‌کند.

دخالت در سرنوشت خود
«این‌یک توطئه‌ای است که می‌خواهند همان‌طوری که درصدها سال توطئه‌شان این بود که باید روحانیون و مذهب از سیاست جدا باشد و استفاده‌های زیاد کردند و ما ضررهای زیاد از این بردیم، الآن هم گرفتار ضررهای او هستیم. حالا دیدند آن شکست خورد، یک نقشه دیگر کشیدند، و آن این است که انتخابات حق مجتهدین است، انتخابات یا دخالت در سیاست حق مجتهدین است. دانشگاهی‌ها بدانند این را که همان‌طوری که یک مجتهد در سرنوشت خودش باید دخالت کند، یک دانشجوی جوان هم باید در سرنوشت خودش دخالت کند. فرق مابین دانشگاهی و دانشجو و مثلاً مدرسه‌ای و این‌ها نیست، همه‌شان باهم هستند. اینکه در دانشگاه رفتند و یک همچو مطلبی را گفتند، این‌یک توطئه‌ای است برای اینکه شما جوان‌ها را مأیوس کنند.

توطئه‌ بدتر
بیدارباشید! توجه کنید! این‌ها با توطئه‌هایشان می‌خواهند کار را انجام بدهند، نمی‌توانند با دخالت نظامی کار بکنند، این‌ها می‌خواهند با شیطنت‌هایشان کار خودشان را انجام بدهند. آن‌وقت شیطنت این بود که سیاست از مذهب خارج است و بسیار ضرر به ما زدند و ما بسیار ضرر خوردیم و آن‌ها هم بسیار نفع بردند. این مطلب شکست‌خورده.
حالا می‌گویند که سیاست حق مجتهدین است یعنی، در امور سیاسی در ایران پانصد نفر دخالت کنند، باقی‌شان بروند سراغ کارشان. یعنی مردم بروند سراغ کارشان، هیچ کار به مسائل اجتماعی نداشته باشند، و چند نفر پیرمرد ملّا بیایند دخالت بکنند. این از آن توطئه سابق بدتر است برای ایران. برای اینکه، آن‌یک عده از علما را کنار می‌گذاشت، منتها به‌واسطه آن‌ها هم یک قشر زیادی کنار گذاشته می‌شوند، این تمام ملت را می‌خواهد کنار بگذارد. یعنی نه اینکه این می‌خواهد مجتهد را داخل کند، این می‌خواهد مجتهد را با دست همین ملت از بین ببرد. باید دانشگاهی‌ها متوجه باشند که اگر چنانچه افرادی در دانشگاه هستند که شیطنت دارند می‌کنند، این‌ها را باید توجه کنند که گول این‌ها را نخورند. خودشان دخالت در امور انتخابات بکنند. انتخابات سرنوشت حتی شمایی که در آنجا هستید را تعیین می‌کند. یک امری که سرنوشت آحاد ملت در دست اوست.»
(9 اسفند 69)

امام خمینی: مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند
امام راحل در طول عمر پربرکت خود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی سخنان ارزشمندی درباره اهمیت انتخابات در جمهوری اسلامی، وظایف و معیارهای انتخاب شوندگان، لزوم شرکت در انتخابات، اخلاق انتخاباتی و... داشته‌اند. ازجمله رهنمودهای مهم ایشان پیامی است که به مناسبت انتخابات سومین دوره مجلس شوراى اسلامى‏ خطاب به ملت ایران صادر فرمودند. متن این پیام به شرح زیر است: «در آستانه انتخابات سومین دوره مجلس شوراى اسلامى هستیم. گمان نمى‏کنم که نقش و اهمیت انتخابات و مجلس شوراى اسلامى بر کسى پوشیده باشد. به حمد اللَّه هر چه از عمر بابرکت انقلاب شکوهمند اسلامى ما مى‏گذرد، مردم مسلمان و متعهد کشورمان به اهمیت حضور و نقش تعیین‏کننده خود در تمامى صحنه‏هاى انقلاب آشناتر مى‏شوند، و راز دوام و بقا و استحکام قیام الهى خود را بهتر کشف مى‏نمایند. هم‌اکنون، با توجه به آگاهى و شعور بالاى سیاسى مردم خداجوى ایران، شاید ضرورتى به یادآورى اهمیت شرکت در انتخابات نباشد؛ ولى براى احتیاط در اداى تکلیف شرعى- سیاسى خود نکاتى را متذکر مى‏شوم: «همان‌طور که بارها گفته‏ام، مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند، و هیچ فرد و یا گروه و دسته‏اى حق تحمیل فرد و یا افرادى را به مردم ندارند. جامعه اسلامى ایران، که با درایت و رشد سیاسى خود جمهورى اسلامى و ارزش‌های والاى آن و حاکمیت قوانین خدا را پذیرفته‏اند و به این بیعت و پیمان بزرگ وفادار مانده‏اند، مسلّم قدرت تشخیص و انتخاب کاندیداى اصلح رادارند. البته مشورت در کارها از دستورات اسلامى است. و مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت مى‏نمایند. و افراد و گروه‌ها و روحانیون در حد تذکرات قبلى در حوزه خود مى‏توانند کاندیدا معرفى نمایند؛ ولى هیچ‌کس نباید توقع داشته باشد که دیگران اظهارنظر و اظهار وجود نکنند.
منبع: صحیفه امام، ج‏21، ص: 9-11

ارسال دیدگاه شما