آزادی چیست؟
به گزارش جماران، سید حسن خمینی عصر روز چهارشنبه در مراسم سی و سومین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) که در حرم مطهر امام خمینی برگزار شد، گفت: اولین مؤلفهای که در اسلام ناب امام مطرح کرده استکبارستیزی است. «استقلال» همان «آزادی در افق ملی»، و «آزادی» همان «استقلال در افق فردی» است و جامع همه این آرمانها مبحث «استکبارستیزی» است. وی با انتقاد از اینکه بعضاً به امور بسیار کوچک اهمیت میدهیم و از امور بزرگ غفلت داریم، ادامه داد: برای نمونه به یک مشروبفروشی توجه میکنیم ولی به این اصل اساسی که نباید حقی از جامعه ضایع شود، توجه نداریم. معمولاً از گذشته، متدینین به ظواهر -و مخصوصاً گونه خاصی از ظواهر- بیشتر توجه داشتهاند و امروز هم همین طور است.
استعمارستیزی
یادگار امام تأکید کرد: اگر کسی به کشور گوشه چشمی داشته باشد ملت باید یکپارچه باشد و به همان اندازه اگر کسی حقی از فردی ضایع میکند همه باید یکصدا شوند. امروز در کشور همسایه ما افغانستان که یک جریان متحجر تصدی حکومت را به دست گرفته است. نباید ایستادگی این گروه مقابل استکبار جهانی که یک بعد اسلام ناب است نباید ما را ذوقزده کرده و باعث فراموشی بیتوجهی این گروه به «آزادیهای فردی» که جزئی از اسلام ناب است، شود. البته ایستادگی مقابل استکبار و اینکه یک ملت تصمیم بگیرد روی پای خودش بایستد، در جای خود ارزشمند است، اما وقتی امور را ارزشگذاری میکنیم نباید یک بعد را فدای بعد دیگر کنیم. استعمارستیزی به این معناست که شما خودتان را از همه دنیا عقبتر نبینید و این جور نباشد که کسی از بیرون بیاید تا کشور شما را عمران کند. اگر از بعد مثبت به این مؤلفه نگاه کنیم، تقویت آن به خودباوری منجر میشود. البته به این معنا نیست که هرچه دیگران دارند بد است؛ بلکه به این معنا است که ما هستیم که باید سرنوشت خود را انتخاب کنیم؛ نه بیگانگان. اگر این امر محقق شد، شما دیگر با پدیده فرار مغزها مواجه نمیشوید و یا اگر همچنین اتفاقی رخ دهد، آن افراد به کشور خود برمیگردند چون بیش از هر جا خود را وابسته به این خاک میدانند.
استعمارستیزی
وی اظهار داشت: مؤلفه سوم اسلام ناب، استعمارستیزی یا «مقابله با تحجر» است؛ یعنی مبارزه باکسانی که آمدهاند تا ما را تحمیل کنند؛ کسانی که از واقعیت آگاهاند اما به نفعشان است که ملت عقبافتاده بماند. نقل است که برخی شاهان قاجار میگفتند هرچه مردم نادانتر باشند، برای ما حکومت کردن راحتتر است. یادگار امام تأکید کرد: فریادی که امام در مقابل تحجر میزدند در مقابل کسانی بود که نمیتوانستند درک کنند دنیای جدید لوازم جدیدی دارد و دنیا فضایی دربسته نیست و سؤالات جدیدی دارد که جوابهای جدید میطلبد. فریاد امام همان بحث تأکید بر عنصر زمان و مکان و اجتهاد در فقه شیعه است، اما کسی عَلَم این جریان را در دست نگرفت و در راستای آن صرفاً امام چند فتوا دادند و بحث در همان محدوده باقی ماند.
استضعاف ستیزی
وی بابیان اینکه آخرین مؤلفه اسلام ناب، بحث «استضعاف ستیزی» است، تصریح کرد: امام در طرح بحث «جنگ فقر و غنا» نمیخواهند جامعه دو پاره شود و فقیر با غنی بجنگد. بلکه آن نوع نگاه متعلق به سوسیالیستها است. بحث امام، ستیز با فقر و دنبال کردن این آرمان است که نباید فقیر در جامعه بماند، باید به کمک فقرا رفت و هر قانونی که تصویب و یا هر کاری که انجام میشود در این راستا باشد.
سیاستهای پوپولیستی مانع توزیع ثروت در جامعه
سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه اسلام ناب باید به نفع تعادل و عدالت پیش برود و عدالت محور باشد، تصریح کرد: برای این کار باید از شعارزدگی خارج شد. سیاستهای پوپولیستی هیچوقت توزیع ثروت را در جامعه پدید نمیآورد، بلکه توزیع فقر را به دنبال دارد. بیعدالتی به معنای این است که همه باهم فقیرتر شویم؛ باید جامعه را عادلانه و با توجه به سیاست فقر ستیز و استضعاف ستیز به سمت باروری بیشتر و توسعه، رفاه و توزیع ثروت بیشتر پیش ببریم.