علیرضا رئیسی در یک گفتگوی تلویزیونی با بیان اینکه محدودیتهای ایجاد شده برای حفظ سلامت مردم است، از لغو ممنوعیت تردد شبانه در شهرهای کشور خبر داد.سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: باتوجه به اهمیت سرعت واکسیناسیون کرونا و راهاندازی مراکز شبانهروزی واکسیناسیون قانون منع تردد شبانه لغو شد.وی تاکید کرده است: در شهرهایی که واکسیناسیون شبانهروزی دارند، ممنوعیت تردد شبانه برداشته شده است. رئیسی خاطرنشان کرد: لغو این محدودیت به معنای آزاد شدن شبنشینی و دورهمی نیست بلکه مردم خودشان همچنان باید پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند.سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با ذکری آماری عنوان کرد که بیشتر مرگ و میرها در افراد بالای 65 سال به علت عدم تزریق واکسن بوده است.معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: همکاران ما آمادهاند برای افرادی که دچار معلولیت یا مشکلاتی هستند که نمیتوانند از خانه بیرون بروند، در خانه واکسن کرونا را تزریق کنند.
پایان تناقضات
طرح منع تردد شبانه طرحی بود که در روزهای ابتدایی اجرای آن شاهد خلوت شدن خیابان ها در ساعت های منع تردد بودیم ولی رفته رفته با وضع قوانین متناقض رعایت منع تردد کم رنگ شده و بسیاری این منع تردد را جدی نگرفتند. تصاویری که از شب های تهران و برخی کلان شهرها در شبکه های اجتماعی دیده می شد گواه این اتفاق است.
تناقض های موجود در اجرای طرح هرچند که در ابتدا و با شروع قوانین منع تردد از ساعت 21 تا 4 صبح شهرهای بزرگ با کاهش محسوس خودرو در سطح شهر مواجه شد اما رفته رفته این اتفاق رو به کاهش گذاشت و پس از مدتی با تعداد زیادی خودرو که در شهر در حال تردد هستند مواجه شدیم. یکی از مهم ترین دلایل این اتفاق تناقض هایی است که مردم شاهد آن بودند. روزهایی که آمار جان باخته ها و مبتلایانی که نیاز به مراقبت های ویژه داشتند بیشتر می شد و فشار مضاعفی بر کادر درمان وارد می آمد مردم هم برای کمک به کادر درمان، قوانین منع تردد را که در ابتدا سخت به نظر می رسید به خوبی رعایت کردند. اما رفته رفته و با زرد و آبی شدن برخی شهرها و با باز شدن بعضی از مشاغل مانند تالارهای پذیرایی که معمولا کارشان تا پاسی از شب ادامه دارد باعث شد کم کم مردم به این نتیجه برسند که این اتفاق دیگر برای حفظ سلامت شان نیست. یکی دیگر از دلایلی که باعث شد این اتفاق به تدریج در شهرهای بزرگ نادیده گرفته شود تغییر لحظه ای قوانین بود در ابتدا قرار بود این منع تردد شبانه فقط مخصوص شهرهای قرمز و نارنجی باشد اما با وجود این که برخی شهرها حتی دیگر شهر زرد هم محسوب نمی شدند و در وضعیت آبی به سر می بردند اعلام شد که منع تردد برای همه شهرها ادامه دارد و این موضوع باعث شد برخی دیگر به رعایت قانون پایبند نباشند. شاید بتوان ازدحام و ایجاد صفهای طولانی دیگر را که طی این مدت توسط برخی سازمان ها ایجاد شد هم در کم رنگ شدن رعایت منع تردد شبانه بی تاثیر ندانست وقتی مردم بی تفاوتی برخی مسئولان را در برابر خطر این تجمع ها که بیشتر از تردد شبانه سلامت مردم را به خطر می اندازند می بینند می تواند دلیلی باشد بر بی خیال شدن ممنوعیت تردد شبانه. گمانه های مردمی در شبکه های اجتماعی هرچند که ستاد ملی مقابله با کرونا علت منع تردد شبانه را کاهش شبنشینیها و دورهمی هایی که باعث انتقال و شیوع بیشتر کرونا می شود اعلام کرده اما تداوم آن در زمانی که شهرها در وضعیت زرد و آبی به سر می برند گمانه هایی را برای مردم پدید آورده است. یکی از مهم ترین گمانه هایی که در این زمینه مطرح شده مربوط به خاموشی های اخیر است. بسیاری از کاربران معتقدند که اگر این منع تردد برداشته شود بعد از ساعت 9 دوباره مغازه ها و پاساژها باز می مانند و میزان مصرف برق کشور بالا می رود و از آن جایی که به نظر می رسد شرکت برق قادر به تامین برق مورد نیاز کشور نیست احتمال خاموشی های بیشتری را در کشور در پی خواهد داشت. اما یکی دیگر از گمانه هایی که درباره دلیل ادامه دار شدن ممنوعیت های تردد شبانه مطرح شده درآمدی است که از جریمه خودروها در طرح ممنوعیت تردد شبانه به دست می آید. در همین زمینه خبرنگاری در توئیتر نوشت: «از زمان اجرای منع تردد شبانه ازساعت۲۱ به طور میانگین هر شب ۱۷ میلیارد تومان جریمه از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی صادر می شود.» بسیاری از کاربران از ستاد ملی مقابله با کرونا خواسته اند که فقط در حوزه سلامت مردم تصمیم بگیرد و درآمدزایی یا کم شدن مصرف برق در تصمیمات آن ستاد را دخالت ندهد تا اعتماد مردم به این ستاد که در این برهه نبض سلامت مردم را در دست گرفته از بین نرود.همچنین کاربران زیادی از ستاد ملی مقابله با کرونا خواستند در این زمینه شفاف سازی کند و به سوالات پیش آمده در این خصوص پاسخ دهد.