راننده مقصر صد در صد حادثه اعلامشده است!
با وجود گذشت حدود یک ماه از صدور نظریه کارشناسی درباره پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیطزیست که به فوت مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی انجامید، یکی از وکلای اولیای دم ضمن انتقاد از عدم ابلاغ نظریه به آنان گفت: بر اساس این نظریه، راننده مقصر صددرصدی اعلامشده این در حالی است که مستنداتی درزمینه قصور مسئولان از ابتدای امر وجود داشته و دارد.
به گزارش ایسنا، پرتو برهان پور اظهار کرد: در تیرماه به وکالت از اولیای دم هر دو خبرنگار، شکوائیه و وکالتنامه را در شعبه ۳ بازپرسی دادسرای ناحیه ۲۳ تهران - که ویژه نیابت قضایی است - ثبت کردیم اما اخیراً متوجه شدیم که در یک نظر کارشناسی به تاریخ ۵ شهریورماه بر اساس تصمیم یک هیئت سه نفره از «کارشناسان وزارت دادگستری درزمینه تصادفات و امور وسایل نقلیه موتوری زمینی» راننده مقصر صد درصد حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران اعلامشده است.
وی تأکید کرد: این نظر کارشناسی که در فضای مجازی منتشرشده است، نه به ما و نه به اولیای دم متأسفانه ابلاغ نشده است. ما برای نشان دادن حسن نیت خود و درخواست طی کردن روند قانونی، دوباره در ۱۳ شهریورماه لایحهای را مستقیماً به بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان نقده ارسال و تأکید کردیم ما وکلای رسمی این پرونده هستیم و باید نظر کارشناسی را به ما ابلاغ کنند تا بتوانیم نسبت به آن اعتراض کنیم اما تاکنون نظریه به ما ابلاغ نشده است. واقعانمی دانیم علت این کار چیست؟
وکیل اولیای دم تصریح کرد: از طرفین پرونده برای صدور هر نظریه کارشناسی باید دعوت شود اما این نظریه بدون دعوت از وکلای اولیای دم و وکیل خبرنگاران و خود خبرنگاران مجروح و استماع اظهارات همگی ما اعلامشده و عدم دعوت از وکلا و خبرنگاران مجروح شده تخلف هیئت کارشناسی نیز محسوب میشود.
وی با اشاره به برخی از مستندات قصور برخی دستگاهها که منجر به واژگونی اتوبوس خبرنگاران شد، گفت: از اول راننده اعلام کرد و ما هم میدانیم که اتوبوس به شرکت پیمانکار ایام و ذهاب کارخانه سیمان ارومیه تعلق داشت، فاقد صورت وضعیت بود و زیر نظر هیچ شرکت مسافربری قرار نداشت و تردد آن غیرمجاز بود.
برهان پور در پایان اظهار کرد: طبق مقررات هرگونه جابجایی مسافر مستلزم رعایت قوانین حملونقل جادهای است. جاده محل تردد اتوبوس خبرنگاران از نوع درجه ۲ روستایی بوده است. بر اساس گفتههای خبرنگاران مبنی بر وجود پیچها و شیبهای تند در جاده درجه ۲ روستایی نباید از چنین اتوبوسی استفاده میشد ضمن اینکه پیش از این اعلام کردهایم که بر اساس پیامکهای موجود و بلیتهای تهیهشده، این تور مطبوعاتی از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه برگزارشده است بنابراین صرفاً راننده نمیتواند مقصر باشد. سؤال اصل اینجاست که چرا همه این مستندات کنار گذاشتهشده است و راننده را مقصر صد در صد اعلام کردهاند. کارشناسان چطور توانستهاند نقش برگزارکنندگان این تور مطبوعاتی درزمینه انتخاب اتوبوس و جاده را نادیده بگیرند؟!