رئیس قرارگاه احیای بینش امر بهمعروف و نهی از منکر گفت: قرار است رشتهای در مقاطع ارشد و دکتری بهعنوان رشته امربهمعروف و نهی از منکر راهاندازی و محتوای درسی در این زمینه تولید شود. اعضای هیئتعلمی متخصص و علاقهمند میتوانند در زمینه تولید محتوای کتابهای آموزشی این رشته با ستاد امربهمعروف و نهی از منکر کشور همکاری کنند.
دکتر مهران صمدی ادامه داد: وقتیکه بحث ۲ فریضه امربهمعروف و نهی از منکر مطرح میشود، بلافاصله ذهنها به سمت مقوله حجاب و عفاف میرود درصورتیکه عرصه این ۲ فریضه بهمراتب گستردهتر از حجاب و عفاف است. حجاب و عفاف خیلی هم مهم است، اما عرصههای دیگری هم هست که ما نباید از آنها غفلت کنیم؛ بهعنوانمثال اگر امروز به یک هموطن توصیه میکنیم که ماسک بزند یا اگر به یک عابر میگوییم از خط عابر یا پل عابر پیاده تردد کن داریم امربهمعروف میکنیم و اگر به یک هموطن میگوییم که سفر غیرضروری نرود یا اگر به یک راننده گفته میشود که چراغقرمز را رد نکن یا اگر به یک کاسب توصیه میکنیم که گرانفروشی نکند یا اگر به یک همسایه توصیه میکنیم که با آب شرب ماشین را نشوید داریم نهی از منکر میکنیم. کسی که میخواهد امربهمعروف و نهی از منکر کند باید دانش داشته باشد، اعضای هیئتعلمی در رشته تخصصی خودشان دانش دارند بهطور مثال یک دکترای اقتصاد میتواند در حوزههای احتکار، گرانفروشی و بانکداری ورود کند و یک دکترای محیطزیست میتواند در حوزههای جنگل خواری، کوه خواری، معدن، شهرسازی یا فاضلابهای شهری ورود پیدا کند و یک دکترای مهندسی عمران میتواند در حوزه ساختوساز و کمکاریها و غفلتها و سوءاستفادههایی که میشود حاکمیت را امربهمعروف یا نهی از منکر کند. وی افزود: فلسفه تشکیل این گروههای مطالبه گری توسط اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی، تشکیل گروههای مطالبه گری و گشت ارشاد مسئولان است؛ یعنی اینها میآیند از مسئولان مطالبه گری میکنند و غفلتها و ترک فعلها و اشکالات را متذکر میشوند. در گام اول میبایست یک تفاهمنامهای بین دانشگاه آزاد اسلامی و ستاد امربهمعروف و نهی از منکر خراسان رضوی امضا شود که کارشان این باشد که در حوزه دانشی، بینشی، حقوقی و معاضدتهای قضایی ستاد و قرارگاه را حمایت و کمک کنند. رئیس قرارگاه احیای بینش امربهمعروف و نهی از منکر گفت: بعد از امضای تفاهمنامه، شرکت همکاران در دورههای امربهمعروف و نهی از منکر است تا ازنظر علمی، دانشی و معرفتی کاملاً اشراف پیدا بکنند و با آداب، مراتب، مراحل و نحوه ادای فریضتین آشنا بشوند چون گاه افرادی که در این حوزهها تخصص و اشراف ندارند به نیت امربهمعروف وارد میشوند، ولی در عمل مرتکب منکر میشوند. کار بعدی جمعآوری شبهات است، چراکه بهطورقطع دانشجویان شبهاتی خواهند داشت و همچنین اعضای هیئتعلمی سؤالاتی خواهند داشت که ما مایلیم که این پرسشها جمعآوری شود تا اینها را به نزد آقای گلپایگانی دبیر و قائممقام ستاد امربهمعروف و نهی از منکر کشور تقدیم کنیم و ایشان به این شبهات پاسخ دهند. نکته بعدی که میخواهیم انجام شود این است که انتظار داریم هدایت پایاننامهها به سمت موضوعات میانرشتهای برود و تا پایان سال ۱۴۰۰ در حوزه مهدوی هزار پایاننامه و رساله و در حوزه فریضتین حداقل در هر استان سه رساله به این سمت هدایت بشود نه اینکه دفاع بشود بلکه عنوان تصویب بشود و دانشجو شروع به تحقیق کردن کند. صمدی افزود: اقدام بعدی که بسیار مهم است تشکیل گروههای مطالبهگری است که کسانی که مایلاند گروههای مطالبهگری را تشکیل بدهند میتوانند به سایت «میدان مطالبه» رجوع کنند و شیوهنامه را مطالعه کنند. در ستاد امربهمعروف و نهی از منکر هم معاونتی به اسم معاونت علمی و آموزشی تشکیل شده است که کار این معاونت تهیه محتوای آموزشی برای گروههای مطالبهگری است و قرار است واحد درسی تعریف بشود و این واحد درسی در دانشگاهها تدریس بشود.