بشیر معتمدی درباره تغییر رویکردهایی که در صداوسیما دیده میشود، گفت: به نظر میرسد که با ریاست آقای جبلی، رویکردهای جدیدی در بخشهای مختلف صداوسیما در نظر گرفتهشده است و بازتاب آن را در تلویزیون و مخصوصاً بخشهای خبری همچون ماجرای اخیر بنزین میتوان دید. مدیریت ارشد صداوسیما به بخشهای خبری خود اجازه داد که بهموقع، بهنگام و بدون اینکه بخواهند قضیه را لاپوشانی کرده یا صورتمسئله را پاک کنند، اطلاعرسانی دقیقی انجام دهند و همین اقدام توانست جلوی شبکههای ماهوارهای یا خبرگزاریهای خارجی را برای التهاب آفرینی در جامعه، بگیرد.
وی با تأکید بر اینکه «به نظر میرسد که صداوسیما برای اینکه بتواند این رویکرد را ادامه دهد نیاز به دو معیار دارد که باید همیشه آنها را اجرا کند.» گفت: یکی در مورد اخبار است که به نظر من روند اطلاعرسانی بههنگام و اینکه سعی کنند جوانب مختلف قضیه را بررسی کنند میتواند کمککننده باشد؛ اما نیاز مهم این است که این رویکرد را محدود و مخصوص یک بخش خاص نکنند. البته رویکرد آقای جبلی در مواردی همچون مسئله آقای زاکانی شهردار تهران نشان داد که این محدودیتها تا حدودی برداشته شده است. بهطوریکه اجازه داده شد با پیگیری بهموقع مسئله انتصابات فامیلی در شهرداری، جلوی فساد گرفته شود؛ بنابراین، در بخش خبری، اطلاعرسانی به هنگام، بهموقع و بدون سانسور و بدون داشتن جهتگیری خاص سیاسی، اصلی لازمالاجراست و بخشهای دیگر هم میتوانند فضایی همچون بخش خبری داشته باشند.این پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه نام صداوسیما، رسانه ملی است، گفت: این سنجش بسیار مهمی است که صداوسیما ببیند آیا معیار ملی بودن و مصادیقش را دارد یا نه؟ ملی بودن یعنی اینکه اجازه دهد صداهای مختلف در قضایای مختلف شنیده شود؛ اما متأسفانه در سالهای گذشته این رویکرد مهم وجود نداشته یا خیلی کمرنگ بوده است و سعی میشده که فقط یک دیدگاه، یک جریان و یک فکر ارائه شود. در قضیه اخیر واکسن کرونا که اقلیتی از مخالفان داشت که همین گروه کوچک بالاخره صدایی داشتند و تجمع کرده بودند، بالاخره بعد از مدتها صداوسیما اجازه داد این گروه در برنامه گفتگوی ویژه خبری حاضر شده و حرفهایشان را بزنند. این رویکرد باید در همه بخشها ادامه پیدا کند. اگر صداوسیما میخواهد واقعاً نام رسانه ملی را داشته باشد باید بلندگوی صداهای مختلف باشد. اینجاست که اتفاقاً اقناع صورت میگیرد؛ نه اینکه بلندگو را صرفاً جلوی مردمی قرار بدهی که موافق تزریق واکسن هستند. کسی که مخالف است، با این گزارش کوتاه یکسویه اقناع نمیشود. جایی قانع میشود که اجازه بدهند صدای دیدگاههای مختلف شنیده شود و خود مخاطب قضاوت کند و به نتیجه برسد. من پیشنهادم به صداوسیما این است که این رویکردها را در موضوعات مختلف بهویژه مسئله مهم اقتصاد در پیش بگیرند و اجازه بدهند دیدگاههای مختلف اقتصادی حرفشان را مقابل مردم بزنند. بهطور مثال در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که از بحثهای مهم روز است و میتواند تنشهایی را در جامعه ایجاد کند، اقتصاددانها اعلام آمادگی کردهاند که با دولت مناظره کنند؛ صداوسیما میتواند این گروه را دعوت کند و اجازه دهد این گفتگو شکل بگیرد تا اگر قرار به حذف این ارز است، مردم بدانند که چه تبعات و در مقابل چه محاسنی دارد. او با تأکید بر اینکه «گزارشهای کوتاه خبری مانند ۲۰ و ۳۰ که خیلی کوتاه، فقط جنبههای مثبت طرح را بیان میکنند نه به نفع کشور است و نه حتی خود صداوسیما.» تصریح کرد: اگر صداوسیما میخواهد به جایگاه قبلیاش برگردد باید اجازه بدهد صداهای مختلف از آن شنیده شود. معتمدی بابیان اینکه همین رویکرد باید در سریالها هم در پیش گرفته شود، گفت: ما نیاز داریم که اقوام مختلف در سریالهای تلویزیونی بازنمایی شوند. بعد از مدتها در سریال «نون. خ» قوم کرد نمایش داده شده بود و بازخوردهای مثبتی داشت. الان وقت آن است که سراغ اقوام دیگر همچون بلوچها برویم که به شدت نسبت به جامعه واگرا هستند و یا سراغ اهل سنت برویم که در رسانه ملی هیچگاه نمایش داده نمیشوند.
عضو هیئتعلمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات با اشاره به اینکه «رسانه ملی باید اجازه دهد، صدای زنان، اقوام مختلف و تفاوتهای فرهنگی شنیده شود.»، گفت: متأسفانه اکنون در بسیاری از سریالها به این رویکرد توجه نمیشود؛ اما با داستانهای خوب و زیبا میتوان صداها و تفکرهای مختلف را بازنمایی کرد تا حس همدلی و همگرایی بین اقوام تقویت شود. وی در ادامه بابیان اینکه «به نظر من نتایج نظرسنجی ایسپا در شهریورماه امسال، زنگ خطری برای صداوسیما بود» گفت: این پایشها نشان میداد که در سال ۱۴۰۰، تنها ۴۲ درصد مردم اخبار روز را از طریق منابع خبری صداوسیما پیگیری میکنند. درحالیکه در سال ۱۳۹۷، میزان ارجاع مردم به منابع خبری صداوسیما ۵۷ درصد بوده و درواقع طی این سه سال، مرجعیت صداوسیما میان مردم ۱۵ درصد کاهشیافته است. معتمدی در پایان با تأکید بر اینکه این آمارها نشان میدهد که صداوسیما نتوانسته رویکردهای ملی را حفظ کند، یادآور شد: اگر صداوسیما میخواهد این اعتماد دوباره بالا برود، باید اجازه بدهد که صداهای مختلف شنیده شود و درعینحال در مباحث خبری، سعی کند دقیق، بهموقع و بدون جانبداری سیاسی مشکلات موجود را مطرح کند و درنهایت این رویکردهایی که اکنون در پیش گرفته شده، مقطعی نبوده و تداوم داشته باشد.