توسعه با آموزش‌وپرورش؛ نمایندگان موضوع را درک کنید

حسین مقصودی - معلم و نماینده پیشین مجلس

 

عدم رأی اعتماد مجلس به دو وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش حکایت از حساسیت نمایندگان و تأثیر فرهنگیان بر روی نمایندگان در انتخاب وزیر آموزش دارد. معرفی گزینه سوم، یوسف نوری به دلایل مختلف شانس رأی آوردن در مجلس دارد. ایشان معلمی را از کلاس درس در مناطق محروم و با گچ و تخته و تحصیل در مراکز تربیت‌معلم شروع و مراحل رشد و ترقی را از کف تا ستاد طی کرده است.

امروز آموزش با چالش‌های فراوان روبه‌رو است که توسط یک نفر حل نمی‌شود. صدای اعتراض معلمان در شهرها نسبت به حقوق، مزایا، معیشت و اوضاع کلاس‌های درس شنیده می‌شود. موضوع کرونا و ورود کامل بستر فضای مجازی به فضای کلاس درس و آموزش باعث شده دانش‌آموزان به‌ویژه در مناطق محروم و روستاها به دلیل کمبود امکانات، فقر مالی و نبود اینترنت از درس و کلاس درس فاصله بگیرند، به‌طور مثال با تعطیلی خوابگاه‌های دانش‌آموزی در مدارس شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها ازجمله خوابگاه‌های مدارس نمونه که محل جذب دانش‌آموزان مستعد از مناطق محروم روستایی بود باعث برگشت دانش‌آموزان به روستاها شده است. این دانش‌آموزان نتوانستند در یک فضای رقابتی سالم در کنکور شرکت کنند و آسیب جدی روحی و روانی برای این دانش‌آموزان به وجود آمده است که اثرات مخرب آن را در آینده خواهیم دید. یکی دیگر از مشکلات وضع موجود این است که با توجه افزایش تورم، افزایش چنددرصدی حقوق معلمان و حتی اجرای طرح رتبه‌بندی با تأخیر، نوشدارو بعد از مرگ سهراب خواهد بود و تأثیر چندانی در اقتصاد و معیشت فرهنگیان ندارد. دراین‌ارتباط لازم است دولت-مجلس در کنار نگاه حاکمیتی تعلیم ‌و تربیت، به نگاه اقتصادی توجه کنند. انتخاب یوسف نوری و حمایت از برنامه‌های او تا حدودی مشکل معیشتی و آسیب‌های اجتماعی را در خانواده بزرگ فرهنگیان حل خواهد کرد. باید قبول کنیم که در شرایط فعلی کشور و بحران‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، بدون حل اقتصاد و معیشت معلم، وقتی اعلام می‌کنیم خط فقر برای یک خانواده سه‌نفره حدود ۱۰ میلیون تومان است، اما میانگین حقوق معلمان ۵ الی ۶ میلیون تومان است.

دولت-مجلس باید نگاه خود را به آموزش با توجه به شرایط فعلی تغییر عملی دهند و باید قبول کنیم که در شرایط تحریمی و افزایش تورم، به اقتصاد نظام تعلیم ‌و تربیت افسار زده ‌شده و از آن سواری گرفته می‌شود؛ اما با وجود مشکلات نباید ناامید شد و این‌گونه فکر کرد که به آخر خط رسیده‌ایم، زیرا می‌توان باتدبیر از بحران‌ها عبور کرد. پرسش این است که کشورهایی مثل ژاپن، آلمان، کره جنوبی و مالزی چگونه از بحران‌های سخت عبور کرده‌اند؟ رمز موفقیت آن کشورهای دیروز ورشکسته و امروزه توسعه‌یافته، توجه ویژه به معلم و کلاس درس است. کشورهای توسعه‌یافته مثل کره جنوبی، ژاپن و آلمان که امروز به توسعه اقتصادی و اجتماعی رسیده‌اند پس از جنگ جهانی دوم وضعشان بدتر از ایران کنونی بود، ولی توانستند مشکلات را حل و به توسعه و رفاه دست یابند. «مسئولان دولت به‌ویژه مسئولان اقتصادی باید نسبت به آموزش‌وپرورش و مسائل معیشتی معلمان نگاه ویژه و فراتر از دستگاه‌های دیگر داشته باشند و بدانند هرگونه هزینه در این مجموعه، سرمایه‌گذاری برای آینده و ایجاد ارزش‌افزوده است.» آموزش، زیربنای رشد و توسعه است. اهداف و برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را با برنامه‌ریزی در آموزش و شرایط روز کشور و نگاه به جهان می‌توان هماهنگ و همسو کرد.

اگر به دلایل ظهور انقلاب اسلامی نگاه کنیم، یکی از پایه‌های اصیل ظهور انقلاب و سقوط شاه، اعتراض معلمین و هماهنگ شدن دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان به اوضاع معیشتی، بی‌عدالتی آموزشی، فاصله طبقاتی و فقر تحصیلی بود. متأسفانه عدم اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی که می‌گوید آموزش‌وپرورش تا پایان متوسطه رایگان است، ولی بعدها مدارس خصوصی برای بچه‌های پولدار درست شد. عدم توجه به آموزش، مشکلات معیشتی و مسکن فرهنگیان می‌تواند اوضاع آموزش‌وپرورش را بدتر کند. دولت باید این درس و عبرت تاریخی را با شناخت از غیرت و خلق‌وخوی ایرانیان آویزه گوش خود قرار دهد که با دسته‌بندی کردن معلمان و مدارس، افزایش چنددرصدی حقوق معلمان و ایجاد فضای بسته و محدود در بین فرهنگیان راه به‌جایی نخواهد برد. معرفی یوسف نوری را برای صدارت وزارت آموزش با نگاه تخصصی و اقتصادی او به فال نیک و راهکارهای نو در حل مشکلات آموزش می‌گیریم. نگارنده به‌عنوان یک معلم و نماینده پیشین مجلس، ضمن استقبال از گزینه معرفی‌شده انتظار دارد نمایندگان مجلس به وی به‌عنوان سکان‌داری وزارت آموزش رأی دهند.

ماحصل این نوشتار توجه و نگاه نو به آموزش به جهت تقویت اقتصاد و معیشت خانواده بزرگ فرهنگیان به‌عنوان بزرگ‌ترین قشر امروز جامعه ایران که زیربنای توسعه کشور با تربیت و آموزش صحیح دانش‌آموزان در دستان آن‌هاست. انتظار می‌رود نمایندگان مجلس با نگاه به برنامه وزیر پیشنهادی که نو و مدرن است به او رأی دهند تا 14 میلیون دانش‌آموز و معلم از بلاتکلیفی درآیند.

 

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/81418/

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه

توسعه با آموزش‌وپرورش؛ نمایندگان موضوع را درک کنید

حسین مقصودی - معلم و نماینده پیشین مجلس

 

عدم رأی اعتماد مجلس به دو وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش حکایت از حساسیت نمایندگان و تأثیر فرهنگیان بر روی نمایندگان در انتخاب وزیر آموزش دارد. معرفی گزینه سوم، یوسف نوری به دلایل مختلف شانس رأی آوردن در مجلس دارد. ایشان معلمی را از کلاس درس در مناطق محروم و با گچ و تخته و تحصیل در مراکز تربیت‌معلم شروع و مراحل رشد و ترقی را از کف تا ستاد طی کرده است.

امروز آموزش با چالش‌های فراوان روبه‌رو است که توسط یک نفر حل نمی‌شود. صدای اعتراض معلمان در شهرها نسبت به حقوق، مزایا، معیشت و اوضاع کلاس‌های درس شنیده می‌شود. موضوع کرونا و ورود کامل بستر فضای مجازی به فضای کلاس درس و آموزش باعث شده دانش‌آموزان به‌ویژه در مناطق محروم و روستاها به دلیل کمبود امکانات، فقر مالی و نبود اینترنت از درس و کلاس درس فاصله بگیرند، به‌طور مثال با تعطیلی خوابگاه‌های دانش‌آموزی در مدارس شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها ازجمله خوابگاه‌های مدارس نمونه که محل جذب دانش‌آموزان مستعد از مناطق محروم روستایی بود باعث برگشت دانش‌آموزان به روستاها شده است. این دانش‌آموزان نتوانستند در یک فضای رقابتی سالم در کنکور شرکت کنند و آسیب جدی روحی و روانی برای این دانش‌آموزان به وجود آمده است که اثرات مخرب آن را در آینده خواهیم دید. یکی دیگر از مشکلات وضع موجود این است که با توجه افزایش تورم، افزایش چنددرصدی حقوق معلمان و حتی اجرای طرح رتبه‌بندی با تأخیر، نوشدارو بعد از مرگ سهراب خواهد بود و تأثیر چندانی در اقتصاد و معیشت فرهنگیان ندارد. دراین‌ارتباط لازم است دولت-مجلس در کنار نگاه حاکمیتی تعلیم ‌و تربیت، به نگاه اقتصادی توجه کنند. انتخاب یوسف نوری و حمایت از برنامه‌های او تا حدودی مشکل معیشتی و آسیب‌های اجتماعی را در خانواده بزرگ فرهنگیان حل خواهد کرد. باید قبول کنیم که در شرایط فعلی کشور و بحران‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، بدون حل اقتصاد و معیشت معلم، وقتی اعلام می‌کنیم خط فقر برای یک خانواده سه‌نفره حدود ۱۰ میلیون تومان است، اما میانگین حقوق معلمان ۵ الی ۶ میلیون تومان است.

دولت-مجلس باید نگاه خود را به آموزش با توجه به شرایط فعلی تغییر عملی دهند و باید قبول کنیم که در شرایط تحریمی و افزایش تورم، به اقتصاد نظام تعلیم ‌و تربیت افسار زده ‌شده و از آن سواری گرفته می‌شود؛ اما با وجود مشکلات نباید ناامید شد و این‌گونه فکر کرد که به آخر خط رسیده‌ایم، زیرا می‌توان باتدبیر از بحران‌ها عبور کرد. پرسش این است که کشورهایی مثل ژاپن، آلمان، کره جنوبی و مالزی چگونه از بحران‌های سخت عبور کرده‌اند؟ رمز موفقیت آن کشورهای دیروز ورشکسته و امروزه توسعه‌یافته، توجه ویژه به معلم و کلاس درس است. کشورهای توسعه‌یافته مثل کره جنوبی، ژاپن و آلمان که امروز به توسعه اقتصادی و اجتماعی رسیده‌اند پس از جنگ جهانی دوم وضعشان بدتر از ایران کنونی بود، ولی توانستند مشکلات را حل و به توسعه و رفاه دست یابند. «مسئولان دولت به‌ویژه مسئولان اقتصادی باید نسبت به آموزش‌وپرورش و مسائل معیشتی معلمان نگاه ویژه و فراتر از دستگاه‌های دیگر داشته باشند و بدانند هرگونه هزینه در این مجموعه، سرمایه‌گذاری برای آینده و ایجاد ارزش‌افزوده است.» آموزش، زیربنای رشد و توسعه است. اهداف و برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را با برنامه‌ریزی در آموزش و شرایط روز کشور و نگاه به جهان می‌توان هماهنگ و همسو کرد.

اگر به دلایل ظهور انقلاب اسلامی نگاه کنیم، یکی از پایه‌های اصیل ظهور انقلاب و سقوط شاه، اعتراض معلمین و هماهنگ شدن دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان به اوضاع معیشتی، بی‌عدالتی آموزشی، فاصله طبقاتی و فقر تحصیلی بود. متأسفانه عدم اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی که می‌گوید آموزش‌وپرورش تا پایان متوسطه رایگان است، ولی بعدها مدارس خصوصی برای بچه‌های پولدار درست شد. عدم توجه به آموزش، مشکلات معیشتی و مسکن فرهنگیان می‌تواند اوضاع آموزش‌وپرورش را بدتر کند. دولت باید این درس و عبرت تاریخی را با شناخت از غیرت و خلق‌وخوی ایرانیان آویزه گوش خود قرار دهد که با دسته‌بندی کردن معلمان و مدارس، افزایش چنددرصدی حقوق معلمان و ایجاد فضای بسته و محدود در بین فرهنگیان راه به‌جایی نخواهد برد. معرفی یوسف نوری را برای صدارت وزارت آموزش با نگاه تخصصی و اقتصادی او به فال نیک و راهکارهای نو در حل مشکلات آموزش می‌گیریم. نگارنده به‌عنوان یک معلم و نماینده پیشین مجلس، ضمن استقبال از گزینه معرفی‌شده انتظار دارد نمایندگان مجلس به وی به‌عنوان سکان‌داری وزارت آموزش رأی دهند.

ماحصل این نوشتار توجه و نگاه نو به آموزش به جهت تقویت اقتصاد و معیشت خانواده بزرگ فرهنگیان به‌عنوان بزرگ‌ترین قشر امروز جامعه ایران که زیربنای توسعه کشور با تربیت و آموزش صحیح دانش‌آموزان در دستان آن‌هاست. انتظار می‌رود نمایندگان مجلس با نگاه به برنامه وزیر پیشنهادی که نو و مدرن است به او رأی دهند تا 14 میلیون دانش‌آموز و معلم از بلاتکلیفی درآیند.

 

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/81418/

ارسال دیدگاه شما