خوراکی‌هایی برای کمک به کاهش آسیب آلودگی هوا

آلودگی هوا چهارمین علت مرگ در دنیا محسوب می‌شود و بعد از فشارخون بالا، مصرف دخانیات و سوءتغذیه، چهارمین علت مرگ‌ومیر است و دومین علت مرگ ناشی از بیماری‌های غیر واگیر بعد از مصرف دخانیات قرار دارد. این نشان می‌دهد که آلودگی هوا اثر زیادی برافزایش مرگ‌های زودرس در دنیا دارد. به گزارش ایسنا، در شرایط آلودگی هوا مردم و به‌ویژه گروه‌های حساس باید شیر و لبنیات کم‌چرب مصرف کنند. مصرف روزانه دو لیوان شیر کم‌چرب به کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا کمک می‌کند، زیرا کلسیم موجود در شیر مانع از جذب آلاینده‌هایی مانند فلزات سنگین می‌شود. میوه‌های دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدان از مواد غذایی مفید در زمان آلودگی هوا هستند. مصرف میوه‌های دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدان از سلول‌های بدن در مقابل آسیب دیدن در شرایط آلودگی هوا محافظت می‌کند که سیب یکی از میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان است. مرکبات و میوه‌های با رنگ نارنجی، زرد و قرمز، موز، خرمالو، انواع فلفل‌های سبز و نارنجی، هویج، چای سبز و سیاه، روغن‌های سویا، آفتابگردان، کلزا و زیتون نقش آنتی‌اکسیدانی دارند و در شرایط آلودگی هوا از بدن مراقبت می‌کنند. همچنین مصرف دو وعده ماهی در هفته در شرایط آلودگی هوا بسیار مهم است؛ زیرا ماهی به دلیل وجود ویتامین E و امگا ۳ به کاهش عوارض آلودگی هوا کمک می‌کند. مصرف زیاد آب و مایعات در زمان آلودگی باعث شستشوی دستگاه گوارش و رفع عطش و خشکی دهان ناشی از این شرایط هوایی می‌شود و از سوی دیگر، با مصرف آب، بخشی از آلودگی هوا که وارد بدن شده، از راه ادرار دفع می‌شود. در شرایط آلودگی هوا، مصرف نوشابه‌های گازدار به دلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می‌تواند آثار سوء آلودگی هوا را دو برابر افزایش دهد. در شرایط آلودگی هوا، مصرف روزانه حداقل ۴۰۰ گرم میوه و سبزیجات که معادل ۳ واحد میوه و ۲ واحد سبزی است، بسیار مفید است.

 

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/81460/

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه

خوراکی‌هایی برای کمک به کاهش آسیب آلودگی هوا

آلودگی هوا چهارمین علت مرگ در دنیا محسوب می‌شود و بعد از فشارخون بالا، مصرف دخانیات و سوءتغذیه، چهارمین علت مرگ‌ومیر است و دومین علت مرگ ناشی از بیماری‌های غیر واگیر بعد از مصرف دخانیات قرار دارد. این نشان می‌دهد که آلودگی هوا اثر زیادی برافزایش مرگ‌های زودرس در دنیا دارد. به گزارش ایسنا، در شرایط آلودگی هوا مردم و به‌ویژه گروه‌های حساس باید شیر و لبنیات کم‌چرب مصرف کنند. مصرف روزانه دو لیوان شیر کم‌چرب به کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا کمک می‌کند، زیرا کلسیم موجود در شیر مانع از جذب آلاینده‌هایی مانند فلزات سنگین می‌شود. میوه‌های دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدان از مواد غذایی مفید در زمان آلودگی هوا هستند. مصرف میوه‌های دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدان از سلول‌های بدن در مقابل آسیب دیدن در شرایط آلودگی هوا محافظت می‌کند که سیب یکی از میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان است. مرکبات و میوه‌های با رنگ نارنجی، زرد و قرمز، موز، خرمالو، انواع فلفل‌های سبز و نارنجی، هویج، چای سبز و سیاه، روغن‌های سویا، آفتابگردان، کلزا و زیتون نقش آنتی‌اکسیدانی دارند و در شرایط آلودگی هوا از بدن مراقبت می‌کنند. همچنین مصرف دو وعده ماهی در هفته در شرایط آلودگی هوا بسیار مهم است؛ زیرا ماهی به دلیل وجود ویتامین E و امگا ۳ به کاهش عوارض آلودگی هوا کمک می‌کند. مصرف زیاد آب و مایعات در زمان آلودگی باعث شستشوی دستگاه گوارش و رفع عطش و خشکی دهان ناشی از این شرایط هوایی می‌شود و از سوی دیگر، با مصرف آب، بخشی از آلودگی هوا که وارد بدن شده، از راه ادرار دفع می‌شود. در شرایط آلودگی هوا، مصرف نوشابه‌های گازدار به دلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می‌تواند آثار سوء آلودگی هوا را دو برابر افزایش دهد. در شرایط آلودگی هوا، مصرف روزانه حداقل ۴۰۰ گرم میوه و سبزیجات که معادل ۳ واحد میوه و ۲ واحد سبزی است، بسیار مفید است.

 

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/81460/

ارسال دیدگاه شما