رئیس پلیس راهور تشریح کرد

علت تصادفات جاده ای و شهری

علت تصادفات جاده ای و شهری

اشاره: پلیس راهور بار دیگر خطر تصادفات، خودروهای و موتورسیکلت‌های فرسوده را به مردم گوشزد کرد و به مردم هشدار داد تا مردم مراقب جانشان باشند. سردار هادیان فر گفت: 32 درصد وسایل نقلیه فرسوده و ۸۰ درصد راه‌های کشور دوطرفه و ناامن است. جزییات بیشتر را در ادامه می‌خوانید.

پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرد که ۳۲ درصد از کل وسایل نقلیه در کشور فرسوده است و این موضوع در کنار تولید وسایل نقلیه ناایمن و ... ازجمله دلایل تصادفات رانندگی است. به گزارش ایسنا، سردار سید کمال هادیان فر در نشست خبری دیروز که در شهرک آزمایش برگزار شد، گفت: حدود ۳۴ درصد از تصادفات رانندگی در کشور ما در جاده‌ها رخ می‌دهد اما حدود ۷۳ درصد از جان‌باختگان در جاده‌ها هستند که این نشان می‌دهد باید به جاده‌ها توجه ویژه‌تری شود. در حال حاضر ۷۰۰۰ واحد گشتی ما در جاده‌ها فعال است و ۴۶۰۰ دوربین جاده‌ای و ۵۳۰۰ دوربین شهری نیز برای ثبت تخلفات فعال است.

 اسقاط «صوری» خودروها
وی از وضعیت اسقاط خودروهای فرسوده نیز انتقاد کرد و گفت: آنچه به عنوان اسقاط خودرو انجام می‌شود عمدتاً صوری است و بیشتر حواله‌ها باطل می‌شود تا اینکه خودرویی اسقاط شود، این یک آسیب جدی است و سهم قابل‌توجهی هم در تصادفات دارد. پلیس راهنمایی و رانندگی بابیان اینکه ۳۷ میلیون وسیله نقلیه سبک و سنگین در کشور در حال تردد است، گفت: از این تعداد حدود ۱۲ میلیون دستگاه نیز موتورسیکلت است اما متأسفانه حدود ۳۲ درصد از این وسایل فرسوده است و همان‌طور که گفتم روند اسقاط نیز مناسب نیست. هادیان فر افزود: حدود ۸۰ درصد موتورسیکلت‌ها و حدود ۸۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی ما نیز فرسوده است که این یک هشدار جدی است و در تصادفات نیز مؤثر است. به گفته وی، تولید خودروی ناایمن، خودروهای فرسوده، کمبود ناوگان امداد هوایی و ... ازجمله دلایل تصادفات رانندگی و عوامل مؤثر بر آن است.
با قبضی نو جریمه پرداخت نکنید
هادیان فر در مورد پرداخت جرائم رانندگی نیز اظهار کرد: درخواست ما از شهروندان این است که برای پرداخت جرائم خود به سایت راهور ۱۲۰ یا بانک‌های معتبر مراجعه کنند و از نرم‌افزارهایی مانند قبضی نو و ... استفاده نکنند چراکه این نرم‌افزارها از رسوب پول سود می‌کنند و به همین دلیل در لحظه خلافی تسویه نمی‌شود و همین موضوع مشکلاتی را در مراکز شماره‌گذاری و ... ایجاد می‌کند.

15000 نفر قربانی تصادفات رانندگی
وی بابیان این‌که در سال ۹۹، ۱۵ هزار و ۳۹۶ نفر در تصادفات رانندگی فوت شدند گفت: این آمار نسبت به سال ۹۸ کاهش چشمگیری داشت. هادیان فر بابیان این‌که با استاندارد جان‌باختگان به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه عدد ما از ۴.۸ به ۴.۲ طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ رسیده است. به ازای هر صد هزار نفر جمعیت نیز عدد ما از ۲۰.۳ در سال ۹۸ به ۱۷.۳ در سال ۹۹ رسید و به ازای هر ۱ میلیارد پیمایش نیز از عدد ۳۳ در سال ۹۸ به عدد ۳۰ جان‌باخته در سال ۹۹ رسیدیم که امیدوارم این وضعیت در سال ۱۴۰۰ نیز قابل تحقق باشد.

کشته‌شدگان تصادفات راندگی امسال
وی به آمار جان‌باختگان حوادث رانندگی در ۹ ماهه امسال نیز اشاره کرد و گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۳ هزار و ۱۵۴ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که این آمار در نه‌ماهه سال ۹۹، ۱۱ هزار و ۷۷۴ مورد بود که نشان‌دهنده افزایش ۱۱.۷ درصدی است. البته ما باید این روند را کنترل کنیم و بتوانیم در مدت زمان باقی‌مانده روند کاهشی دو سال اخیر را تداوم ببخشیم. هادیان فر همچنین از افزایش یک‌درصدی سرعت متوسط خودروها در سال جاری خبر داد و گفت: سرعت غیرمجاز خودروها نیز ۳۵ درصد افزایش داشته است البته سبقت غیرمجاز کاهشی ۱۴ درصدی داشته است. وی در بخش دیگری از نشست خبری به سهم کاربران ترافیک از آمار کلی جان‌باختگان اشاره کرد و گفت: ۳۲.۸ درصد از جان‌باختگان حوادث رانندگی در سال جاری سرنشین خودرو بودند، ۲۴ و نیم درصد راننده بودند و ۲۳.۳ درصد نیز موتورسوار بودند. همچنین ۱۹.۴ درصد از این آمار را عابران پیاده شامل می‌شود که اکثر آنها یا سالمند بودند یا خردسال. وی بابیان این‌که سالانه به‌طور متوسط ۳۰۱ هزار نفر در تصادفات مصدوم می‌شوند افزود: از این تعداد حدود ۱۵ درصد دچار معلولیت می‌شوند. در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ نیز ۲۴۸ هزار نفر در تصادفات رانندگی مصدوم و مجروح شدند.

علت وقوع تصادفات
هادیان فر درباره علت وقوع تصادفات نیز یادآور شد: ۳۸ درصد تصادفات و درواقع مهم‌ترین علل وقوع تصادفات عدم توجه به جلو است، ۱۹.۵ درصد مربوط به عدم رعایت حق تقدم بوده و ۹.۱ درصد نیز ناشی از ناتوانی در کنترل وسایل نقلیه است. وی بابیان این‌که ۵۱ درصد از جان‌باختگان حوادث رانندگی در صحنه تصادفات، جان خود را از دست می‌دهند گفت: این اتفاق به دلایل مختلفی ازجمله شدت تصادف، دیر رسیدن خودروهای امدادی و ... بستگی دارد. ۶ درصد در حین انتقال جان خود را از دست می‌دهند و ۴۳ درصد نیز در مراکز درمانی فوت می‌کنند. هادیان فر بابیان این‌که ۶۰ درصد تصادفات نیز در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد گفت: ۱۷ درصد از کل فوتی‌های ما در ۳ هزار و ۹۰۰ نقطه حادثه‌خیز جان خود را از دست داده‌اند و این یعنی در این نقاط تصادفات مرگ‌بار چندین بار تکرار شده است. در مجموع ۳ هزار نقطه ناامن در جاده‌ها و ۲ هزار نقطه ناامن ترافیکی یا همان نقطه حادثه‌خیز در شهرها داریم که این‌ها باید از سوی شهرداری‌ها و وزارت راه موردتوجه قرار بگیرد. بیش‌ترین افزایش جان‌باختگان تصادفات ما نیز در شهریورماه و مهرماه امسال بوده است. وی بابیان این‌که در مجموع کل تصادفات ما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی ۸ درصدی داشته است گفت: همچنین ۲۰ تخلف حادثه‌ساز نیز ۱۰ درصد افزایش داشته است. وی فرسودگی خودروها، تولید خودروهای ناایمن، استفاده نکردن از کمربند ایمنی، صحبت و کار با تلفن همراه در حین رانندگی و کمبود امکانات امداد و نجات را ازجمله دلایل وقوع تصادفات برشمرد و گفت: ۸۰ درصد راه‌های ما دوطرفه است. دوطرفه به این معنا که هیچ جداکننده‌ای بین خودروهایی که از سوی مقابل می‌آیند وجود ندارد و این هم یکی از عوامل وقوع تصادفات است. مانند آنچه اخیراً در محور آبادان و خرمشهر رخ داد. وی افزود: گزارش اسقاط ۱۹ هزار خودرو نیز به ما رسیده است که همان‌طور که گفتم درصد قابل‌توجهی از این‌ها صوری است و البته همین ۱۹ هزار هم عدد بسیار کمی است.

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/84744/

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه

رئیس پلیس راهور تشریح کرد

علت تصادفات جاده ای و شهری

علت تصادفات جاده ای و شهری

اشاره: پلیس راهور بار دیگر خطر تصادفات، خودروهای و موتورسیکلت‌های فرسوده را به مردم گوشزد کرد و به مردم هشدار داد تا مردم مراقب جانشان باشند. سردار هادیان فر گفت: 32 درصد وسایل نقلیه فرسوده و ۸۰ درصد راه‌های کشور دوطرفه و ناامن است. جزییات بیشتر را در ادامه می‌خوانید.

پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرد که ۳۲ درصد از کل وسایل نقلیه در کشور فرسوده است و این موضوع در کنار تولید وسایل نقلیه ناایمن و ... ازجمله دلایل تصادفات رانندگی است. به گزارش ایسنا، سردار سید کمال هادیان فر در نشست خبری دیروز که در شهرک آزمایش برگزار شد، گفت: حدود ۳۴ درصد از تصادفات رانندگی در کشور ما در جاده‌ها رخ می‌دهد اما حدود ۷۳ درصد از جان‌باختگان در جاده‌ها هستند که این نشان می‌دهد باید به جاده‌ها توجه ویژه‌تری شود. در حال حاضر ۷۰۰۰ واحد گشتی ما در جاده‌ها فعال است و ۴۶۰۰ دوربین جاده‌ای و ۵۳۰۰ دوربین شهری نیز برای ثبت تخلفات فعال است.

 اسقاط «صوری» خودروها
وی از وضعیت اسقاط خودروهای فرسوده نیز انتقاد کرد و گفت: آنچه به عنوان اسقاط خودرو انجام می‌شود عمدتاً صوری است و بیشتر حواله‌ها باطل می‌شود تا اینکه خودرویی اسقاط شود، این یک آسیب جدی است و سهم قابل‌توجهی هم در تصادفات دارد. پلیس راهنمایی و رانندگی بابیان اینکه ۳۷ میلیون وسیله نقلیه سبک و سنگین در کشور در حال تردد است، گفت: از این تعداد حدود ۱۲ میلیون دستگاه نیز موتورسیکلت است اما متأسفانه حدود ۳۲ درصد از این وسایل فرسوده است و همان‌طور که گفتم روند اسقاط نیز مناسب نیست. هادیان فر افزود: حدود ۸۰ درصد موتورسیکلت‌ها و حدود ۸۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی ما نیز فرسوده است که این یک هشدار جدی است و در تصادفات نیز مؤثر است. به گفته وی، تولید خودروی ناایمن، خودروهای فرسوده، کمبود ناوگان امداد هوایی و ... ازجمله دلایل تصادفات رانندگی و عوامل مؤثر بر آن است.
با قبضی نو جریمه پرداخت نکنید
هادیان فر در مورد پرداخت جرائم رانندگی نیز اظهار کرد: درخواست ما از شهروندان این است که برای پرداخت جرائم خود به سایت راهور ۱۲۰ یا بانک‌های معتبر مراجعه کنند و از نرم‌افزارهایی مانند قبضی نو و ... استفاده نکنند چراکه این نرم‌افزارها از رسوب پول سود می‌کنند و به همین دلیل در لحظه خلافی تسویه نمی‌شود و همین موضوع مشکلاتی را در مراکز شماره‌گذاری و ... ایجاد می‌کند.

15000 نفر قربانی تصادفات رانندگی
وی بابیان این‌که در سال ۹۹، ۱۵ هزار و ۳۹۶ نفر در تصادفات رانندگی فوت شدند گفت: این آمار نسبت به سال ۹۸ کاهش چشمگیری داشت. هادیان فر بابیان این‌که با استاندارد جان‌باختگان به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه عدد ما از ۴.۸ به ۴.۲ طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ رسیده است. به ازای هر صد هزار نفر جمعیت نیز عدد ما از ۲۰.۳ در سال ۹۸ به ۱۷.۳ در سال ۹۹ رسید و به ازای هر ۱ میلیارد پیمایش نیز از عدد ۳۳ در سال ۹۸ به عدد ۳۰ جان‌باخته در سال ۹۹ رسیدیم که امیدوارم این وضعیت در سال ۱۴۰۰ نیز قابل تحقق باشد.

کشته‌شدگان تصادفات راندگی امسال
وی به آمار جان‌باختگان حوادث رانندگی در ۹ ماهه امسال نیز اشاره کرد و گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۳ هزار و ۱۵۴ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که این آمار در نه‌ماهه سال ۹۹، ۱۱ هزار و ۷۷۴ مورد بود که نشان‌دهنده افزایش ۱۱.۷ درصدی است. البته ما باید این روند را کنترل کنیم و بتوانیم در مدت زمان باقی‌مانده روند کاهشی دو سال اخیر را تداوم ببخشیم. هادیان فر همچنین از افزایش یک‌درصدی سرعت متوسط خودروها در سال جاری خبر داد و گفت: سرعت غیرمجاز خودروها نیز ۳۵ درصد افزایش داشته است البته سبقت غیرمجاز کاهشی ۱۴ درصدی داشته است. وی در بخش دیگری از نشست خبری به سهم کاربران ترافیک از آمار کلی جان‌باختگان اشاره کرد و گفت: ۳۲.۸ درصد از جان‌باختگان حوادث رانندگی در سال جاری سرنشین خودرو بودند، ۲۴ و نیم درصد راننده بودند و ۲۳.۳ درصد نیز موتورسوار بودند. همچنین ۱۹.۴ درصد از این آمار را عابران پیاده شامل می‌شود که اکثر آنها یا سالمند بودند یا خردسال. وی بابیان این‌که سالانه به‌طور متوسط ۳۰۱ هزار نفر در تصادفات مصدوم می‌شوند افزود: از این تعداد حدود ۱۵ درصد دچار معلولیت می‌شوند. در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ نیز ۲۴۸ هزار نفر در تصادفات رانندگی مصدوم و مجروح شدند.

علت وقوع تصادفات
هادیان فر درباره علت وقوع تصادفات نیز یادآور شد: ۳۸ درصد تصادفات و درواقع مهم‌ترین علل وقوع تصادفات عدم توجه به جلو است، ۱۹.۵ درصد مربوط به عدم رعایت حق تقدم بوده و ۹.۱ درصد نیز ناشی از ناتوانی در کنترل وسایل نقلیه است. وی بابیان این‌که ۵۱ درصد از جان‌باختگان حوادث رانندگی در صحنه تصادفات، جان خود را از دست می‌دهند گفت: این اتفاق به دلایل مختلفی ازجمله شدت تصادف، دیر رسیدن خودروهای امدادی و ... بستگی دارد. ۶ درصد در حین انتقال جان خود را از دست می‌دهند و ۴۳ درصد نیز در مراکز درمانی فوت می‌کنند. هادیان فر بابیان این‌که ۶۰ درصد تصادفات نیز در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد گفت: ۱۷ درصد از کل فوتی‌های ما در ۳ هزار و ۹۰۰ نقطه حادثه‌خیز جان خود را از دست داده‌اند و این یعنی در این نقاط تصادفات مرگ‌بار چندین بار تکرار شده است. در مجموع ۳ هزار نقطه ناامن در جاده‌ها و ۲ هزار نقطه ناامن ترافیکی یا همان نقطه حادثه‌خیز در شهرها داریم که این‌ها باید از سوی شهرداری‌ها و وزارت راه موردتوجه قرار بگیرد. بیش‌ترین افزایش جان‌باختگان تصادفات ما نیز در شهریورماه و مهرماه امسال بوده است. وی بابیان این‌که در مجموع کل تصادفات ما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی ۸ درصدی داشته است گفت: همچنین ۲۰ تخلف حادثه‌ساز نیز ۱۰ درصد افزایش داشته است. وی فرسودگی خودروها، تولید خودروهای ناایمن، استفاده نکردن از کمربند ایمنی، صحبت و کار با تلفن همراه در حین رانندگی و کمبود امکانات امداد و نجات را ازجمله دلایل وقوع تصادفات برشمرد و گفت: ۸۰ درصد راه‌های ما دوطرفه است. دوطرفه به این معنا که هیچ جداکننده‌ای بین خودروهایی که از سوی مقابل می‌آیند وجود ندارد و این هم یکی از عوامل وقوع تصادفات است. مانند آنچه اخیراً در محور آبادان و خرمشهر رخ داد. وی افزود: گزارش اسقاط ۱۹ هزار خودرو نیز به ما رسیده است که همان‌طور که گفتم درصد قابل‌توجهی از این‌ها صوری است و البته همین ۱۹ هزار هم عدد بسیار کمی است.

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/84744/

ارسال دیدگاه شما