مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش از وجود حدود ۱۸۵ دانشآموز بازمانده از تحصیل و ۷۵۰ هزار دانشآموز تارک تحصیل در کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، محمدحسین حسینی در سلسله نشستهای فقر چندبعدی و سیاستهای فقرزدایی با عنوان «فقر آموزشی در ایران» گفت: ما هیچ راه همواری برای توسعه کشور جز آموزشوپرورش نداریم. پیشرفت تحصیلی و یادگیری دانش آموزان همانند ظرفی است که اگر پر شود میتوان انتظار داشت توسعه و پیشرفت در دیگر بخشها رقم بخورد؛ اما اگر به هر دلیلی بچههای ما مدرسه نیامدند و یا با افت تحصیلی به مقاطع بالاتر رفتند و در مقابل دانشآموزانی با هزینههای هنگفت به بالاترین کیفیت یادگیری دست یافتند، یک شکاف فاجعهبار ایجاد میشود که تبعات بسیاری به همراه خواهد داشت. همین شکاف و اختلاف است که میتواند سرچشمه بزه و فساد و غیره شود. وی بابیان اینکه ما گاهی با اقداماتی که انجام میدهیم یک مسئله پیچیده را بغرنجتر و پیچیدهتر میکنیم، گفت: اینکه بچهها بیرون از مدرسه باشند و یا یادگیری خوبی نداشته باشند سرچشمه ناملایمات است. لازم است یک گفتمان انتقادی شکل بگیرد مبنی بر آنکه حال آموزشوپرورش خوب نیست؛ ۷۵۰ هزار تارک تحصیل و ۱۸۵ هزار بازمانده از تحصیل داریم. در زمینه دسترسی آموزشی، فضا و تجهیزات و حضور دانشآموز در مدرسه بسیار مهم است. همچنین لازم است در زمینه کیفیت آموزش مطالبه گری شود.