روایت پوران درخشنده از حال ناخوش سینمای ایران

روایت پوران درخشنده از حال ناخوش سینمای ایران

پوران درخشنده کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده شناخته شده در گفت‌وگو با میزان پیرامون آخرین وضعیت سینما در سال ۱۴۰۱ گفت: متأسفانه سینما به‌هیچ‌وجه دوران خوبی را سپری نمی‌کند. این هنر در دوران کرونا دستخوش تغییرات ناگواری شده است. دو سال کرونایی باعث شد که میزان رجوع به سالن سینما برای تماشای آثار به‌شدت کم شود. اتفاقی که می‌تواند در سال‌های آینده سینما را تا آستانه نابودی کامل بکشاند.
وی با اشاره به گسترش جهانی استفاده از پلتفرم‌های اینترنتی اضافه کرد: در زمانه‌ای هستیم که سینما رفتن کمرنگ‌تر از تمامی ادوار تاریخ این هنر شده است، مخاطب تمام نیازهایش را در پلتفرم‌ها برآورده کرده و دیگر نیازی به سینما رفتن نمی‌بیند. او با اشاره به لزوم احیای سالن‌های سینما در قرن جدید تأکید کرد: در حال حاضر حمایت از سینما بیش از هر زمانی نیاز است، کارگردانان و تهیه‌کنندگان خودشان سرمایه مستقلی ندارند و به همین دلیل بخش دولتی باید وارد عرصه شده و در سینما سرمایه‌گذاری کند. این روزها تمامی سرمایه به نمایش خانگی انتقال پیدا کرده و همین موضوع سینما را ضعیف‌تر از همیشه کرده است.

خطر تغییر کاربری سینماهای قدیمی
این کارگردان سرشناس ادامه داد: با تحقیقی سطحی می‌توان فهمید که اکثریت سینماهای قدیمی در حال تغییر کاربری هستند، این مقوله وحشتناک و هولناک است، زیرا این سالن‌ها سابقه و تاریخ این هنر در کشور هستند و با نابودی آن‌ها سینما هم درخطر بزرگی می‌افتد.
درخشنده با اشاره به نیاز سینما برای ورود سرمایه تأکید کرد: ما باید سرمایه سالم و درست وارد سینما کنیم. از سویی رسالت بزرگ امروز بخش فرهنگی حمایت از فیلم‌سازان مستقل است، فیلم‌سازانی که برای فرهنگ و نه گیشه فیلم می‌سازند. این فیلم‌سازان صرفاً به پول‌سازی فکر نمی‌کنند و همین‌ها هستند که آینده سینما را رقم خواهند زد. فیلم‌ساز مستقل بیشتر به فکر ارتقا سطح فرهنگ در جامعه است، برای کارش تحقیق و پژوهش فراوان و چندساله کرده و وسواس دارد تا اثری در شأن جامعه تولید کند. وی تصریح کرد: در حال حاضر نسل سینمارو و تماشاگر عوض‌شده است، بسیاری از نوجوانان کارگردان خوب و پیشکسوت را نمی‌شناسند، چراکه آن‌ها امکان ساخت فیلم ندارند، حتی آثار قبلی آن‌ها هم به نمایش درنمی‌آید تا نسل جوان با ادوار مختلف فیلم‌سازان آشنا شود. ازنظر من آشنایی نسل تازه با پیشکسوتان سینما امری ضروری بوده که از آن غفلت شده است.

فضا برای فیلم‌سازی فراهم نیست
او با اشاره به نبود سرمایه در سینما افزود: به‌طورمعمول سرمایه به سمت سینمای کمدی و پولساز می‌رود، در اکثریت مواقع هم سرمایه‌گذار می‌خواهد نظر و سلیقه خود را وارد هر کاری کند، پیشنهاد‌هایی که گاها هنری هم نیستند. متأسفانه فضا برای فیلم‌سازی فراهم نیست و اوضاع هر روز بدتر هم می‌شود. به نظر من سرمایه‌گذاری در آثار کمدی کار عجیبی نیست زیرا آن‌ها هر طور شده پولشان تأمین می‌شود، اما سینمای مستقل و تربیتی ما سال‌هاست به گوشه‌ای رانده شده است. درخشنده درباره سینمای اجتماعی روز کشور گفت: سینمای اجتماعی مرسوم امروز صرفاً به پایین‌شهر و اعتیاد و موضوعات کلیشه‌ای می‌پردازد، درصورتی‌که سینمای اجتماعی صرفاً این دسته از آثار نیستند. متأسفانه به کارگردانان واقعی سینمای اجتماعی بها داده نمی‌شود. فیلم‌سازانی که اگر از مشکلات حرف می‌زنند نگاهشان سیاه نمایی نیست و اگر سیاهی هم وجود دارد سعی می‌کنند در قالب هنر و زیبایی آن را بیان کنند.

سینمای اجتماعی نیازمند تغییرات اساسی
این کارگردان پیشکسوت سینما، سینمای اجتماعی را نیازمند تغییرات اساسی خواند و خاطرنشان کرد: نیاز امروز سینمای کشور امید است؛ فیلم‌های امیدوارکننده در شرایط امروزی به مردم کمک می‌کنند، بالاخره زندگی بعد از کرونا باید آغاز شود، خانواده و عشق باید تکریم شده و به آن‌ها پرداخته شود. سینمای اجتماعی دامن زدن به غم‌ها نیست و می‌تواند وجه زیبایی به جامعه ارائه کند.

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/88985/

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه

روایت پوران درخشنده از حال ناخوش سینمای ایران

روایت پوران درخشنده از حال ناخوش سینمای ایران

پوران درخشنده کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده شناخته شده در گفت‌وگو با میزان پیرامون آخرین وضعیت سینما در سال ۱۴۰۱ گفت: متأسفانه سینما به‌هیچ‌وجه دوران خوبی را سپری نمی‌کند. این هنر در دوران کرونا دستخوش تغییرات ناگواری شده است. دو سال کرونایی باعث شد که میزان رجوع به سالن سینما برای تماشای آثار به‌شدت کم شود. اتفاقی که می‌تواند در سال‌های آینده سینما را تا آستانه نابودی کامل بکشاند.
وی با اشاره به گسترش جهانی استفاده از پلتفرم‌های اینترنتی اضافه کرد: در زمانه‌ای هستیم که سینما رفتن کمرنگ‌تر از تمامی ادوار تاریخ این هنر شده است، مخاطب تمام نیازهایش را در پلتفرم‌ها برآورده کرده و دیگر نیازی به سینما رفتن نمی‌بیند. او با اشاره به لزوم احیای سالن‌های سینما در قرن جدید تأکید کرد: در حال حاضر حمایت از سینما بیش از هر زمانی نیاز است، کارگردانان و تهیه‌کنندگان خودشان سرمایه مستقلی ندارند و به همین دلیل بخش دولتی باید وارد عرصه شده و در سینما سرمایه‌گذاری کند. این روزها تمامی سرمایه به نمایش خانگی انتقال پیدا کرده و همین موضوع سینما را ضعیف‌تر از همیشه کرده است.

خطر تغییر کاربری سینماهای قدیمی
این کارگردان سرشناس ادامه داد: با تحقیقی سطحی می‌توان فهمید که اکثریت سینماهای قدیمی در حال تغییر کاربری هستند، این مقوله وحشتناک و هولناک است، زیرا این سالن‌ها سابقه و تاریخ این هنر در کشور هستند و با نابودی آن‌ها سینما هم درخطر بزرگی می‌افتد.
درخشنده با اشاره به نیاز سینما برای ورود سرمایه تأکید کرد: ما باید سرمایه سالم و درست وارد سینما کنیم. از سویی رسالت بزرگ امروز بخش فرهنگی حمایت از فیلم‌سازان مستقل است، فیلم‌سازانی که برای فرهنگ و نه گیشه فیلم می‌سازند. این فیلم‌سازان صرفاً به پول‌سازی فکر نمی‌کنند و همین‌ها هستند که آینده سینما را رقم خواهند زد. فیلم‌ساز مستقل بیشتر به فکر ارتقا سطح فرهنگ در جامعه است، برای کارش تحقیق و پژوهش فراوان و چندساله کرده و وسواس دارد تا اثری در شأن جامعه تولید کند. وی تصریح کرد: در حال حاضر نسل سینمارو و تماشاگر عوض‌شده است، بسیاری از نوجوانان کارگردان خوب و پیشکسوت را نمی‌شناسند، چراکه آن‌ها امکان ساخت فیلم ندارند، حتی آثار قبلی آن‌ها هم به نمایش درنمی‌آید تا نسل جوان با ادوار مختلف فیلم‌سازان آشنا شود. ازنظر من آشنایی نسل تازه با پیشکسوتان سینما امری ضروری بوده که از آن غفلت شده است.

فضا برای فیلم‌سازی فراهم نیست
او با اشاره به نبود سرمایه در سینما افزود: به‌طورمعمول سرمایه به سمت سینمای کمدی و پولساز می‌رود، در اکثریت مواقع هم سرمایه‌گذار می‌خواهد نظر و سلیقه خود را وارد هر کاری کند، پیشنهاد‌هایی که گاها هنری هم نیستند. متأسفانه فضا برای فیلم‌سازی فراهم نیست و اوضاع هر روز بدتر هم می‌شود. به نظر من سرمایه‌گذاری در آثار کمدی کار عجیبی نیست زیرا آن‌ها هر طور شده پولشان تأمین می‌شود، اما سینمای مستقل و تربیتی ما سال‌هاست به گوشه‌ای رانده شده است. درخشنده درباره سینمای اجتماعی روز کشور گفت: سینمای اجتماعی مرسوم امروز صرفاً به پایین‌شهر و اعتیاد و موضوعات کلیشه‌ای می‌پردازد، درصورتی‌که سینمای اجتماعی صرفاً این دسته از آثار نیستند. متأسفانه به کارگردانان واقعی سینمای اجتماعی بها داده نمی‌شود. فیلم‌سازانی که اگر از مشکلات حرف می‌زنند نگاهشان سیاه نمایی نیست و اگر سیاهی هم وجود دارد سعی می‌کنند در قالب هنر و زیبایی آن را بیان کنند.

سینمای اجتماعی نیازمند تغییرات اساسی
این کارگردان پیشکسوت سینما، سینمای اجتماعی را نیازمند تغییرات اساسی خواند و خاطرنشان کرد: نیاز امروز سینمای کشور امید است؛ فیلم‌های امیدوارکننده در شرایط امروزی به مردم کمک می‌کنند، بالاخره زندگی بعد از کرونا باید آغاز شود، خانواده و عشق باید تکریم شده و به آن‌ها پرداخته شود. سینمای اجتماعی دامن زدن به غم‌ها نیست و می‌تواند وجه زیبایی به جامعه ارائه کند.

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/88985/

ارسال دیدگاه شما