گیشه سرد سینما در آستانه تابستان داغ

گیشه سرد سینما در آستانه تابستان داغ

اشاره: زمانی سینما رفتن اولویت سبد فرهنگی خانواده‌ها بود. دراین‌ارتباط کافی است تا به آمار فروش و تعداد مخاطبان سینمای دهه‌های اخیر نگاهی بیندازیم و ببینیم که این کالای فرهنگی چقدر در میان مردم موردتوجه بوده است. در دهه ۹۰ فیلم‌های «شهر موش‌ها»، «آتش‌بس ۲» و «طبقه حساس» توانستند به‌عنوان فیلم‌های پرفروش معرفی شوند. در میان آن‌ها، فروش ۱۴ میلیارد تومانی فیلم «محمد رسول‌الله» و آن‌هم در ۲۸ هفته، فیلم «فروشنده» با ۲۰ هفته اکران و فروش ۱۵ میلیارد تومانی و کمدی «من سالوادور نیستم» به کارگردانی رضا عطاران که تنها ۱۴ میلیارد تومان فروش گیشه داشت خبر از استقبال حداکثری مخاطبان را از سینماها می‌دهد؛ اما با مرور زمان و ورود به دهه ۱۴۰۰ و کم‌رنگ شدن بیماری کرونا انتظار می‌رفت که این فاصله گرفتن مردم با سینماها دوباره کمتر شود و شاهد موج استقبال دهه‌های گذشته از سینما باشیم، موضوعی که در عمل محقق نشد. جزییات بیشتر را در ادامه می‌خوانید.

افول و ریزش مخاطب
کافی است تا نگاهی به آمار فروش فیلم‌ها در فصل اول سال بیندازیم تا متوجه عمق موضوع شویم. فروش ۲۶ میلیارد تومانی فیلم «سگ بند» و با حضور بیش از یک‌میلیون نفر تماشاگر شاید در نگاه اول آماری قابل‌قبول باشد، اما وقتی به تعداد سانس‌های آن که بیش از ۲۶ هزار سانس است نگاه می‌اندازیم و آن‌هم با قیمت بلیت میانگین ۴۰ هزارتومانی، نه‌تنها برای سینمای ما عجیب نیست، بلکه عدد بسیار کمی است. نکته جالب‌تر ریزش مخاطب را باید در آمار بازدید ۳۱ نفری در هر سانس این فیلم دید که در مقایسه آن با سینمای دو دهه قبل که بیش از ۵۰ نفر مخاطب در هر سانس بودند ما را با یک افول و ریزش مخاطب روبرو می‌کند. قرارگیری فیلم‌های «انفرادی» با فروش بیش از ۲۰ میلیارد تومان و بازدید ۹۱۸ هزارنفری، «موقعیت مهدی» با فروش بیش از ۱۲ میلیارد تومانی و بازدید ۴۱۱ هزارنفری که به ترتیب در جایگاه‌های بعدی فروش و تعداد بازدیدکننده در سه‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ هستند را وقتی با فروش دو دهه گذشته ازنظر قیمت بلیت و تعداد مخاطب مقایسه می‌کنیم، جز حال ناخوش سیمای کشور بیانگر هیچ‌چیز دیگری نیست.

فرهنگ سینما رفتن روبه‌زوال است
رضا فیاضی بازیگر در گفت‌وگو با میزان، پیرامون کاهش مخاطبان سینما در سال جاری گفت: متأسفانه فرهنگ سینما رفتن آرام‌آرام در حال از بین رفتن است و شرایط اقتصادی، بیماری کرونا و حتی افول محتوا و ساختار آثار نمایشی مردم را به‌تدریج از سینما دور کرده و آیین سینما رفتن که روزگاری به‌عنوان فرهنگ و ارزش محسوب می‌شد هم‌اکنون در حال رنگ باختن است. دو سال بیماری کرونا و خانه‌نشینی باعث شد تا مردم همه‌چیز را از تلویزیون و اینترنت ببینید و رفته‌رفته این اتفاق به یک عادت تبدیل شد؛ عادتی که حال بازگشت از آن سخت است.
افزایش قیمت بلیت سینما اشتباه بود
وی گرانی قیمت بلیت را اشتباه خواند و اضافه کرد: متأسفانه در سال جدید افزایش قیمت بلیت سینما ضربه سنگینی به بدنه اکران زد، سینمایی که به‌صورت عادی هم مخاطب نداشت با این افزایش قیمت همان تعداد محدود مخاطبان را هم از دست داد. همان‌قدر که برای فوتبال و ورزش‌های دیگر تبلیغ می‌شود نیاز مبرم است که در راستای هنر نیز به همان اندازه تبلیغ صورت گیرد تا وضعیت این عرصه به سامان و تعالی مطلوبی دست یابد، در غیر این صورت به لحاظ فرهنگ و ادبیات عقب خواهیم ماند.
صنعت سینما به خواب زمستانی 
رفته است
هوشنگ توکلی بازیگر مجموعه تلویزیونی «مرگ تدریجی یک رؤیا» نیز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: سینما به سمت یک خواب زمستانی رفته است. این موضوع مختص ایران نیست و جهانی است؛ امروز در کنار سینما سرگرمی‌ها و کارهای شبکه‌های خانگی بیش از گذشته بر ذائقه مصرف تصویری مخاطبان حاکم شده است. درواقع جریان جدید تکنولوژی، سینما را به درون خانه‌های مخاطبان آورده است. دو دهه قبل مقابله هنرمندان با مسائل ایدئولوژیک بود، اما امروز این مقابله با مباحث مالی است. وی افزود: مشکل ما این است که هم در صداوسیما و هم در فیلم‌های سینمایی از دهه 70 به بعد سازوکار تولید آثار سینمایی، سریال‌ها و تله‌تئاترها (متأسفانه به مشکل خورد و آسیب دید) به سمت عوام‌گرایی رفت. صداوسیما مخاطب کمی دارد و این کم بودن مخاطب به این دلیل است که رشد آگاهی ذهنی مردم بیشتر از اندازه‌هایی است که در مدیریت صداوسیما روی آن کار و برنامه‌ریزی می‌شود.

 

 

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/89032/

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه

گیشه سرد سینما در آستانه تابستان داغ

گیشه سرد سینما در آستانه تابستان داغ

اشاره: زمانی سینما رفتن اولویت سبد فرهنگی خانواده‌ها بود. دراین‌ارتباط کافی است تا به آمار فروش و تعداد مخاطبان سینمای دهه‌های اخیر نگاهی بیندازیم و ببینیم که این کالای فرهنگی چقدر در میان مردم موردتوجه بوده است. در دهه ۹۰ فیلم‌های «شهر موش‌ها»، «آتش‌بس ۲» و «طبقه حساس» توانستند به‌عنوان فیلم‌های پرفروش معرفی شوند. در میان آن‌ها، فروش ۱۴ میلیارد تومانی فیلم «محمد رسول‌الله» و آن‌هم در ۲۸ هفته، فیلم «فروشنده» با ۲۰ هفته اکران و فروش ۱۵ میلیارد تومانی و کمدی «من سالوادور نیستم» به کارگردانی رضا عطاران که تنها ۱۴ میلیارد تومان فروش گیشه داشت خبر از استقبال حداکثری مخاطبان را از سینماها می‌دهد؛ اما با مرور زمان و ورود به دهه ۱۴۰۰ و کم‌رنگ شدن بیماری کرونا انتظار می‌رفت که این فاصله گرفتن مردم با سینماها دوباره کمتر شود و شاهد موج استقبال دهه‌های گذشته از سینما باشیم، موضوعی که در عمل محقق نشد. جزییات بیشتر را در ادامه می‌خوانید.

افول و ریزش مخاطب
کافی است تا نگاهی به آمار فروش فیلم‌ها در فصل اول سال بیندازیم تا متوجه عمق موضوع شویم. فروش ۲۶ میلیارد تومانی فیلم «سگ بند» و با حضور بیش از یک‌میلیون نفر تماشاگر شاید در نگاه اول آماری قابل‌قبول باشد، اما وقتی به تعداد سانس‌های آن که بیش از ۲۶ هزار سانس است نگاه می‌اندازیم و آن‌هم با قیمت بلیت میانگین ۴۰ هزارتومانی، نه‌تنها برای سینمای ما عجیب نیست، بلکه عدد بسیار کمی است. نکته جالب‌تر ریزش مخاطب را باید در آمار بازدید ۳۱ نفری در هر سانس این فیلم دید که در مقایسه آن با سینمای دو دهه قبل که بیش از ۵۰ نفر مخاطب در هر سانس بودند ما را با یک افول و ریزش مخاطب روبرو می‌کند. قرارگیری فیلم‌های «انفرادی» با فروش بیش از ۲۰ میلیارد تومان و بازدید ۹۱۸ هزارنفری، «موقعیت مهدی» با فروش بیش از ۱۲ میلیارد تومانی و بازدید ۴۱۱ هزارنفری که به ترتیب در جایگاه‌های بعدی فروش و تعداد بازدیدکننده در سه‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ هستند را وقتی با فروش دو دهه گذشته ازنظر قیمت بلیت و تعداد مخاطب مقایسه می‌کنیم، جز حال ناخوش سیمای کشور بیانگر هیچ‌چیز دیگری نیست.

فرهنگ سینما رفتن روبه‌زوال است
رضا فیاضی بازیگر در گفت‌وگو با میزان، پیرامون کاهش مخاطبان سینما در سال جاری گفت: متأسفانه فرهنگ سینما رفتن آرام‌آرام در حال از بین رفتن است و شرایط اقتصادی، بیماری کرونا و حتی افول محتوا و ساختار آثار نمایشی مردم را به‌تدریج از سینما دور کرده و آیین سینما رفتن که روزگاری به‌عنوان فرهنگ و ارزش محسوب می‌شد هم‌اکنون در حال رنگ باختن است. دو سال بیماری کرونا و خانه‌نشینی باعث شد تا مردم همه‌چیز را از تلویزیون و اینترنت ببینید و رفته‌رفته این اتفاق به یک عادت تبدیل شد؛ عادتی که حال بازگشت از آن سخت است.
افزایش قیمت بلیت سینما اشتباه بود
وی گرانی قیمت بلیت را اشتباه خواند و اضافه کرد: متأسفانه در سال جدید افزایش قیمت بلیت سینما ضربه سنگینی به بدنه اکران زد، سینمایی که به‌صورت عادی هم مخاطب نداشت با این افزایش قیمت همان تعداد محدود مخاطبان را هم از دست داد. همان‌قدر که برای فوتبال و ورزش‌های دیگر تبلیغ می‌شود نیاز مبرم است که در راستای هنر نیز به همان اندازه تبلیغ صورت گیرد تا وضعیت این عرصه به سامان و تعالی مطلوبی دست یابد، در غیر این صورت به لحاظ فرهنگ و ادبیات عقب خواهیم ماند.
صنعت سینما به خواب زمستانی 
رفته است
هوشنگ توکلی بازیگر مجموعه تلویزیونی «مرگ تدریجی یک رؤیا» نیز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: سینما به سمت یک خواب زمستانی رفته است. این موضوع مختص ایران نیست و جهانی است؛ امروز در کنار سینما سرگرمی‌ها و کارهای شبکه‌های خانگی بیش از گذشته بر ذائقه مصرف تصویری مخاطبان حاکم شده است. درواقع جریان جدید تکنولوژی، سینما را به درون خانه‌های مخاطبان آورده است. دو دهه قبل مقابله هنرمندان با مسائل ایدئولوژیک بود، اما امروز این مقابله با مباحث مالی است. وی افزود: مشکل ما این است که هم در صداوسیما و هم در فیلم‌های سینمایی از دهه 70 به بعد سازوکار تولید آثار سینمایی، سریال‌ها و تله‌تئاترها (متأسفانه به مشکل خورد و آسیب دید) به سمت عوام‌گرایی رفت. صداوسیما مخاطب کمی دارد و این کم بودن مخاطب به این دلیل است که رشد آگاهی ذهنی مردم بیشتر از اندازه‌هایی است که در مدیریت صداوسیما روی آن کار و برنامه‌ریزی می‌شود.

 

 

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/89032/

ارسال دیدگاه شما