معمای بنزین؛تولید بیشتر یا واردات؟
ستاره صبح- علی فریدونی- دولت در زمان شروع به کار خود از طرح سهمیهبندی جدید بنزین رونمایی کرد. این طرح را به صورت پایلوت در کیش اجرا کرد. پس از گذشت چند ماه، این طرح اجرا نشد و به جای آن طرح آزادسازی قیمت کالاهای اساسی در دستور کار قرار گرفت و بسیاری از کالاها گران شدند. وزیر اقتصاد هفته گذشته درباره طرح بنزین گفت: طرح جدید بنزین روی میز رئیسجمهور است. خاندوزی تأکید کرد که قیمت بنزین تا پایان سال افزایش نخواهد یافت. از سوی دیگر کشور با مشکل افزایش مصرف بنزین روبروست. کارشناسان معتقدند که بنزین تولیدشده در پالایشگاههای نفتی کشور آلوده است و برای سلامت مردم و محیطزیست مضر است. این در حالی است که دولت قبل بنزین یورو 4 و 5 تولید و مازاد آن را صادر میکرد. اما اکنون کارشناسان میگویند به دلیل پایین بودن قیمت بنزین و مصرف بالای آن تأمین بنزین معمای تازه ای شده است! در این شرایط یا باید تولید بنزین افزایش یابد یا واردات بنزین صورت گیرد. این موضوع تکرار طرح تولید بنزین پالایشگاهی در دولت احمدینژاد خواهد بود که منجر به آلودگی هوا و محیط زیست شد. البته کارشناسان توصیه میکنند برای حفظ سلامت مردم و محیطزیست بهتر است بنزین باکیفیت و استاندارد وارد کشور شود نه تولید بنزین آلوده که در دولت احمدینژاد تولیدمی شد. گزارش پیشرو به این موضوع پرداخته است.
بنزین پالایشگاه ها آلوده و مضر است
مدیرعامل پیشین شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی گفت: پتروشیمیها برای تولید بنزین طراحی نشدهاند، میزان آروماتیک و ترکیبات حلقوی پتروشیمیها بالا و در حد 70 تا 80 درصد بوده که برای محیطزیست مضر است.
عباس کاظمی در گفتوگو با ایلنا، درباره احتمال واردات بنزین در کشور اظهار داشت: ما توان تولید بهطور متوسط 100 میلیون لیتر بنزین در روز راداریم، 40 میلیون مترمکعب هم ظرفیت سیانجی است و با توجه وارد مدار شدن ستاره خلیجفارس به لحاظ تولید مشکل خاصی نداریم.
وی افزود: در حال حاضر پالایشگاهها غیر از تعدادی که ممکن است در مرحله اورهال و تعمیرات باشند بقیه بهطور کامل در مدار سرویس قرار دارند و مشکل خاصی وجود ندارد. مدیرعامل اسبق شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی تصریح کرد: مسئله این است که اکنون مصرف بالا رفته است، طی دو سال گذشته به دلیل شیوع کووید 19 مسافرتها کم و تقاضا کاهشیافته بود و به همین دلیل مازاد عرضه و صادرات داشتیم اکنون مصرف بالا رفته، ضمن اینکه در فصل تابستان هم همهساله میزان تقاضا 30 تا 40 درصد بیشتر میشود.
وی درباره احتمال تولید بنزین از پتروشیمیها گفت: پتروشیمیها برای تولید بنزین طراحی نشدهاند، میزان آروماتیک و ترکیبات حلقوی پتروشیمیها بالا و در حد 70 تا 80 درصد است که برای محیطزیست مضر است و ضمن اینکه این ترکیبات حلقوی را میتوانند با قیمت بالاتر در بازار بینالملل بفروشند، فراوردههایی که به عنوان بنزین پتروشیمی مطرح است خوراک واحدهای رنگسازی است و قیمت آن هم در بازارهای جهانی بالاتر از بنزین است.
کاظمی تأکید کرد: در دهه 80 به دلیل کمبود؛ در پتروشیمیها بنزین تولید میشد، اما درواقع این محصولات مصارف صنعتی دارند.
وی میزان آروماتیک بنزین یورو 4 پالایشگاهی را کمتر 35 درصد و بنزین یورو 5 را کمتر از 30 درصد عنوان کرد و افزود: تفاوت بنزین پتروشیمی و پالایشگاهی در میزان آروماتیک و اکتان است که میزان بالای آروماتیک برای محیطزیست مضر است.
وی درباره احتمال امتناع پالایشگاهها برای تولید بنزین و فروش محصولات به صورت جداگانه گفت: پالایشگاه واحد آروماتیک ندارد و تمام محصول را تبدیل به بنزین میکند و محصول خروجی بنزین است، بنابراین تولید بنزین پالایشگاهها ثابت است و کاری روی آن انجام نمیدهند.
احتمال واردات بنزین
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: یکی از راههای تأمین بنزین واردات است، یعنی اگر نتوانیم باسیاستهای سهمیهبندی، تشویق مردم، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و شیوههای مرسوم مصرف را کنترل کنیم حتماً باید به واردات اقدام کنیم که البته این احتمال کم است.
فریدون عباسی در گفتوگو با ایلنا، درباره زمزمههای واردات بنزین اظهار داشت: زمان کرونا مسافرتها کم بود مصرف نیز کاهش پیداکرده بود اکنون با توجه به کم شدن شیوع بیماری و همچنین فصل تعطیلات بهیکباره تقاضا و مصرف رشد پیداکرده بهطور که در استانهایی مثل اردبیل و یا شهرهای شمالی مصرف فزونی گرفته است. ضمن اینکه در 2 تا 3 سال گذشته تعداد خودروها هم در کشور اضافهشده بنابراین با رشد مصرف بنزین مواجه هستیم. وی افزود: یکی از راههای تأمین بنزین واردات است، یعنی اگر نتوانیم باسیاستهای سهمیهبندی، تشویق مردم، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و شیوههای مرسوم مصرف را کنترل کنیم حتماً باید به واردات اقدام کنیم که البته این احتمال کم است و شاید به صورت جزئی و در حد 5 تا 10 درصد باشد و بعد از تعطیلات که مسافرت با خودروی شخصی کم میشود و مصرف پایین میآید، متوقف خواهد شد.
لزوم اخذ تصمیمات فنی
عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه گفت: در کوتاه مدت تمرکز روی سیانجی برای جبران کسری بنزین جواب نمیدهد، ضمن اینکه امکان سرویسدهی سوخت سیانجی بیشتر در شهرها وجود دارد، از این بابت باید تأمل داشته باشیم و با موضوع شعاری برخورد نکنیم، باید بخشهای فنی نظر بدهند و امکانسنجی لازم انجام، تمام تمهیدات صفرتا صد دیده شود بعد سیانجی جایگزین بخشی از مصرف بنزین شود چون فعلاً تمایل به سوخت سیانجی چندان بالا نیست. وی درباره موضوع توقف طرح پایلوت بنزین در کیش گفت: برای هر تصمیمی در حوزه سوخت و سهمیهبندی بنزین نباید دنبال اقدامات شتابزده باشیم، یک بحثی در مجلس مطرح و پیشنهادهایی ارائه شد. بنابراین بود که در کمیسیون انرژی بحث شود، اما متوقف شد، در این مسائل نباید تکروی میکردند و شتابزده طرح ارائه بنزین به هر نفر را مطرح نمیکردند، اجازه میدادند روی حاملهای انرژی بهطورکلی کار شود و قبل از تعمیم عمومی در کل جامعه چند سال به صورت پایلوت و در حد نرمافزاری کار شود. عباسی تأکید کرد: در هر تصمیمی در زمینه بنزین باید همه جوانب دیده، اشکالات رفع شود و وقتی به صورت تجربی و در یک مقیاس کوچک نرمافزار اجرا شد و مسئولین مربوطه قبول کنند و موضوع را امضا کنند به اجرا برسیم. چه دلیلی دارد هر موضوعی را به صورت شتابزده اجرا کنیم؟ باید کار کارشناسی دقیق در محلهای خاص صورت گیرد و مجموعهای از دولت نیز در صورتی که در مقیاس کوچک و آزمایشگاهی جواب داد، عهدهدار اجرا شوند تا در جامعه تنش ایجاد نشود.
لینک کوتاه:
http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/90515/