مهاجرت سکاهای ایرانی نژاد به جنوب روسیه
مهاجرت سكاها (به نوشته مورخان يونان باستان: سيتي ها) به جنوب روسيه كه يك قوم ايراني بودند در تابستان ۷۰۰ سال پيش از ميلاد پايان يافت. سكاها از سغد (تاجيكستان امروز و مناطق اطراف آن) به حركت درآمده بودند. دسته اي از آنان راهي جنوب شده بودند كه در سيستان مستقر شده اند و نام سيستان (سكاستان) از نام اين قوم گرفته شده است. سكاها در پي پارسها، مادها و پارتها كه يك تبار آريايي را تشكيل مي دادند از آسياي ميانه وارد مناطق جنوبي تر فلات ايران و نیز جنوب روسيه شده بودند. مادها (مادیا) قبلا پس از عبور از جنوب روسيه خود را به شمال غربي فلات ايران رسانده بودند. سكاهاي مهاجر كوشيدند كه وارد منطقه اي كه امروز مسكو نام دارد نشوند زيرا كه اين منطقه قبلا توسط اقوام فينو ـ يوگريك كه غير آريايي بودند اشغال شده بود. اين دو قوم از اورال به حركت در آمده بودند و اينك عمدتا در فنلاند و استوني زندگي مي كنند.
اعلان جنگ آلمان به فرانسه در آغاز جنگ جهاني اول
جنگ جهاني اول در واقع با ترور وليعهد اتريش در 28 ژوئن 1914 آغاز شد. اين بهانه اي بود تا كشورهاي اروپايى براي حل اختلافات متعدد خويش و برطرف نمودن سوءظن نسبت به يكديگر و در حقيقت براي فرونشاندن عطش قدرتطلبي خود جنگي را آغاز نمايند كه مدت 4 سال سراسر اروپا را در برگرفت. اتريش و آلمان كه با يكديگر قرارداد مودت داشتند به حال آماده باش درآمدند. آلمان در مرحله نخست لوكزامبورگ را اشغال نموده و در 3 اوت 1914م نيز به فرانسه اعلان جنگ داد. چند ساعت بعد از آن، دولت انگلستان كه موافقتنامه دوستي با فرانسه به امضا رسانده بود، به حمايت از اين كشور وارد جنگ شد و بدين ترتيب اروپا و بخشي ديگر از ساير نقاط جهان در آتشي فرو رفت كه بيش از 8 ميليون تلفات داشت و ميليونها مجروح بر جاي گذاشت و سرانجام در 11 نوامبر 1918م به پايان رسيد.
نخستين سفر با اتومبيل از سانفرانسيسكو تا نيويورك
نخستين سفر با اتومبيل از سانفرانسيسكو تا نيويورك 51 روز طول كشيد. دو مسافر اين راه طولاني كه در سال 1903 با يك اتومبيل پاكارد ( عكس بالا ) عرض آمريكا از اقيانوس آرام به اقيانوس اطلس را پيودند سوم اوت 1903 دوسوم راه را طي كرده بودند . آنان كه از راههاي مالرو عبور مي كردند نمي توانستند در شبانه روز بيش از 80 مايل طي كنند. مسافران اين سفر، خسته و نيمه جان 21 اوت 1903 به شهر نيويورك رسيدند. اين مسافرت در عين حال ثابت كرد كه خودروها تا آن حد تكامل يافته بودند كه بتوانند راهي تا اين حد طولاني را طي كنند.
خاطرات هاشمی رفسنجانی
12 مرداد سال 1377: بعد از نماز صبح و خواندنگزارشها، براى بازديد تلهكابين و كوهنوردى، به دره ولنجك رفتيم. آقايان [محمدرضا یزدانی] خرم، [معاون مراکز تفریحی و سیاحتی بنیاد مستضعفان و جانبازان] و ملايرى، [رییس تلهکابین توچال] منتظرمان بودند. سوار ماشين من شدند و در مسير تا قله كوه توضيحات دادند. از ايستگاه یک - كه معمولاً مردم سوار مىشوند- تا آخر را ديديم. جاده خاكى تا قله كوه ساخته شده. در ايستگاه پنجم، از تأسيسات پياده شديم و از رستوران جالب آن بازديدكرديم. در مسير بهكوهنوردان زيادى برخوردكرديم؛ زن و مرد. سپس از چشمه پُرآب بازديد كرديم؛ مىخواهند آب را به ايستگاه و مسير جاده، براى درختكارى منتقل كنند. گفتند هشت اينچ آب دارد، ولى فعلاً دو سه اينج بيشتر نداشت.