تأثیر چربی اضافی شکم بر عملکرد مغز

تأثیر چربی اضافی شکم بر عملکرد مغز

خطرات افزایش چربی دور شکم به خوبی ثابت شده و چربی اضافی شکم با طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی، دیابت و حتی سرطان مرتبط است. اکنون محققان دریافته‌اند این موضوع بر عملکرد هوش نیز تأثیر دارد.
به گزارش ایسنا به نقل از هلث، یکی از دلایل خطرناک‌تر بودن چربی شکم نسبت به سایر چربی‌هایی که در سایر نواحی بدن انباشته می‌شود، این واقعیت است که اندام‌های داخلی را احاطه می‌کند. نام دیگر این پدیده چربی احشایی است. این نوع چربی در مردان می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ شود. در زنان چربی شکم با سرطان سینه و مشکلات کیسه صفرا مرتبط است.
به دلیل طیف وسیعی از عوامل از جمله صرف وعده غذایی حجیم در رستوران‌ها، سبک زندگی کمتر فعال و مصرف غذاهای فرآوری شده، چربی شکم به‌ طور پیوسته بین بزرگسالان افزایش یافته است.
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد ممکن است بین حمل وزن اضافی در ناحیه میانی و تغییرات در عملکرد مغز ارتباطی وجود داشته باشد. تحقیق منتشر شده در نشریه مغز، رفتار و ایمنی داده‌های بیش از ۴۰۰۰ مرد و زن حدود سن ۶۵ سال و بدون اختلالات شناختی را مورد بررسی قرار داد. این مطالعه اثرات چربی زیر پوستی شکم و تغییرات در هوش سیال را در یک دوره ۶ ساله تجزیه‌وتحلیل کرد.
هوش سیال مربوط به توانایی داشتن تفکر انعطاف‌پذیر و درک مفاهیم انتزاعی است. کسانی که هوش سیال بالایی دارند، در مقایسه با افراد با هوش سیال متوسط، توانایی بهتری در انجام وظایف استدلال قیاسی دارند. هوش سیال به افراد اجازه می‌دهد تفکر انتزاعی داشته باشند و مسائل را خلاقانه حل کنند.
نتایج این تحقیق نشان داد هوش سیال در شرکت‌کنندگانی که چربی شکمی بیشتری داشتند، با افزایش سن کاهش می‌یابد. علاوه بر این تحقیق، نتایج تحقیق منتشر شده دیگری در سال ۲۰۱۳ در نشریه عصب روان‌شناسی نشان داد چاقی با کاهش دامنه توجه و اختلال در سرعت حرکت و همچنین کاهش سرعت پردازش مرتبط است و نقص در عملکرد اجرایی در افراد مسن چاق در مقایسه با افراد غیر چاق افزایش می‌یابد. راه‌های مختلفی برای کاهش چربی شکم از جمله خوردن غذاهای سرشار از فیبر محلول مانند آووکادو و کلم بروکسل وجود دارد. حتی از دست دادن مقدار کمی وزن بین پنج تا ۱۰ پوند از وزن فعلی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی کمک کند. اگر از امروز رژیم غذایی سالم را شروع می‌کنید، نه‌تنها بدنتان از شما قدردانی خواهد کرد بلکه به نظر می‌رسد که مغزتان نیز از شما تشکر می‌کند.

 

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/92241/

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه

تأثیر چربی اضافی شکم بر عملکرد مغز

تأثیر چربی اضافی شکم بر عملکرد مغز

خطرات افزایش چربی دور شکم به خوبی ثابت شده و چربی اضافی شکم با طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی، دیابت و حتی سرطان مرتبط است. اکنون محققان دریافته‌اند این موضوع بر عملکرد هوش نیز تأثیر دارد.
به گزارش ایسنا به نقل از هلث، یکی از دلایل خطرناک‌تر بودن چربی شکم نسبت به سایر چربی‌هایی که در سایر نواحی بدن انباشته می‌شود، این واقعیت است که اندام‌های داخلی را احاطه می‌کند. نام دیگر این پدیده چربی احشایی است. این نوع چربی در مردان می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ شود. در زنان چربی شکم با سرطان سینه و مشکلات کیسه صفرا مرتبط است.
به دلیل طیف وسیعی از عوامل از جمله صرف وعده غذایی حجیم در رستوران‌ها، سبک زندگی کمتر فعال و مصرف غذاهای فرآوری شده، چربی شکم به‌ طور پیوسته بین بزرگسالان افزایش یافته است.
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد ممکن است بین حمل وزن اضافی در ناحیه میانی و تغییرات در عملکرد مغز ارتباطی وجود داشته باشد. تحقیق منتشر شده در نشریه مغز، رفتار و ایمنی داده‌های بیش از ۴۰۰۰ مرد و زن حدود سن ۶۵ سال و بدون اختلالات شناختی را مورد بررسی قرار داد. این مطالعه اثرات چربی زیر پوستی شکم و تغییرات در هوش سیال را در یک دوره ۶ ساله تجزیه‌وتحلیل کرد.
هوش سیال مربوط به توانایی داشتن تفکر انعطاف‌پذیر و درک مفاهیم انتزاعی است. کسانی که هوش سیال بالایی دارند، در مقایسه با افراد با هوش سیال متوسط، توانایی بهتری در انجام وظایف استدلال قیاسی دارند. هوش سیال به افراد اجازه می‌دهد تفکر انتزاعی داشته باشند و مسائل را خلاقانه حل کنند.
نتایج این تحقیق نشان داد هوش سیال در شرکت‌کنندگانی که چربی شکمی بیشتری داشتند، با افزایش سن کاهش می‌یابد. علاوه بر این تحقیق، نتایج تحقیق منتشر شده دیگری در سال ۲۰۱۳ در نشریه عصب روان‌شناسی نشان داد چاقی با کاهش دامنه توجه و اختلال در سرعت حرکت و همچنین کاهش سرعت پردازش مرتبط است و نقص در عملکرد اجرایی در افراد مسن چاق در مقایسه با افراد غیر چاق افزایش می‌یابد. راه‌های مختلفی برای کاهش چربی شکم از جمله خوردن غذاهای سرشار از فیبر محلول مانند آووکادو و کلم بروکسل وجود دارد. حتی از دست دادن مقدار کمی وزن بین پنج تا ۱۰ پوند از وزن فعلی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی کمک کند. اگر از امروز رژیم غذایی سالم را شروع می‌کنید، نه‌تنها بدنتان از شما قدردانی خواهد کرد بلکه به نظر می‌رسد که مغزتان نیز از شما تشکر می‌کند.

 

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/92241/

ارسال دیدگاه شما