لوگو
1404 يکشنبه 21 ارديبهشت
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1401/07/06 - شماره 1889
نسخه چاپی

کنترل بحران‌ها با بهره‌گیری از علم و تجربه دیگر کشورها

 

حسین مسعودیان

 

هنگامی‌که در دهه ۶۰ در دانشگاه مشغول تحصیل بودم، بیشتر همکلاسی‌ها متولدین دهه ۴۰ بودند. برخی از این همکلاسی‌ها درس را ادامه داده و به مرتبه عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌ها رسیدند والان بسیاری از آنها استاد تمام یا دانشیار در رشته‌های برق و الکترونیک هستند. یکی از این اساتید محبت کرد و یادداشتی از روزنامه‌ای را برای همه فرستاد. استاد دیگری که با درس کنترل در رشته برق و الکترونیک آشنا است، توصیه‌ای برای مسئولان نوشت که لازم است قبل از بیان توصیه ‌ایشان، مختصری راجع به درس کنترل توضیح بدهم:

در دستگاه‌های برقی، مکانیکی، کارخانه ها و هر جایی که موضوعی کنترل مطرح می‌شود، به دو روش پروسه تحت کنترل و نظارت قرار می‌گیرد:

۱ - جایی که خروجی و خواص مواد تولیدی مهم نیستند.

۲ - جایی که خروجی و محصول نهایی مهم است و خروجی باید خواصی در یک محدوده معین داشته باشد.

معمولاً اغلب دستگاه‌های کنترلی از سیستم دوم تبعیت می‌کنند و با استفاده از انواع و اقسام نشانگرها (حسگرها) خروجی را با خواص موردنظر اندازه‌گیری می‌کنند و برای اینکه محصول تولیدی در محدوده خواص معین باشد، فرمان لازم، برای اصلاح محصول به داخل فرآیند تولید فرستاده می‌شود و موادی داخل سیستم کم‌وزیاد می‌شود تا خروجی خواص معین و استاندارد خود را داشته باشد.

بابیان این مقدمه توصیه استاد ما که روابط حاکم بر جوامع بشری را مثل یک سیستم پیشرفته و پیچیده می‌بینند، به شرح زیر بیان‌شده: «برای پایداری و کنترل دستگاه‌ها، اندازه‌گیری مستمر و دائم از محصول خروجی صورت می‌گیرد.  اندازه‌گیری محصول خروجی در دستگاه‌های اجتماعی مکالمه و نشان دادن انعطاف و درک افراد و اقشار مختلف اجتماع است، برای اینکه امنیت و آرامش و رفاه، به عنوان محصول خروجی، برای آحاد مردم همیشگی و دائم باشد. مسئولین بیشتر از سیستم ردیف یک استفاده می‌کنند که انگار خروجی برای آنها مهم نیست. در صورتی که خروجی دستگاه‌های اجتماعی با انواع خواسته‌ها و تنوع فرهنگی همراه است و امنیت و آرامش و رفاه باید برای همه مردم ایران فراهم شود».

نویسنده با شرح این گفت‌وگوی نوشتاری که بین دانشجویان بین اساتید دانشگاه وجود داشته و دارد.  از رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه تقاضا دارد با معترضان منطقی که خواسته آنها رعایت قانون از سوی حاکمان و ضابطان آنها و بهبود عملکرد مسئولان است نشست. شاهد بهبود عملکرد کلی فرآیندها در کشور باشیم و از تجربه سایر کشورها نیز استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال رئیس‌جمهور فرانسه با نشست‌های فراوان و گفتگوی رودررو با جلیقه زردها که بیشتر از یک سال در کف خیابان در فرانسه بودند توانست بحران اجتماعی جلیقه زردها را حل کند. شرایط کشور می‌طلبد که مسئولان با گفت‌وگو، مانع ایجاد تنش‌ها، بحران و شکاف‌های اجتماعی و دوقطبی شدن جامعه شوند.

 

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • ایدئولوژی به کلیات می پردازد،اما جامعه شناسی جزئیات را مد نظر دارد/ جامعه شناسی نیازی به وسعت ندارد بلکه عمق آن مهم است
  • مرگ مهسا امینی مطالبات انباشت شده را نمایان کرد/ گسترش فضای مجازی و رفتار معترضان باعث کاهش خشونت در اعتراضات شد
  • جامعه‌ ناآرام و ناراضی است
  • تأثیر اختلال اینترنت بر زندگی مردم
  • رفتار پلیس، حقوق معترضان ،حق با کیست؟
  • خواسته‌های مردم شنیده شود
  • نمی‌توانید یک منکر را با ارتکاب منکری دیگر اصلاح کنید
  • اسرائیل مانع احیای برجام
  • روسیه قصد استفاده از بمب اتم علیه اوکراین را دارد
  • کنترل بحران‌ها با بهره‌گیری از علم و تجربه دیگر کشورها
  • تداوم تحریم نفتی به نفع چینی ها به ضرر ایرانی‌ها
  • خبر ورزشی
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.