سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: واردات خودروهای خارجی باید به اجرا برسد تا بتوانیم انحصار را بشکنیم و ذرهای به فکر ملت ایران باشیم که مجبور هستند پول بنز را پرداخت کنند اما تیبا سوار شوند. غلامرضا مرحبا در گفتوگو با ایلنا درباره تأمین ارز برای واردات خودرو درحالیکه گفته میشود بانک مرکزی در تأمین ارز برای کالاهای اساسی با مشکل مواجه است، اظهار داشت: مشکل تأمین ارز برای کالاهای اساسی را تأیید نمیکنیم. وی تأکید کرد: این ادعا که ارز واردات خودرو تأمین نشده و هنوز ارز منشا را نداریم و بانک مرکزی در این زمینه تناقضاتی دارد، نمایشهایی است که خودروسازان اجرا میکنند. مرحبا بابیان اینکه باید اولین محموله خودروهای خارجی را وارد کشور کنیم و ارز آن تأمین میشود، ادامه داد: تأمین ارز خودروهای وارداتی قانون است و دستگاههای مربوطه باید به این قانون عمل کنند. امیدوارم تا پایان امسال اولین محموله وارد کشور خواهد شد و از انواع خودروهایی باشند که طبقات متوسط امکان دسترسی به آن را داشته باشند.
37 کشتی حامل کالای اساسی با مشکل اسنادی بر روی آب
خطر خودسوزی و فساد کالاهای انباشت شده در انبار
مدیرکل بندرها و دریانوردی خوزستان اظهار داشت: در حال حاضر در بندر امام ٣٧ فروند کشتی با میزان بار ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار تن در لنگرگاه بر روی آب ماندهاند.
بهروز آقایی در گفتوگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت انبارهای بندرها و تخلیه و ترخیص کالا در بندرها خوزستان اظهار داشت: در حال حاضر در بندر امام ٣٧ فروند کشتی با میزان بار ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار تن در لنگرگاه بر روی آب ماندهاند و در کنار اسکله هم ٢٠٠ هزار تن کالا در حال تخلیه است. همچنین بیش از ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار تن کالا در انبارهای بندر امام انباشت شدهاند.
وی با تأکید بر اینکه کشتیهای که روی آب ماندهاند به دلیل مشکل اسنادی امکان ورود به بندر را ندارند، ادامه داد: هنوز تبادلات مالی بین فروشنده و خریدار کامل نشده و با مشکل اسنادی مواجهاند. پس از رفع مشکل اسنادی به این کشتیها اعلام ورود به بندر میشود که در حال حاضر به هیچیک از این ٣٧ فروند کشتی که حامل کالای اساسی هستند، اعلام ورود به بندر نشده است. مدیرکل بندرها و دریانوردی استان خوزستان گفت: فرض بر این باشد که همین امروز مشکل اسنادی این کالاها و بار برطرف شود، به دلیل اینکه امور پشتیبانی دام نتوانسته کالاهای خود یعنی همان ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار تن را از انبارهای بندر امام خارج کند، ظرفیت و انباری برای پذیرش بار کشتیهای مانده بر روی آب نداریم. آقایی بابیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی دو زیرمجموعه آن؛ امور پشتیبانی دام و شرکت بازرگانی دولتی باید در اقدام سریع کالاهای انباشت در انبار بندر امام را خارج کنند، تأکید کرد: بخشی دیگر از این کالاها بار متعلق به بخش خصوصی بوده که سیاستگذاری ورود و خروج این کالاها هم بر عهده جهاد کشاورزی است. جهاد کشاورزی باید با برنامهریزی دقیق نسبت به واردات کالا و خروج آن از بندرها اقدام کند تا امروز با این مشکلات مواجه نشویم. وی افزود: از سوی دیگر تا این ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار تن کالا از انبارهای بندر امام خارج نشوند، از پذیرش همزمان انبوه کشتی که در لنگرگاه ماندهاند را نداریم. او درباره مدت زمان ماندگاری برخی از این کالاها در لنگرگاه و انبارهای بندر امام اظهار داشت: برخی از این کشتیها از مردادماه در لنگرگاه منتظر ورود به بندر هستند و برخی از کالاها از اردیبهشتماه در انبارهای بندر امام دپو شدهاند. وی با هشدار نسبت به فسادپذیری این کالاها گفت: این کالاها اگر سریع از انبار خارج نشوند، مشکل آفت و خودسوزی پیدا میکنند چراکه گنجاله سویا یک کالای خود سوز است. اما در بحث گندم و ذرت گازی از آنها متصاعد میشود باعث تخریبشان خواهد شد.