رئیس سازمان ملی استاندارد بابیان اینکه در کشور حدود ۲۷ یا ۲۸ میلیون خودروی سواری، تجاری سنگین و نیمه سنگین تردد میکنند که بخشی از آنها احتراق کاملی ندارند و حتی با استفاده از سوخت استاندارد آلودگی ایجاد میکند گفت: فقط در تهران دو میلیون و ۹۰۰ هزار خودروی فرسوده در سطح شهر تهران تردد میکنند. به گزارش ایسنا، مهدی اسلامپناه عوامل آلودگی هوا را منابع متحرک، منابع غیرمتحرک، سوخت، ناوگان فرسوده و نرفتن به سمت نوسازی و قسمتی را مربوط به خودروهای در حال تردد دانست و گفت: تلاش میکنیم در اولین جلسه شورای عالی استاندارد، استاندارد گاز طبیعی، نفت گاز و نفت کوره را که تاکنون اجباری نبوده، تصویب شود تا بر آن نظارت شود. اسلامپناه در ادامه درباره وضعیت استاندارد بنزین، گفت: آخرین نمونهبرداری در تهران آذرماه انجام شد. در سطح شهر تهران بنزین یورو ۴ عرضه میشود، اما در شهرستانهای تهران و شهرهایی که بافاصله از تهران قرار دارد وضعیت فرق میکند. در همه کلانشهرها هم بنزین یورو ۴ عرضه نمیشود. اما وزارت نفت باید جواب این تکلیف قانونی را بدهد. وزارت نفت باید در موضوع سوخت با دستتر و حساسیت بیشتر و جانب احتیاط به سمت مردم عمل کند و به سمت استراتژیهای جدید رود. باید استراتژی خود در حوزه سوخت را تغییر دهیم. گازوئیل با ۵۰ ppm تولیدی در برخی پالایشگاهها هست و در برخی زیر ۵۰ تا ۱۰ هم هست، اما این گازوئیل دیگر ارزش سوختن ندارد و به سمت ناوگان هدایت میشود، نه نیروگاه. اما اگر وارد ناوگان فرسوده شود، هرچقدر کیفیت آن بالا باشد آثار خروجی آن آلودگی خواهد بود.