کسری بودجه
جلال رشیدی کوچی در گفتوگو با شفقنا در خصوص لایحه بودجه 1402، گفت: بودجه دو ایراد اساسی دارد که حتماً منجر به کسری خواهد شد؛ یکی از این موارد نرخ ارز است که نسبت به واقعیتهای موجود در جامعه باید دقیقتر تنظیم میشد؛ مسئله دوم بحث میزان و قیمت فروش نفت است که امیدوارانه بستهشده و باعث میشود سال آینده با مشکل مواجه شویم. نگاه من این است که در خوشبینانهترین حالت بین 250 تا 300 هزار میلیارد تومان، کسری فقط در حوزه مربوط به نفت خواهیم داشت الآن که زمستان است نفت را 70 دلار میفروشیم لذا قطعاً در تابستان فروش 85 دلاری محقق نخواهد شد.
نرخ ارز واقعی
عضو گروه تلفیق بودجه 1402 بیان داشت: دولت هرچقدر بتواند بودجه را واقعیتر ببندد ولو اینکه فشار به جامعه وارد شود، درآیندِ تورم کمتری را شاهد خواهیم بود؛ نرخ ارزی که دولت در بودجه آورده است، 28 هزار تومان است اما عملاً میبینیم که نرخ ارز در جامعه بیش از این است؛ اگر دولت نرخ ارز را روی 34 یا 35 هزار تومان تنظیم میکرد به واقعیتها نزدیکتر بود. شاید دولت به خاطر بار روانی این کار را انجام داده است ولی اقدام درستی نیست.
سود واردات خودرو
رشیدی کوچی با اشاره به پیشنهادها واردات خودرو، گفت: ما پیشنهادهایی به دولت دادیم که در تلفیق هم خواهیم آورد که میتواند درامدهای خوبی داشته باشد؛ یک نمونه این پیشنهادها بحث واردات خودرو است که اگر انجام شود بین 500 تا 700 هزار میلیارد تومان سود عاید دولت خواهد شد بدون اینکه ارزی از کشور خارج شود. پیشنهاد اول این است که واردات خودرو بدون سقف قیمتی انجام شود؛ الآن سرمایهداران، ماشینهای لوکس را به قیمت 8 تا 10 برابر قیمت جهانی میخرند مثلاً قیمت تویوتا هایلوکس 2023 در دوبی یک میلیارد و دویست میلیون تومان اما مدل 2008 ان در ایران دو و نیم میلیارد است. ما اگر بتوانیم این ماشینها را وارد و به چهار برابر قیمت هم بفروشیم سریع فروش میرود چون بخش زیادی از سود آن به جیب مردم میرود و باعث میشود خودروهای داخل به سرعت کاهش قیمت داشته باشند.
واردات خودروهای دست دوم
وی افزود: پیشنهاد دوم واردکردن خودروهای کم کارکرد دست دوم است که اگر اتفاق بیفتد شکست زیادی در قیمتها رخ خواهد داد؛ الآن قیمت بنز کلاس E مدل 2014 یا 2015 حدود 7 میلیارد تومان است ولی همین مدل بنز در دوبی با دلار 45 هزارتومانی هم حساب کنید، بین 350 تا 500 میلیون است که اگر آنها را وارد و با 100 درصد تعرفه یعنی حدود 700 یا 800 میلیون به فروش برسانیم، بنزهایی که الآن در ایران با قیمت 8 یا 9 میلیارد فروش میرود قطعاً کاهش قیمت را تجربه خواهند کرد که این کار به نفع مردم و خودروسازها است.
معیشت
عضو هیئترئیسه مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه حل مشکلات معیشتی مردم و ایجاد رضایتمندی راحتتر از آن چیزی است که عدهای فکر میکنند، گفت: مردم اگر بتوانند به راحتی خودرو خود را خریداری کنند یا درامد و هزینه آنها با حقوقشان تناسب داشته باشد اعتراض نخواهند داشت. در حوزه مسکن قطعاً راهحلی برای برونرفت از این مشکلات وجود دارد اما عدهای به دنبال راهحلهای پیچیده هستند.