درگذشت گرافیست سرشناس، محمد بهرامی

قصه طراحی لوگوی امیرکبیر

قصه طراحی لوگوی امیرکبیر

کالسکه وارد باغ خانه طبیب می‌شود. پدر دست‌های کوچکش را در دست گرفته، پیاده می‌کند و برای درمان درد چشمانش نزد طبیب می‌برد. از اتاق‌های خانه می‌گذرند تا به اتاق مداوا برسند. می‌گوید در راه چراغ خوراک‌پزی نفتی آبی‌رنگی توجهش را جلب می‌کند. طبیب چشمش را معاینه می‌کند و بعد قرار بر این می‌شود که تصویری را برای طبیب و خانواده او نقاشی کند. او با جزئیات دقیق چراغ خوراک پزی آبی را نقاشی می‌کند که در یکی از اتاق‌های خانه دیده بوده. پیش‌تر هم نقاشی می‌کرده اما این نقاشی پدرش را بر این می‌دارد که استعداد او در طراحی است.
این را می‌توان از اولین تجربه‌های محمد بهرامی در نقاشی دانست.
پنج ساله بود که قلم به دست گرفت؛ روزی همان قلم را به دست کسانی چون استاد ممیز داد. ریشه دواند و انشعاباتش شد آیدین آغداشلو، مرتضی ممیز و ...
به گزارش ایسنا، «محمد بهرامی» مهرماه ۱۳۰۵ در گیلان به دنیا آمد. از سال‌های کودکی استعدادش در نقاشی و طرح را نشان داده و اطرافیانش می‌دانستند که اگر چرخ روزگار آن‌طور که باید بچرخد، او نقش خود را در دنیای نقش‌ها پیدا خواهد کرد. 
نقاشی را رها نکرد. در نهایت در سال‌های نوجوانی بعد از آشنایی با موسس یک مجله ورزشی، طرحی را برای جلد مجله طراحی کرد. او شیری ایستاده را ترسیم و کلمات «نیرو و راستی» که نام مجله بوده را هم در کنار آن جای داد. گفته می شود که این طرح یکی از اولین طراحی‌هایی محسوب می‌شود که بر روی جلد انجام شده است. 
او پس از آغاز کار در اطلاعات، طراحی برای جلد کتاب‌ها را هم آغاز کرد که البته بیشتر برای اطلاعات بود. 
درسال ۱۳۲۵ بهرامی اولین آتلیه خود را با همکاری شاگردش جواد هاتف در خیابان لاله‌زار تأسیس کرد. پس از تاسیس آتلیه با انتشارات امیرکبیر عبدالرحیم جعفری کار کرد. او درباره طراحی لوگوی امیرکبیر گفته است «یک سوار با ارابه، نشانه‌ی فرهنگ ایرانی است. ارابه در ایران اختراع شد و اسب را هم ایرانی‌ها رام کردند. اسب و ارابه نماد حرکت سریع‌تر بود که من، چون می‌دیدم امیرکبیری‌ها می‌خواهند به سرعت خود را توسعه دهند، چنین لوگویی را طراحی کردم.»
او البته در دهه ۳۰ تصمیم به گذراندن تحصیلات آکادمیک خود هم می‌گیرد و به همین دلیل وارد دانشگاه هنرهای زیبای تهران شده و تحصیلات خود را در رشته نقاشی به پایان می‌رساند.
بهرامی سازمان هنری بزرگ پارس را هم تاسیس و سپس تشکیلات چاپ و هنرهای گرافیک مجهز گوتنبرگ را پایه‌گذاری کرد. 
محمد بهرامی گرافیست، پژوهشگر، نقاش، مینیاتوریست و پایه‌گذار هنرهای گرافیک ۲۵ اردیبهشت در ایران در ۹۷  سالگی درگذشت.

 

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/99594/

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه

درگذشت گرافیست سرشناس، محمد بهرامی

قصه طراحی لوگوی امیرکبیر

قصه طراحی لوگوی امیرکبیر

کالسکه وارد باغ خانه طبیب می‌شود. پدر دست‌های کوچکش را در دست گرفته، پیاده می‌کند و برای درمان درد چشمانش نزد طبیب می‌برد. از اتاق‌های خانه می‌گذرند تا به اتاق مداوا برسند. می‌گوید در راه چراغ خوراک‌پزی نفتی آبی‌رنگی توجهش را جلب می‌کند. طبیب چشمش را معاینه می‌کند و بعد قرار بر این می‌شود که تصویری را برای طبیب و خانواده او نقاشی کند. او با جزئیات دقیق چراغ خوراک پزی آبی را نقاشی می‌کند که در یکی از اتاق‌های خانه دیده بوده. پیش‌تر هم نقاشی می‌کرده اما این نقاشی پدرش را بر این می‌دارد که استعداد او در طراحی است.
این را می‌توان از اولین تجربه‌های محمد بهرامی در نقاشی دانست.
پنج ساله بود که قلم به دست گرفت؛ روزی همان قلم را به دست کسانی چون استاد ممیز داد. ریشه دواند و انشعاباتش شد آیدین آغداشلو، مرتضی ممیز و ...
به گزارش ایسنا، «محمد بهرامی» مهرماه ۱۳۰۵ در گیلان به دنیا آمد. از سال‌های کودکی استعدادش در نقاشی و طرح را نشان داده و اطرافیانش می‌دانستند که اگر چرخ روزگار آن‌طور که باید بچرخد، او نقش خود را در دنیای نقش‌ها پیدا خواهد کرد. 
نقاشی را رها نکرد. در نهایت در سال‌های نوجوانی بعد از آشنایی با موسس یک مجله ورزشی، طرحی را برای جلد مجله طراحی کرد. او شیری ایستاده را ترسیم و کلمات «نیرو و راستی» که نام مجله بوده را هم در کنار آن جای داد. گفته می شود که این طرح یکی از اولین طراحی‌هایی محسوب می‌شود که بر روی جلد انجام شده است. 
او پس از آغاز کار در اطلاعات، طراحی برای جلد کتاب‌ها را هم آغاز کرد که البته بیشتر برای اطلاعات بود. 
درسال ۱۳۲۵ بهرامی اولین آتلیه خود را با همکاری شاگردش جواد هاتف در خیابان لاله‌زار تأسیس کرد. پس از تاسیس آتلیه با انتشارات امیرکبیر عبدالرحیم جعفری کار کرد. او درباره طراحی لوگوی امیرکبیر گفته است «یک سوار با ارابه، نشانه‌ی فرهنگ ایرانی است. ارابه در ایران اختراع شد و اسب را هم ایرانی‌ها رام کردند. اسب و ارابه نماد حرکت سریع‌تر بود که من، چون می‌دیدم امیرکبیری‌ها می‌خواهند به سرعت خود را توسعه دهند، چنین لوگویی را طراحی کردم.»
او البته در دهه ۳۰ تصمیم به گذراندن تحصیلات آکادمیک خود هم می‌گیرد و به همین دلیل وارد دانشگاه هنرهای زیبای تهران شده و تحصیلات خود را در رشته نقاشی به پایان می‌رساند.
بهرامی سازمان هنری بزرگ پارس را هم تاسیس و سپس تشکیلات چاپ و هنرهای گرافیک مجهز گوتنبرگ را پایه‌گذاری کرد. 
محمد بهرامی گرافیست، پژوهشگر، نقاش، مینیاتوریست و پایه‌گذار هنرهای گرافیک ۲۵ اردیبهشت در ایران در ۹۷  سالگی درگذشت.

 

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/99594/

ارسال دیدگاه شما